Oligofrenopedagogika

Święty Mikołaj – scenariusz zajęć dla uczniów niesłyszących, z lekką niepełnosprawnością intelektualną

Zajęcia edukacyjne przewidziane są dla uczniów niesłyszących/z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, na pierwszym etapie edukacyjnym. Scenariusz wykorzystuje narzędzia TIK, programy ogólnodostępne on-line, które podnoszą atrakcyjność lekcji w oczach dzieci, zwiększają motywację podopiecznych do działania i pełniejszego zaangażowania w pracę.  

Cel ogólny zajęć:

  • utrwalenie podstawowych pojęć związanych ze Świętym Mikołajem

Cele szczegółowe – uczeń:

  • zna podstawowe elementy ubioru Świętego Mikołaja
  • potrafi dobrać odpowiednie etykietki do obrazka
  • nazywa proste czynności

Metody pracy: 

  • słowna: rozmowa kierowana, pogadanka
  • oglądowa: pokaz
  • działalność praktyczna
  • aktywizująca z wykorzystaniem TIK

Formy pracy:

  • indywidualna 
  • zbiorowa

Pomoce dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, rzutnik, drukarka, skaner, etykietki z nazwami ubioru Mikołaja

Przebieg zajęć:

1. Wprowadzenie do tematu zajęć. Nauczyciel zachęca uczniów do ułożenia puzzli on-line – Święty Mikołaj https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/311138-święty-mikołaj-święty-mikołaj#4×3.

2. Rozmowa na temat obrazka:

  • Kto jest na obrazku?
  • Kiedy odwiedza dzieci Święty Mikołaj?
  • Jak jest ubrany Święty Mikołaj?

3. Nauczyciel drukuje obrazek, który został ułożony z puzzli on-line przez dzieci. Omawia z uczniami postać Mikołaja, wskazuje poszczególne elementy ubioru. W dalszej części dopasowuje odpowiednie etykietki do obrazka: buty, worek, płaszcz, pas, czapka, rękawiczki. Obrazek z etykietkami zawiesza na tablicy.

4. Nauczyciel skanuje postać Mikołaja i zapisuje ją na komputerze. Obraz otwiera w programie https://sketch.metademolab.com i tym samym wprawia Mikołaja w ruch. Następnie nauczyciel omawia i utrwala z uczniami nazwy podstawowych czynności wykonywanych przez Świętego:

  • Kto to jest?
  • To jest Mikołaj.
  • Co robi Mikołaj?
  • Mikołaj biega/skacze/macha/spaceruje.

Każde zdanie i pytanie nauczyciel zapisuje na tablicy i odczytuje głośno z uczniami.

5. Praca samodzielna – uczniowie utrwalają nazwy ubioru Mikołaja w programie Wordwall: Mikołaj – Rysunek z opisami (wordwall.net)

6. Piosenka o Mikołaju z pokazywaniem https://www.youtube.com/watch?v=IA6aLvhzzaA

Wspólna zabawa z dziećmi przy muzyce, nauka tańca.

Autor: Agnieszka Hartung – Czytelniczka Portalu

Święty Mikołaj – scenariusz zajęć dla uczniów niesłyszących, z lekką niepełnosprawnością intelektualną was last modified: 6 grudnia, 2022 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

2 dni temu

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…

4 dni temu

V Niebieski Bieg Świadomości Autyzmu – relacja

,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…

6 dni temu

Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus

Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…

2 tygodnie temu

Umysł ścisły u dziecka – jak wspierać pasje?

Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…

2 tygodnie temu

Realizacja podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…

2 tygodnie temu