Czas zajęć: 90 minut
Uczestnicy warsztatów: zróżnicowana wiekowo grupa wychowanków SOSW – uczestników półkolonii zimowych – 30 osób podzielonych na 6 grup
Uczestnik:
fotografie ptaków, układanki z wizerunkami ptaków, zaszyfrowane nazwy ptaków, kolorystyczny klucz do szyfru, zdjęcia ptasich przysmaków, pióra, ziarna zbóż, pestki dyni i słonecznika, jabłka, plasterki kiełbasy, arkusze bristolu z konturami karmnika, szablony ptaków, patyczki po lodach, farby, papier kolorowy, nożyczki, klej
1. Powitanie uczestników.
2. Zaproszenie ochotnika do rozpoznania przedmiotu w pudełku (pióra).
– Wybór zwierzęcia (ilustracje przedstawiają rybę, gołębia i kota), które ma ciało pokryte piórami.
– Ustalenie tematu zajęć.
3. Pogadanka na temat sytuacji ptaków zimą i potrzebie ich dokarmiania.
4. Każda z grup otrzymuje koszulkę z ponumerowanymi w kopertach zadaniami do wykonania. Wspólne układanie z rozsypanki i przyklejanie zdjęcia ptaka (pocięte na kawałki zdjęcia wróbla, sikorki, szczygła, jemiołuszki, sroki, gołębia).
5. Odszyfrowanie zapisanej przy pomocy szyfru kolorystycznego nazwy ptaka i prezentacja ptaków przez grupy.
6. Zaproszenie ochotników do degustacji plasterków jabłka i plasterków kiełbasy. Rozpoznanie po smaku danego pokarmu. Ustalenie, do jakiej grupy pokarmów można je przypisać (owoce, mięso, pieczywo).
7. Ustalenie ptasiego menu – rozpoznawanie pokarmów na ilustracjach (żaba, jarzębina, oset, mucha, ziarna pszenicy, słonina), wybór ulubionych przez danego ptaka smakołyków (ptaki: wróbel, bocian, szczygieł, jaskółka, jemiołuszka, sikorka).
8. Konsekwencje ptasiej diety – wybór mięsożernych ptaków, które odlatują na zimę do ciepłych krajów.
9. Obserwacja i organoleptyczne badanie ptasich przysmaków (mieszanka ziaren, degustacja ziaren słonecznika i pestek dyni).
10. Wyklejanie w grupach na arkuszu bristolu karmników oraz sylwetek ptaków (przy pomocy papieru, piór, patyków po lodach, waty, ziaren, szablonów ptaków).
11. Prezentacja prac wykonanych przez grupy.
12. Podsumowanie i podziękowanie uczestnikom za udział w zajęciach.
Autor: Joanna Masłowska – Czytelniczka Portalu
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…