Zajęcia logopedyczne z … prowadzone były w formie indywidualnej w wymiarze 2 godzin tygodniowo. Spotkania odbywały się 2 razy w tygodniu. Program i metody pracy dobrane zostały z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu nr … po uprzednim przeprowadzeniu badania poziomu rozwoju mowy. Chłopiec przebadany został „Kwestionariuszem badania mowy” autorstwa G. Billewicz i B. Zioło oraz z wykorzystaniem publikacji „Afa-skala” A. Paluch, E. Drewniak-Wołosz, L. Mikosza. Sprawdzono również budowę i sprawność narządów artykulacyjnych.
Na podstawie badania stwierdzono sygmatyzm – dziecko nie realizowało głosek szumiących, zamieniało je na głoski syczące: sz-s, ż-z, cz-c, dż-dz. W mowie spontanicznej występowały liczne uproszczenia grup spółgłoskowych. Budowa i ogólna sprawność narządów mowy była prawidłowa. Uczeń wypowiadał się spontanicznie, jednak czasami jego mowa była niezrozumiała. Chłopiec dość poprawnie formułował pytania i odpowiedzi, choć jego wypowiedzi najczęściej były krótkie.
Dziecko uczęszczało na zajęcia regularnie, chętnie pracowało i z ochotą brało udział w ćwiczeniach. Na początku pracy z uczniem skupiłam się na usprawnianiu mięśni języka, warg i pierścienia zwierającego gardło, kształtowaniu prawidłowego toru oddechowego i pogłębianiu oddechu, rozwijaniu słuchu fonemowego, wyrabianiu właściwej tonacji, rozwijaniu uwagi słuchowej. Następnie wprowadziłam ćwiczenia wspomagające pojawienie się głosek szumiących. Ponadto, cały czas utrwalałam prawidłową wymowę pozostałych głosek. Na zajęciach z … prowadziłam również ćwiczenia wzbogacające mowę bierną i czynną oraz rozwijające umiejętność poprawnego budowania zdań.
Po każdych ćwiczeniach chłopiec otrzymywał materiał do utrwalania w domu, który wklejany był do zeszytu i przekazywany był mamie. Mama dziecka otrzymywała wskazówki do pracy z chłopcem w domu.
Dziecko poczyniło postępy w zakresie rozwoju mowy. Chłopiec stara się wypowiadać poprawną polszczyzną, budować zdania rozwinięte, zwraca uwagę na prawidłową artykulację. U ucznia udało się wywołać głoskę „sz”. Prawidłową wymowę tej głoski utrwalano w izolacji, sylabach, wyrazach i parach wyrazowych.
Wnioski do dalszej pracy:
Sprawozdanie z zajęć logopedycznych opracowała: Magdalena Mielcarek-Olejnik – Czytelniczka Portalu
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…