Miesiąc kwiecień został ogłoszony Światowy Miesiącem Wiedzy na Temat Autyzmu. Szacuje się, że 80% społeczeństwa spotkało się z pojęciem autyzmu, jednak niewiele z tych osób wie, czy autyzm tak naprawdę jest. Różnego rodzaju kampanie społeczne, wykłady, spotkania warsztatowe i artykuły mają na celu zwiększenie świadomości społeczeństwa, na czym polega autyzm i w jaki sposób osoby z tym zaburzeniem odbierają otaczającą je rzeczywistość.
Czym tak naprawdę jest komunikowanie się? Najprościej to przekazywanie lub odbieranie komunikatu nadawanego przed drugą osobę i celowe jego zastosowanie. W komunikacji ważne są dwie osoby – nadawca i odbiorca komunikatu oraz oczywiście określony komunikat, który ma zostać przekazany przez jedną stronę i odebrany przez drugą.
Charakterystyczne dla osób z autyzmem są echolalie czyli powtarzanie usłyszanych słów, zdań lub cały fragmentów filmów czy reklam i w ten sposób odpowiadanie na zadawanej im pytania. Często echolalie pełnią funkcję komunikacyjną, ale osoba neurotypowa może mieć wtedy odczucie, jakby rozmawiała z maszyną lub włączonym telewizorem.
Szczególną grupę osób z autyzmem stanowią osoby niemówiące lub mówiące jedynie kilka słów, dla których jedyną szansą na komunikację z otoczeniem jest komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC – Augmentative and AlternativeCommunication). W Polsce najpopularniejszą formą AAC jest system gestów Makaton oraz system PECS (Picture Exchange Communication System). W przedszkolach specjalnych dzieci niemówiące już od samego początku uczone są wymiany obrazka za przedmiot oraz zostają wyposażone w segregatory do komunikacji. Dzięki nim są w stanie poprosić nauczyciela w szkole o ulubioną trampolinę czy pójście z rodzicami na plac zabaw, a także wybrać co chcą jeść na śniadanie i czego chcą się napić. To także jedyna możliwość, aby poprosić o wyjście do toalety, kiedy jest taka potrzeba lub poproszenie o przerwę, kiedy jakaś sytuacji sprawia im szczególną trudność. Oczywiście nie wszystko odbywa się od razu i nauka użycia wyżej wymienionych systemów przez dziecko z autyzmem trwa czasami kilka lat.
Komunikowanie się to bardzo ważna umiejętność, której często my jako nauczyciele musimy po prostu nauczyć dzieci z autyzmem. Każdy człowiek lubi być słuchany i rozumiany przez innych, wtedy czuje się najbardziej komfortowo. Podobnie jest z osobami ze spektrum autyzmu, które czy to przy pomoc słów, gestów czy obrazków także chcą się z nami komunikować i ważne jest, aby im w tym pomóc.
Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci Autystycznych „Zacisze”
KRS 0000351260
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…