Czas trwania zajęć: 2 x po 60 minut
zajęcia indywidualne
przedmioty do stymulacji polisensorycznej, zgodnej z porą roku (lampka zapachowa, olejek – zapach lawendy, oliwka, szyszki, suszarka, dzwonki rurowe, żółta chusta, krem czekoladowo – orzechowy), przedmioty do stymulacji dotykowej, przedmioty do stymulacji wzrokowej, nośnik z muzyką towarzyszącą program aktywności M.Ch. Knill, nośnik – Arka Noego, nośnik – piosenki o tematyce jesiennej, nośnik z muzyką relaksacyjną + magnetofon, materac, instrumenty muzyczne, miska, kasza, ryż, zabarwiona masa mydlana
Ceremoniał powitania – elementy Porannego Kręgu czyli stymulacji polisensorycznej wg pór roku
Wprowadzenie w nastrój jesieni poprzez przybliżenie uczniowi bodźców jesiennych:
Witaj Bartek 2x
Jak się masz 2x
Wszyscy Cię lubimy 2x
Bądź wśród nas 2x
Metoda M.Ch. Knill
Przygotowanie miejsca do ćwiczeń – wskazanie i dotykanie materaca – bodźce uprzedzające – nauczyciel umożliwia uczniowi zajęcie pozycji umożliwiającej uczestnictwo w ćwiczeniach – zapowiedź programu aktywności, nauczyciel włącza sygnał programu i informuje, iż rozpoczną się zajęcia przy muzyce – informacja będziemy ćwiczyć.
Realizacja programu – nauczyciel naprowadza ucznia na wykonanie kolejno czynności, głośno zapowiada aktywność i nazywa dotykana część ciała.
Nauczyciel pozostawia uczniowi swobodę i umożliwia samodzielne wykonanie czynności, jeśli zauważa taka chęć. Obserwuje zachowania ucznia, nagradza pochwałą i uśmiechem przejawy aktywności. Uczeń na miarę swoich możliwości i z pomocą nauczyciela, realizuje aktywność programu koncentrującego się na ćwiczeniach górnej i dolnej partii ciała. Uczeń reaguje emocjonalnie i fizycznie na doświadczanie ruchu i dotyku części ciała.
Zabawa przedmiotami o zróżnicowanej powierzchni
Przygotowanie miski z kaszą, bodźce uprzedzające – dotykanie miski, słuchanie odgłosu przesypywanej kaszy. Mieszanie dłońmi w misce z kaszą, posypywanie nią rąk, rozluźnianie napięcia mięśniowego.
Bogacenie zmysłu dotyku poprzez kontakt z różnym rodzajem materiałów, przedmiotów, uwzględniamy reakcje ucznia w trakcie kontaktu z przedstawionymi mu przedmiotami, najbardziej akceptowaną rzeczą rozpoczynamy i kończymy ćwiczenie. Pocieranie dłoni różnymi przedmiotami, rzucanie i szukanie przedmiotu (piłka tzw. jeżyk, ringo, woreczki napełnione fasolą, grochem, piaskiem, instrument muzyczny itp.)
Przygotowanie miejsca do ćwiczeń z masą formowalną
Posadzenie ucznia na krześle. Przygotowanie kartki, ryżu oraz zabarwionej na żółto masy mydlanej. Kolor żółty to barwa spadających liści, których jesienią nie brakuje. Tworzenie kompozycji, zwrócenie uwagi na kolor masy mydlanej, jej zapach, posypanie masy ryżem, zróżnicowanie faktury, ugniatanie, klepanie.
Ćwiczenia te pozwalają skupić się na danym zadaniu, ale głównie niosą radość połączoną z głębokim przeżywaniem. Zajęcia te rozładowują emocje, poprawiają motorykę rąk.
Doskonalenie umiejętności rozpoznawanie części ciała
Zakończenie zajęć piosenką relaksacyjną – pożegnanie ucznia – wypowiadanie imienia dziecka – gest „pa pa ”
W scenariuszu wykorzystano materiały otrzymane podczas szkoleń.
Autor: Małgorzata Tafelska – Czytelniczka Portalu
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…