Rozpoczynając pracę w szkole, musimy być przygotowani na podwyższanie kwalifikacji, własny rozwój osobowy oraz podnoszenie jakości pracy szkoły. Realizacji tych celów służy ścieżka awansu zawodowego, przebiegająca wg ściśle określonych procedur.
Podstawą prawną awansu zawodowego nauczycieli są:
W polskim systemie szkolnictwa funkcjonują cztery stopnie awansu zawodowego nauczycieli:
Osoba rozpoczynająca pracę w zawodzie nauczyciela, z dniem nawiązania stosunku pracy, uzyskuje stopień nauczyciela stażysty. Warunkiem nadania nauczycielowi kolejnego stopnia awansu, jest spełnienie określonych prawem wymagań kwalifikacyjnych oraz odbycie stażu, zakończonego pozytywną oceną dorobku nauczyciela.
Ponadto nauczyciel stażysta musi uzyskać akceptację komisji kwalifikacyjnej po przeprowadzonej rozmowie, nauczyciel kontraktowy zdaje egzamin przed komisją egzaminacyjną, a nauczyciel mianowany musi uzyskać akceptację komisji kwalifikacyjnej po analizie dorobku zawodowego i przeprowadzonej rozmowie.
Komisje kwalifikacyjne i egzaminacyjne przeprowadzają postępowania kwalifikacyjne lub egzaminacyjne na wniosek nauczyciela skierowany odpowiednio do:
Nauczycielom, którzy złożą wnioski o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego do dnia 30 czerwca, właściwy organ wydaje decyzję o nadaniu bądź odmowie nadania stopnia awansu zawodowego w terminie do 31 sierpnia, zaś tym, którzy wnioski złożą do dnia 31 października – w terminie do 31 grudnia.
Nauczycielom, którzy spełnią niezbędne warunki, stopień awansu zawodowego nadaje:
Czas trwania stażu ubiegających się o awans zawodowy wynosi:
W okresie stażu nauczyciel realizuje własny plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez dyrektora szkoły, a po zakończeniu stażu, składa dyrektorowi sprawozdanie z jego realizacji.
Poniżej kilka przykładowych planów rozwojów zawodowych opracowanych i przesłanych przez naszych Czytelników:
Plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela kontraktowego
Plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego
Plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego
Plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego
Plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego
Plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego
Plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego
Tu znajdziesz więcej planów rozwoju zawodowego
Nauczycielowi stażyście oraz kontraktowemu, dyrektor szkoły przydziela opiekuna spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych. Zadaniem opiekuna jest udzielanie nauczycielowi pomocy, zwłaszcza w przygotowaniu i realizacji planu rozwoju zawodowego oraz opracowanie projektu oceny dorobku nauczyciela za okres stażu.
Ocenę dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu ustala dyrektor szkoły w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania. Ocena ta może być pozytywna lub negatywna. Od oceny dorobku przysługuje nauczycielowi odwołanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny, którego ocena jest ostateczna.
W przypadku, gdy ostateczna ocena dorobku zawodowego jest negatywna, ponowna ocena może być dokonana po odbyciu na wniosek nauczyciela i za zgodą dyrektora, dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy.
Nauczyciel rozpoczyna staż z początkiem roku szkolnego, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, na swój wniosek skierowany do dyrektora szkoły. Nauczyciel stażysta zaczyna staż bez składania wniosku.
Nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na kolejny stopień awansu zawodowego po przepracowaniu co najmniej 2 lat, a nauczyciel mianowany co najmniej roku od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu.
Jeżeli nauczyciel jest nieobecny w pracy z powodu czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby, zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy bądź urlopu innego, niż wypoczynkowy trwającej nieprzerwanie dłużej niż miesiąc, staż przedłuża się o czas trwania tej nieobecności. W przypadku, gdy nieobecność nauczyciela w pracy trwa dłużej niż rok, zobowiązany on jest do ponownego odbycia pełnego wymiaru stażu.
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…