Zespół Szkół im. Stanisława Wyspiańskiego w Waganowicach
AWANS
NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA
MIANOWANEGO
Nauczyciel kontraktowy
mgr ……………….
Waganowice, dnia 02.06.2015 r.
Składam serdeczne podziękowania
Pani Dyrektor Zespołu Szkół w Waganowicach mgr …………………………,
Opiekunowi stażu mgr ………………………..
za życzliwą pomoc i cenne
wskazówki podczas realizowania stażu
oraz Gronu Pedagogicznemu za współpracę
Imię i nazwisko: mgr ……………………
Stanowisko i miejsce zatrudnienia: nauczyciel wspomagający, nauczyciel rewalidacji w Zespole Szkół w Waganowicach
Posiadane kwalifikacje: wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika rewalidacyjna ze specjalizacją pedagogika terapeutyczna, kurs kwalifikacyjny z zakresu oligofrenopedagogiki, kurs EEG-BIOFEEDBACK
Status zawodowy: nauczyciel kontraktowy
Czas trwania stażu: 01.09.2012 r. – 31.05.2015 r.
Opiekun stażu: mgr ………….
Waganowice, dnia 02.06.2015 r.
„Im kto jest lepszym człowiekiem, lepiej do pracy przygotowanym, im ma większą dla drugich życzliwość, głębszą o nich troskę i poczucie odpowiedzialności za swoją pracę, tym głębszy zostawi ślad w duszach dzieci.”
Maria Grzegorzewska
Autorką tych słów jest twórczyni pedagogiki specjalnej w Polsce – profesor Maria Grzegorzewska. Uważając Jej słowa za swój drogowskaz, przez cały okres stażu starałam się rozwijać umiejętności zawodowe oraz własną osobowość, by jak najlepiej przygotować się do pracy z dziećmi – zwłaszcza z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Pracę w Zespole Szkół im. Stanisława Wyspiańskiego w Waganowicach rozpoczęłam w 2007 r. w charakterze nauczyciela wspomagającego w klasie drugiej szkoły podstawowej. Na stanowisku nauczyciela wspomagającego pracowałam do czerwca 2014 r. Od września tegoż roku prowadzę zajęcia z rewalidacji indywidualnej dla uczniów ze specjalnym potrzebami edukacyjnymi. Stopień nauczyciela kontraktowego uzyskałam 24 czerwca 2009 r.
1 września 2012 r. rozpoczęłam staż na nauczyciela mianowanego. Moim opiekunem została Pani mgr ……………, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i informatyki.
Projekt planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego opracowałam zgodnie z wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, z późniejszymi zmianami. Skonsultowałam go wraz z moim opiekunem, a następnie został on zatwierdzony przez Panią Dyrektor szkoły. Realizację planu ukończyłam 31 maja 2015 r.
§ 7 ust.2 pkt.1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania korekt w tych działaniach
Utworzyłam na własny użytek biblioteczkę tekstów aktów prawnych dotyczących awansu (w formie tradycyjnej i multimedialnej). Aktualizowałam wiedzę na temat awansu zawodowego śledząc portale internetowe, m.in. www.oswiata.abc.com.pl, www.awans-zawodowy.org, www.portaloswiatowy.pl. Korzystałam ze wskazówek tam zamieszczonych przy tworzeniu projektu planu rozwoju zawodowego, sprawozdania, prezentacji dorobku zawodowego.
Pod koniec okresu odbywania stażu uczestniczyłam w kursie „Awans zawodowy nauczyciela – porady praktyczne na zakończenie”, który pozwolił mi na usystematyzowanie i uaktualnienie posiadanej wiedzy.
We wrześniu 2012 r. złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu i sporządziłam projekt planu rozwoju zawodowego.
Obserwowałam lekcje prowadzone przez mojego opiekuna i innych nauczycieli, zwracając szczególną uwagę na sposób wykorzystania czasu w trakcie lekcji, rodzaj stosowanych metod pracy z uczniami oraz na indywidualizację procesu nauczania z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Obserwowałam także warsztaty twórcze w ramach programu „Diament. Twórczo odkrywam świat”.
Prowadziłam zajęcia w obecności Pani Dyrektor oraz opiekuna stażu. Każda obserwacja kończyła się wspólnymi konsultacjami, które służyły analizie słabych i mocnych stron przeprowadzanych zajęć. Pozwoliło mi to wyciągać wnioski do dalszej pracy.
Na bieżąco konsultowałam się i prowadziłam indywidualne rozmowy z opiekunem stażu, w czasie których rozwiązywane były aktualne problemy. Opiekun stażu służył mi cennymi wskazówkami, dzięki czemu doskonaliłam warsztat pracy. Ponadto współorganizowałam z opiekunem stażu wycieczki, uroczystości szkolne oraz konkursy.
Moją wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki poszerzały liczne pozycje książkowe. Na szczególną uwagę zasługują:
Wymienione pozycje książkowe przyczyniły się do wzbogacenia mojej wiedzy na temat pracy z dziećmi, zwłaszcza z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zawierają one wiele wskazówek i praktycznych ćwiczeń, które wykorzystuję podczas pracy z dziećmi.
Stosowałam w procesie dydaktycznym aktywne metody nauczania oraz rozwijałam aktywność twórczą uczniów. Przygotowując się do pracy, pogłębiałam wiedzę z zakresu pedagogiki twórczości. Rozwijanie twórczego potencjału uczniów uznałam za ważne w realiach współczesnego świata, które wymagają od nas twórczego podejścia do rozwiązywania problemów, otwartości i elastyczności w pracy zawodowej i życiu społecznym. Psycholodzy, pedagodzy, socjolodzy twierdzą, że przygotowanie ludzi do twórczej aktywności powinno się zaczynać jak najwcześniej, już na początku edukacji szkolnej.
Moje działania w opisanym wyżej obszarze przybierały następujące formy:
Przygotowywałam opinie o uczniach posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla potrzeb poradni psychologiczno-pedagogicznych. Prowadziłam dzienniki zajęć rewalidacyjnych, zajęć pozalekcyjnych, zajęć dodatkowych.
§ 7 ust.2 pkt 2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych
Będąc nauczycielem wspomagającym w klasie pierwszej, na początku roku szkolnego przeprowadzałam indywidualne rozmowy z rodzicami uczniów, a także wywiad dotyczący dziecka rozpoczynającego naukę w klasie integracyjnej, którego kwestionariusz sama opracowałam. W ciągu roku szkolnego utrzymywałam stały kontakt z rodzicami poprzez rozmowy telefoniczne, korespondencję w dzienniczku ucznia, także spotkania indywidualne. Cyklicznie uczestniczyłam aktywnie w zebraniach z rodzicami. Dzięki temu poznawałam potrzeby uczniów, sytuacje rodzinne podopiecznych, nurtujące ich problemy. Pozyskane w ten sposób informacje wykorzystywałam w procesie nauczania i wychowania. Środowisko rodzinne uczniów poznawałam także w czasie rozmów z psychologiem i pedagogiem, a także z innymi nauczycielami.
Koordynowałam prace zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prace nad opracowywaniem indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, planów działań wspierających, dokonywałam ich ewaluacji. Opracowywałam programy rewalidacji indywidualnej uczniów.
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi stanowią zróżnicowaną grupę. W codziennej pracy edukacyjnej, terapeutycznej i wychowawczej dobierałam i stosowałam odpowiednie metody oraz formy pracy stosownie do ich możliwości i potrzeb.
Wspomagałam rozwój dzieci stosując m.in. takie metody i techniki jak:
Podczas zajęć rewalidacyjnych podejmowałam działania służące dziecku niepełnosprawnemu w osiągnięciu najwyższego z możliwych dla niego poziomu funkcjonowania psychicznego i fizycznego. W czasie pracy z dzieckiem doskonaliłam funkcje niezaburzone oraz usprawniałam te, w których występują dysfunkcje. W zależności od potrzeb ucznia, usprawniałam, stymulowałam: umiejętności komunikacyjne, percepcję wzrokową, percepcję słuchową, koncentrację uwagi, pamięć. Kształtowałam podstawowe techniki szkolne: czytanie, pisanie, umiejętności matematyczne. Rozwijałam kompetencje społeczne uczniów wspomagając ich samodzielność społeczną oraz umiejętności przydatne w życiu codziennym.
Mając na celu budowanie poczucia wartości oraz rozwijanie zainteresowań uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, motywowałam i przygotowałam ich do udziału w szkolnych i pozaszkolnych konkursach.
Były to m.in.:
Przygotowywałam także uczniów do występów w szklonych uroczystościach i akademiach, m.in. podczas uroczystości Ślubowania klasy I, uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka.
Towarzyszyłam uczniom i motywowałam ich do walki w Mityngu Olimpiad Specjalnych.
Jestem założycielem i animatorem Grupy Wsparcia dla Rodziców Uczniów Objętych Integracją. Głównym celem działania Grupy jest wymiana doświadczeń i informacji w gronie rodziców i specjalistów, a także wzajemne wsparcie emocjonalne, łagodzenie lęków i niepokojów związanych z niepełnosprawnością dziecka. Ważną część stanowi działalność edukacyjno-informacyjna dotycząca rehabilitacji edukacyjnej i społecznej dzieci. Naszym zamierzeniem jest także udzielanie rodzicom i opiekunom pomocy w rozwiązywaniu konkretnych problemów oraz integracja rodziców i środowiska szkolnego.
W trakcie stażu razem z moimi koleżankami animującymi Grupę podejmowałam wiele działań na rzecz rodziców i opiekunów uczniów z niepełnosprawnością.
Były to m.in.:
Pozyskiwałam sponsorów działalności Grupy Wsparcia.
W pracy szczególnie bliskie są mi wartości ekologiczne. Podejmowałam liczne działania rozwijające świadomość ekologiczną uczniów i rodziców poprzez różne akcje i konkursy. Były to:
W okresie trwania stażu organizowałam i współorganizowałam imprezy wewnątrzszkolne:
Angażowałam się w prace na rzecz wspólnoty szkolnej, m.in. poprzez przygotowanie ulotki dla rodziców zachęcającej do korzystania ze szkolnej strony internetowej, przygotowanie wernisażu prac uczniów na uroczystość Święta Patrona szkoły, współorganizację spotkania edukacyjnego z dietetykiem dla rodziców. Przez cały okres stażu regularnie redagowałam notatki i przygotowywałam oprawę fotograficzną na internetową stronę szkoły przyczyniając się do rozpowszechnianiu informacji o działaniach podejmowanych w naszej szkole. Zajęłam się także załatwieniem formalności związanych z przyznaniem Karty Parkingowej dla szkolnego busa uprawniającej do korzystania z ułatwień w trakcie przewozu uczniów z niepełnosprawnością.
Przygotowywałam ścienne gazetki okolicznościowe o różnorodnej tematyce w ramach działalności Małego Samorządu, gazetkę prezentującą działalność twórczą uczniów. Prezentowałam prace uczniów, które powstały podczas zajęć z rewalidacji.
§ 7 ust. 2 pkt 3
Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej
Technologia informacyjna i komunikacyjna odgrywa w mojej pracy bardzo dużą rolę, co związane jest zarówno z osobistą pasją, jak również możliwością znacznego ułatwienia sobie pracy oraz dostępem do różnych źródeł informacji.
W swojej codziennej pracy edukacyjno-terapeutycznej wykorzystywałam komputer jako atrakcyjną formę wspomagania rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Korzystałam z multimedialnych programów edukacyjnych, np. „Klik uczy czytać”, „Klik uczy ortografii”, „Królik Bystrzak”, „ABC z Reksiem”.
Korzystałam z portali edukacyjnych, które stanowiły cenne źródło pomocy dydaktycznych i ćwiczeń o charakterze rewalidacyjnym, takich jak: www.zyraffa.pl., www.pisupisu.pl., www.matzoo.pl, www.mimowa.pl, www.dyktanda.net, www.edukole.pl.
Korzystałam z dostępnych na edukacyjnych portalach internetowych publikacji z zakresu dydaktyki, metodyki, psychologii i pedagogiki, które stanowiły dla mnie źródło ważnych wskazówek, porad, inspiracji do tworzenia pomocy dydaktycznych.
Poszerzałam wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz metodyki, dydaktyki poprzez uczestnictwo w kursach internetowych (odbyłam dziewięć kursów i szkoleń w formie e learningu).
Swoje umiejętności posługiwania się komputerem i Internetem, wykorzystywałam do uzyskania i gromadzenia wiedzy na temat awansu zawodowego oraz przygotowania dokumentacji.
§ 7 ust. 2 pkt 4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań
Tematyka szkoleń zewnętrznych przedstawiała się następująco:
„Gry i zabawy dla nieuważnych – trening koncentracji uwagi dla dzieci w klasach I – IV”
„Podstawowe zasady terapii behawioralnej”
„Życie z pasją – jak wciąż kochać zawód nauczyciela”
„Sojusznicy, czy wrogowie – o współpracy z rodzicami”
„Zabawy uczące współpracy, rozwijające empatię oraz wzmacniające samoocenę dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym”
„Elementy arteterapii w pracy nauczyciela i pedagoga”
„Jak uczyć sztuki bycia sobą i komunikacji z innymi. Trening asertywności w pracy nauczyciela i pedagoga”
„Moje sylabki – nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną prof. Jagody Cieszyńskiej
„Techniki graficzne wykorzystywane w pracy z dziećmi”
„Uczyć czytania przez zabawę”
„Uczyć i zrozumieć dziecko z Zespołem Aspergera”
„Jak korzystać z teorii inteligencji wielorakich w przedszkolu”.
Uczestniczyłam na bieżąco w szkoleniowych radach pedagogicznych o następującej tematyce:
„Wzmacnianie bezpieczeństwa w szkole”
„Motywowanie uczniów do nauki”
„Istota, rola i funkcja oceny szkolnej”
„Zaburzenia odżywiania u młodzieży”
„Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej”
„Sojusznicy czy wrogowie – czyli o współpracy z rodzicami”
„Odpowiedzialność prawna dyrektora szkoły i nauczycieli”
„Nowe sposoby szybkiej i skutecznej reakcji placówek oświatowych na współczesne zagrożenia”
Zdobyte podczas tych szkoleń wiadomości i umiejętności wzbogaciły moją wiedzę merytoryczną, udoskonaliły warsztat pracy i przyczyniły się do podniesienia jakości pracy szkoły. Szkolenia dały mi możliwość spotkania z innymi nauczycielami, wymiany doświadczeń, aktualizowania wiadomości dotyczących wychowania i nauczania oraz nowych pozycji wydawniczych pojawiających się na rynku. Otrzymane na szkoleniach materiały wykorzystałam w celu wzbogacenia i urozmaicenia własnych zajęć.
W bieżącym roku szkolnym, zgodnie z potrzebami szkoły, odbyłam szkolenie I stopnia i uzyskałam certyfikat z zakresu metody EEG-BIOFEEDBACK. Program szkolenia obejmował zagadnienia dotyczące podstaw EEG (elektroencefalografii), podstaw teoretycznych metody Biofeedback, zasad prowadzenia terapii, a także protokołów terapeutycznych dla danego zaburzenia. Dużą część zajęć stanowiły zajęcia praktyczne – prowadzenie sesji treningowych.
EEG-BIOFEEDBACK to metoda, w której pacjent w sposób świadomy uczy się zmieniać wzorzec wytwarzanych fal w mózgu tak, aby mózg pracował wydajniej i szybciej. Metoda może być wykorzystywana m.in. do terapii zaburzeń koncentracji uwagi np. w zespole nadpobudliwości psychoruchowej, w zaburzeniach lękowych, padaczce, a także u osób zdrowych jako trening w celu poprawy funkcjonowania umysłu.
Studiowałam literaturę pedagogiczną poprzez korzystanie z zasobów biblioteki szkolnej i pedagogicznej oraz zakupując własne pozycje książkowe. W szerokim zakresie korzystałam z publikacji zamieszczonych na portalach i w serwisach internetowych przeznaczonych dla nauczycieli, np. www.edux.pl, www.profesor.pl, www.educarium.pl, blogi logopedyczne: logopasja.pl, brzeczychrzaszcz.blogspot.com.
Swoją wiedzę pogłębiałam także przygotowując się do spotkań z rodzicami w ramach Grupy Wsparcia dla Rodziców. Opracowałam scenariusze tych spotkań, w tym o charakterze psychoedukacyjnym.
Byłam współautorką projektu oraz jego koordynatorem w ramach programu „Dom Kultury plus Inicjatywny Lokalne” – wycieczka dla rodzin dzieci i młodzieży niepełnoprawnej „Kulturalny weekend na krakowskim kopcu”.
2. W okresie stażu włączyłam się aktywnie w realizację zadań wynikających z Planu Pracy szkoły oraz z Programu Profilaktyki.
Przygotowywałam regulaminy i organizowałam oraz współorganizowałam konkursy klasowe, szkolne i międzyszkolne:
Przygotowywałam wystawy pokonkursowe prac plastycznych prezentując twórczość uczniów.
Wdrażałam najmłodszych uczniów do odpowiedzialności i samorządności poprzez opiekę nad Małym Samorządem Uczniowskim. Głównym celem działalności Małego Samorządu jest rozwijanie samorządności w kl. I-III poprzez:
W ramach Małego Samorządu organizowałam bądź współorganizowałam liczne akcje, imprezy i konkursy.
Akcje:
Imprezy:
Konkursy:
„Najpiękniejsza gazetka bożonarodzeniowa”
„Najpiękniejszy wiosenny kapelusz”
„Najciekawsza maska karnawałowa”
„Najciekawsza prezentacja klasy podczas zabawy karnawałowej”
„Zakładka do książki” z okazji Światowego Dnia Książki
„Najbardziej starannie prowadzony zeszyt”
„Najczystsza klasa” (konkurs całoroczny)
„Rzeźba z darów jesieni”
„Zdrowa kanapka”
Zorganizowałam i współorganizowałam wycieczki szkolne dla klas młodszych oraz wycieczki klasowe:
Brałam aktywny udział w przygotowaniu uroczystości klasowych i szkolnych:
Uczestniczyłam w realizacji Programu Profilaktyki szkoły poprzez kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie organizując lub współorganizując:
§ 7 ust. 2 pkt 5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż
Uczestniczyłam w przygotowywaniu nowych rozwiązań oraz modyfikacji istniejącej dokumentacji:
Brałam udział w pracach komisji nadzorującej przebieg egzaminu gimnazjalnego w ZSO w Słomnikach Uczestniczyłam także w pracach komisji nadzorującej egzamin maturalny w ZSO w .Słomnikach W związku z tym, zapoznawałam się wnikliwie z informacjami Okręgowej i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej dotyczącymi szczegółów procedury organizowania oraz przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego i maturalnego.
W okresie odbywania stażu wielokrotnie pracowałam w komisjach oceniających szkolne konkursy, m.in.:
Uczestniczyłam w pracach komisji rekrutacyjnej do projektu unijnego „Indywidualizacja nauczania i wychowania w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest gmina Słomniki”.
Przez cały okres stażu śledziłam zmiany zachodzące w prawie oświatowym, co pozwoliło mi stosować się do aktualnie obowiązujących procedur. Wykorzystywałam znajomość przepisów dotyczących systemu oświaty w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Znajomość przepisów prawa oświatowego pozwoliła mi na kompetentne opracowanie projektu planu rozwoju zawodowego oraz sprawozdania z jego realizacji ze szczególnym uwzględnieniem efektów podjętych działań.
W maju 2015 roku ukończyłam realizację zaplanowanych działań. Napisałam sprawozdanie, które przedstawiłam Pani Dyrektor.
Podsumowanie
Cały okres stażu był dla mnie bardzo aktywnym czasem w pracy zawodowej. Zdobywałam doświadczenie, poszerzałam swoją wiedzę, rozwijałam umiejętności pedagogiczne i wychowawcze, a także uczyłam się systematyczności, organizacji, planowania i współpracy. Zadania, które wyznaczyłam sobie w projekcie planu rozwoju zawodowego zostały w pełni zrealizowane.
Realizacja planu rozwoju zawodowego przyniosła mi wiele satysfakcji. To co zrobiłam, z całą pewnością przyczyniło się do wzrostu jakości mojej pracy oraz lepszego funkcjonowania szkoły. Realizacja jednych zamierzeń stała się początkiem do postawienia sobie nowych zadań, które będę realizowała w kolejnych latach mojej pracy.
Efekty, jakie uzyskałam w swojej pracy pedagogicznej nie byłyby możliwe do osiągnięcia bez życzliwości Pani Dyrektor, cennych wskazówek Opiekuna stażu oraz współpracy w gronie pedagogicznym. Myślę, że przyniosły one korzyści mnie, rodzicom, a przede wszystkim dzieciom.
Opracowała i wdrożyła
mgr Edyta Maroszek
UWAGA! Obecnie obowiązującym aktem prawnym dotyczącym awansu zawodowego nauczycieli jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…