„Komunikacja interpersonalna (z łac. communicatio – rozmowa, wymiana, łączność) jest to proces, podczas którego ludzie przekazują sobie wiadomości za pomocą symboli, którymi są słowa, sygnały pozawerbalne”. Ogromny wpływ odgrywa właściwa komunikacja interpersonalna w pracy nauczyciela. Wśród właściwości, którymi charakteryzować powinien się współczesny, będący w stanie sprostać stawianym przed nim wymaganiom nauczyciel, pierwszoplanową pozycję zajmują bez wątpienia wspomniane już kompetencje interpersonalne. Umiejętności psychopedagogiczne nauczyciela są warunkiem realizowania konstruktywnego procesu wychowania takiego, który może być bodźcem do rozwijania aktywności i dyspozycji twórczych ucznia. Ważne jest, by właśnie na początku edukacji dzieci i uczniowie powinny trafić na takiego przewodnika po świecie kształcenia, który swoją wiedzą, umiejętnościami, a głównie osobowością sprawi, że z pasją zaczną pogłębiać swą wiedzę oraz doskonalić umiejętności.
O wysokim znaczeniu kompetencji interpersonalnych i inteligencji emocjonalnej w pracy nauczyciela świadczą między innymi zapisane w obowiązujących Standardach kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (2012) efekty kształcenia, zgodnie z którymi po zakończeniu kształcenia absolwent między innymi:
Umiejętności takie jak: sprawność językowa, umiejętność dialogu, aktywne słuchanie i empatia, asertywność, umiejętność negocjacji i mediacji, warunkują efektywną komunikację w procesie edukacyjnym. Język jest najważniejszym elementem komunikacji, który to decyduje o uzyskaniu porozumienia pomiędzy uczestnikami procesu dydaktyczno-wychowawczego, warunkującym jego efektywność. Aby praca nauczyciela była owocna i efektywna w kształtowaniu osobowości ucznia, musi być w pełni świadoma, zawierać elementy autorefleksji i samokontroli.
Rola umiejętności interpersonalnych w pracy nauczyciela jest niezwykle ważna. Niewystarczająco wykształcone zdolności mogą przyczynić się do powstania barier i trudności w komunikacji, a co za tym idzie do braku kompetencji niezbędnych, by zbudować autorytet bądź do utraty autorytetu przez nauczyciela.
Z licznych badań można wnioskować, że polscy nauczyciele, zarówno ci początkujący w zawodzie, jak i ci z długim stażem pracy, mają deficyt kompetencji interpersonalnych. Zdaniem dyrektorów szkół, rozpoczynający pracę nauczyciele między innymi:
Osobowość przyszłego nauczyciela kształtowana jest w stosunkowo krótkim, z perspektywy całożyciowej, okresie studiów zdeterminowanych przez schematyczne, sztywne reguły administracyjne. Uważam, że pomocne w rozwoju osobowości nauczycieli oraz pogłębiania ich samoświadomości, byłoby włączenie do programu ich kształcenia obowiązku przejścia różnego rodzaju treningów rozwoju osobistego.
Bibliografia:
Autor: Anna Chudzińska – Czytelniczka Portalu
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…