Warsztat pracy

Opinia pedagogiczna o uczniu klasy piątej

Tomasz posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm i upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim. Uczestniczy w zajęciach z klasą w pełnym wymiarze godzin oraz w rewalidacji indywidualnej i logopedii. Jest uczniem miłym i pogodnym, często się uśmiecha. Dobrze funkcjonuje w zespole klasowym, sporadycznie nawiązuje kontakt z rówieśnikami. Jest samodzielny w czynnościach samoobsługowych oraz w poruszaniu się po szkole.

Tomek komunikuje się werbalnie, czasem wspomaga się komunikacją niewerbalną (gestem, mimiką). Ma duże trudności w prowadzeniu mowy dialogowej i opowieściowej. Na zadane pytania odpowiada często wyrazem lub prostym zdaniem. Chłopiec rozpoznaje i nazywa różne stany emocjonalne w określonych sytuacjach społecznych.

Występują duże problemy z koncentracją uwagi. Uczeń często „wyłącza się”, wymaga wtedy wielokrotnego powtarzania prostych poleceń, np. „Tomek wyjmij piórnik z plecaka”. Podczas pracy potrzebuje stałego wsparcia i nadzoru nauczyciela, pozostawiony sam sobie, bardzo często dekoncentruje się i przerywa podjęte działanie. Koncentracja uwagi wzrasta na zadaniach, które go interesują, np. o treści przyrodniczej, czy podczas pracy z komputerem.

Uczeń czyta wyrazy całościowo, trudniejsze składa, czasem czyta z błędami. Nie zawsze rozumie czytany przez siebie tekst. Pismo Tomka jest bardzo dokładne i estetyczne. Chłopiec ładnie i starannie rysuje. Pisze ze słuchu w wolnym tempie, popełniając pomyłki. Wykazuje czujność ortograficzną, choć nie pamięta zasad ortograficznych.

Częściowo opanował pamięciowo tabliczkę mnożenia w zakresie 40. Dzieli liczby wyłącznie na konkretach. Wymienia kolejne miesiące w roku, wie jaki jest aktualnie miesiąc. Nie zawsze odczytuje poprawnie godziny i minuty na zegarze. Ma problem z nazywaniem godzin w systemie 24 godzinnym. Zna znaki rzymskie od I-XII. Poza interesującą go tematyką, np. życie zwierząt, ma bardzo niską wiedzę ogólną.

Wychowawca

Opinia pedagogiczna o uczniu klasy piątej was last modified: 26 października, 2022 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

3 dni temu

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…

4 dni temu

V Niebieski Bieg Świadomości Autyzmu – relacja

,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…

7 dni temu

Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus

Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…

2 tygodnie temu

Umysł ścisły u dziecka – jak wspierać pasje?

Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…

2 tygodnie temu

Realizacja podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…

2 tygodnie temu