Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla uczennicy objętej kształceniem specjalnym z uwagi na zdiagnozowany autyzm/zespół Aspergera, II etap edukacyjny, 60 minut.
Powitanie, rozmowa wstępna, wprowadzenie do tematu, określenie celu zajęć w języku ucznia.
„Uczę się jak zachować się i opanować emocje w niezręcznych sytuacjach społecznych”.
1. KŁOPOTLIWE SYTUACJE SPOŁECZNE – moje skojarzenia
Uczennica tworzy mapę myśli, wypisując na niej swoje skojarzenia ze zwrotem „kłopotliwe sytuacje społeczne”, następnie omawia je z nauczycielem.
2. CO TU JEST NIE TAK?
Nauczyciel czyta głośno opis 5 scenek sytuacyjnych, zadaniem uczennicy jest określenie, który element sytuacji przedstawionej w scence możemy określić jako kłopotliwy/niezręczny i dlaczego?
3. EMOCJE W SYTUACJI
Zadaniem uczennicy jest spośród kart z wypisanymi emocjami wybrać te, które jej zdaniem pasują do emocji, które może odczuwać osoba uczestnicząca w scenkach przedstawionych w poprzednim zadaniu. Uczennica uzasadnia swoją odpowiedź
4. JAK SIĘ ZACHOWAM?
Uczennica przedstawia, jak należy zachować się w niezręcznych sytuacjach przedstawionych w poprzednim zadaniu, następnie omawia swoje pomysły z nauczycielem.
5. DIALOG I SCENKA
Zadaniem uczennicy jest uzupełnienie dialogu dotyczącego niezręcznej sytuacji pomiędzy uczniem a nauczycielem, a następnie odegranie scenki wraz z pomocą nauczyciela.
6. PODSUMOWANIE
Nauczyciel mówi uczennicy, że kłopotliwe i niezręczne sytuacje, którym towarzyszą niekomfortowe dla nas emocje to coś, co przydarza się każdemu na co dzień oraz, że wstyd i podobne emocje są powszechnymi uczuciami. Z każdej krępującej, niezręcznej sytuacji można wyjść z twarzą. Jeżeli krępujące sytuacje wynikają z naszej nieuwagi, nieprzygotowania czy też braków w dobrym wychowaniu – możemy postarać się to nadrobić. Do wszystkich pozostałych podchodźmy z dystansem – po czasie często wydają się one nam nawet zabawne, mimo że w momencie kiedy się wydarzają, mamy ochotę zapaść się pod ziemię.
Autorka scenariusza i kart pracy: Marta Gągol – Czytelniczka Portalu
Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym Data zajęć: Miejsce…
Tematyka zajęć: Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczestników zajęć. Placówka:…
Depresja to stan patologicznego zaburzenia nastroju, trwający dłuższy czas, któremu najczęściej towarzyszy dezorganizacja aktywności człowieka,…
Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (8-12 lat) Data…
Już w życiu płodowym zaobserwować można przejawy związku dłoni z obszarem ustno-twarzowym. Około ósmego tygodnia…
Konspekt zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, autyzm - klasa IV Temat:…