Klasa: V
Grupa: 8 uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
Czas trwania: 2 x 45 min.
1. „Wszyscy są”- piosenka na powitanie
„Wszyscy są witam was zaczynamy już czas, jestem ja, jesteś ty, raz, dwa, trzy” – dzieci śpiewają piosenkę na powitanie ilustrując ją ruchem.
2. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem zajęć. Przypomina o nagrodzie za dobre zachowanie.
3. Zabawa słowna „W jakim sklepie to kupiłam?”
Nauczyciel wysypuje z koszyka artykuły z półek sklepowych mówiąc:
„Byłam w Galerii handlowej i zrobiłam duże zakupy, które mi się pomieszały. Pomóżcie mi je posegregować odpowiednio do nazwy sklepu”.
Dzieci oglądają zgromadzone przez nauczyciela produkty, tj. m.in. chleb, baton, jogurt, jabłko, lalka, miś, klocki, syrop, tabletki, książki i identyfikują z rodzajem sklepu, w którym zostały zakupione.
4. „Gdy na zakupy idziemy, rodziców się pilnujemy”.
Nauczyciel przypomina dzieciom, jak należy zachować się w sklepie, jakich słów używamy (niemówiący uczniowie wykonują gesty MAKATON oraz wskazują symbole PCS na tablicy): dzień dobry, proszę, dziękuję, do widzenia. Przypomina też, że w sklepie trzeba pilnować się rodziców.
5. „Gdzie się co kupuje?”- słuchanie utworu Cz. Janczarskiego, teatrzyk sylwet. Nauczyciel czyta utwór inscenizując go sylwetami na patyku (przedstawia teatrzyk).
„Mama poprosiła Anię, aby poszła do sklepu po chleb i syrop od kaszlu.
Uszatek przechylił głowę na bok i pomyślał: „Wyręczę Anię”.
Wziął pieniądze ze stołu, wziął siatkę na zakupy i pobiegł do sklepu spożywczego. Stanął przed ladą.
– Poproszę o syrop od kaszlu – powiedział.
– Misiu – odpowiedziała pani zza lady – idź do apteki. Pobiegł Uszatek do apteki. Stanął przy ladzie.
– Poproszę o chlebek – szepnął niepewnie.
– Chlebek? – zdziwiła się pani sprzedająca leki. -Tu jest apteka, Misiu. Idź do sklepu spożywczego.
Wyszedł Uszatek z apteki. Było mu bardzo przykro, że nie umiał wyręczyć Ani”.
Po przeczytaniu opowiadania nauczyciel zadaje dzieciom pytania:
6. Zakupy: lista zakupów, pieniądze, sklep
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: O czym należy pamiętać przed wyjściem na zakupy?
Dzieci dostają karty z symbolami PCS z przepisem na szaszłyki, które będą wykonywać wspólnie na II śniadanie. Indywidualnie wybierają owoc, który chcą zakupić, sprawdzają cenę w sklepie spożywczym, biorą z banku odpowiedni banknot lub monetę i robią zakupy posługując się książką do komunikacji ze zwróceniem uwagi na użycie zwrotów grzecznościowych.
Po zrobieniu zakupów przez wszystkie dzieci nauczyciel razem z dziećmi sprawdza, czy zakupione zostały wszystkie składniki z przepisu.
Dzieci indywidualnie odpowiadają na pytania nauczyciela:
7. Zabawa dydaktyczna „Zagadki”
8. Zagadki rozwijające zmysł dotyku
Nauczyciel zaprasza dzieci chętne do rozpoznania artykułów z zawiązanymi oczami z poszczególnych sklepów. Prosi, by dzieci wymieniły branże sklepu, w którym można kupić dany produkt i odłożyły go przy odpowiedniej ilustracji.
Zagadki rozwijające zmysł smaku
Nauczyciel wybiera chętne osoby, które odgadują nazwy rzeczy, których nie widzą, posługując się zmysłem smaku. Kiedy im się to uda, muszą podać nazwę sklepu, w którym można nabyć daną rzecz.
Zagadki rozwijające słuch i koncentrację
Kolejnym etapem zabawy są zagadki słuchowe. Nauczyciel czyta dzieciom zagadki, a zadaniem dzieci jest odgadnięcie zagadki wskazanie przedmiotu z zagadki, nazwanie branży sklepu, w którym może się pojawić ten przedmiot i odłożenie go przy odpowiedniej ilustracji.
ZAGADKI:
Nie kupisz jej w piekarni, ale kupisz w księgarni.
Nie znajdziesz jej w aptece, znajdziesz ją w bibliotece.
To cukierek jest z patyczkiem, lubisz lizać go języczkiem. Możesz z nich zbudować razem z kolegami kolorowy domek z dachem i z oknami.
Kolorowa kula, trzeba ją nadmuchać, by przez całe lato turlać ją i rzucać.
Zagadki rozwijające słuch fonemowy
Ostatnim etapem zabawy jest rozwiązywanie zagadek sylabowych. Nauczycielka rozkłada na dywanie różne obrazki, wypowiada pierwszą sylabę wyrazu, a zadaniem dzieci jest wskazanie obrazka, który zaczyna się na tę sylabę, wyklaskanie nazwy przedmiotu, dopasowanie obrazków do wybranego sklepu.
Nauczyciel zadaje dzieciom pytania:
9. Po zakończeniu zajęć nauczyciel rozdaje dzieciom „żetony motywacyjne” adekwatnie do zachowania się ucznia podczas zajęć.
10. Nauczyciel rozdaje pracę domową – Karta pracy „Połącz sklepy z produktami”.
Autor: Aneta Bil – Czytelniczka Portalu
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…