Oligofrenopedagogika

Jaki jest śnieg? Scenariusz zajęć dla uczniów z głębszym stopniem niepełnosprawności intelektualnej

 

Zajęcia mogą być przeprowadzone zarówno w formie indywidualnej jak i grupowej.

Cele główne:
– integracja w grupie
– utrwalenie odróżniania pór roku
– nauka pojęć związanych z zimą
– usprawnianie percepcji słuchowej i wzrokowej
– rozwój małej i dużej motoryki oraz sprawności manualnej
– stymulacja zmysłu dotyku
– wyzwalanie samodzielnej aktywności

Cele operacyjne (uczestnicy potrafią lub próbują)
– wskazać planszę przedstawiającą zimę
– skupić wzrok na przygotowanych materiałach
– dotykać przygotowanych materiałów

Metody pracy:
– słowna
– pokazowa
– stymulacja polisensoryczna
– zajęcia oparte o kontakt z ciałem
– zajęcia muzyczne

Przebieg zajęć:
1.Część organizacyjna
Powitanie, wysłuchanie piosenki „Zima zła”

2. Część wprowadzająca
Pokazanie czterech plansz przedstawiających pory roku ( mogą to być np. cztery zdjęcia z kalendarza, pocztówki itp.). Wskazanie przez uczniów planszy przedstawiającej zimę. Krótka pogadanka o zjawiskach atmosferycznych związanych z ta porą roku, ze szczególnych wskazaniem na śnieg.

3.Zajęcia właściwe „Jaki jest śnieg?”
Dostarczanie bodźców przy pomocy zebranych materiałów:
– białe piórka- dotykanie, masowanie twarzy, podrzucanie, dmuchanie (wirują jak płatki śniegu),
– wata- zgniatanie, formowanie kul, rzucanie się „śnieżkami”,
– biały papier- zgniatanie, szeleszczenie ,
-biała plastelina- formowanie kuleczek, lepienie bałwanka przy pomocy nauczyciela,
– folia aluminiowa i bąbelkowa- szeleszczenie, tupanie (dostarczanie wrażeń słuchowych – „skrzypienie” śniegu),
– masa nienewtonowska(mączka ziemniaczana z wodą)-dostarcza wrażeń dotykowych podobnych do śniegu, można z niej formować kule, położona dłużej na dłoni „topi się”,
– miska z lodem-dotykanie dłońmi( dostarczanie wrażeń dotykowych, termicznych).
Dodatkowo w sali można porozwieszać białe płachty, prześcieradła.

4. Zakończenie zajęć
Pochwalenie aktywności ucznia, wykonanie piosenki na pożegnanie.

Środki dydaktyczne:
płyta z piosenką „Zima zła” + odtwarzacz CD, plansze z porami roku, cerata, miski, białe piórka, papier, folie, lód, woda, mączka ziemniaczana, prześcieradła itp.

Opracowanie:
Julia Wawrzyniak-Soból

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Jaki jest śnieg? Scenariusz zajęć dla uczniów z głębszym stopniem niepełnosprawności intelektualnej was last modified: 26 października, 2022 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie.

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

2 dni temu

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…

3 dni temu

V Niebieski Bieg Świadomości Autyzmu – relacja

,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…

6 dni temu

Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus

Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…

2 tygodnie temu

Umysł ścisły u dziecka – jak wspierać pasje?

Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…

2 tygodnie temu

Realizacja podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…

2 tygodnie temu