Rewalidacja

Kształtowanie właściwej reakcji w kłopotliwych sytuacjach społecznych – scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Temat: Niezręczne sytuacje społeczne i ja – kształtowanie kompetencji społecznych.

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla uczennicy objętej kształceniem specjalnym z uwagi na zdiagnozowany autyzm/zespół Aspergera, II etap edukacyjny, 60 minut.

Cele ogólne:

  • Kształtowanie właściwej reakcji w kłopotliwych sytuacjach społecznych.
  • Rozwijanie umiejętności określania emocji odczuwanych w niezręcznych sytuacjach społecznych.

Cele szczegółowe – uczennica:

  • potrafi określić, jaki element przedstawionej sytuacji społecznej jest kłopotliwy/niezręczny
  • wie, jak zachować się w niezręcznej sytuacji społecznej
  • potrafi określić, jakie emocje czuje się w danej sytuacji społecznej
  • odgrywa scenkę przedstawiającą niezręczną sytuację społeczną.

Forma pracy:

  • indywidualna

Metody pracy:

  • oparte na słowie
  • oparte na działaniu praktycznym – metoda inscenizacji

Środki dydaktyczne:

  • karty pracy
  • karty z sytuacjami społecznymi
  • karty z emocjami
  • długopis

Przebieg zajęć:

Powitanie, rozmowa wstępna, wprowadzenie do tematu, określenie celu zajęć w języku ucznia.

Uczę się jak zachować się i opanować emocje w niezręcznych sytuacjach społecznych”.

1. KŁOPOTLIWE SYTUACJE SPOŁECZNE – moje skojarzenia

Uczennica tworzy mapę myśli, wypisując na niej swoje skojarzenia ze zwrotem „kłopotliwe sytuacje społeczne”, następnie omawia je z nauczycielem.         

2. CO TU JEST NIE TAK?

Nauczyciel czyta głośno opis 5 scenek sytuacyjnych, zadaniem uczennicy jest określenie, który element sytuacji przedstawionej w scence możemy określić jako kłopotliwy/niezręczny i dlaczego?

3. EMOCJE W SYTUACJI

Zadaniem uczennicy jest spośród kart z wypisanymi emocjami wybrać te, które jej zdaniem pasują do emocji, które może odczuwać osoba uczestnicząca w scenkach przedstawionych w poprzednim zadaniu. Uczennica uzasadnia swoją odpowiedź

4. JAK SIĘ ZACHOWAM?

Uczennica przedstawia, jak należy zachować się w niezręcznych sytuacjach przedstawionych w poprzednim zadaniu, następnie omawia swoje pomysły z nauczycielem.   

5. DIALOG I SCENKA

Zadaniem uczennicy jest uzupełnienie dialogu dotyczącego niezręcznej sytuacji pomiędzy uczniem a nauczycielem, a następnie odegranie scenki wraz z pomocą nauczyciela.    

6. PODSUMOWANIE

Nauczyciel mówi uczennicy, że kłopotliwe i niezręczne sytuacje, którym towarzyszą niekomfortowe dla nas emocje to coś, co przydarza się każdemu na co dzień oraz, że wstyd i podobne emocje są powszechnymi uczuciami. Z każdej krępującej, niezręcznej sytuacji można wyjść z twarzą. Jeżeli krępujące sytuacje wynikają z naszej nieuwagi, nieprzygotowania czy też braków w dobrym wychowaniu – możemy postarać się to nadrobić. Do wszystkich pozostałych podchodźmy z dystansem – po czasie często wydają się one nam nawet zabawne, mimo że w momencie kiedy się wydarzają, mamy ochotę zapaść się pod ziemię.   

Pobierz załączniki   

Autorka scenariusza i kart pracy: Marta Gągol – Czytelniczka Portalu

Kształtowanie właściwej reakcji w kłopotliwych sytuacjach społecznych – scenariusz zajęć rewalidacyjnych was last modified: 26 kwietnia, 2023 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Scenariusz zajęć prowadzonych metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym Data zajęć: Miejsce…

12 godzin temu

Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej – konspekt zajęć w oddziale rewalidacyjno-wychowawczym

Tematyka zajęć: Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczestników zajęć. Placówka:…

1 dzień temu

Depresja dzieci i młodzieży. Uwarunkowania, objawy, działania profilaktyczne i terapeutyczne

Depresja to stan patologicznego zaburzenia nastroju, trwający dłuższy czas, któremu najczęściej towarzyszy dezorganizacja aktywności człowieka,…

2 dni temu

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych – Czym jest konflikt i jak sobie z nim radzić?

Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (8-12 lat) Data…

2 dni temu

Związek dłoni z kompleksem ustno-twarzowym – zalecenia terapeutyczne

Już w życiu płodowym zaobserwować można przejawy związku dłoni z obszarem ustno-twarzowym. Około ósmego tygodnia…

6 dni temu

Konspekt zajęć edukacyjno-terapeutycznych w klasie IV – Moje śniadanie. Dbam o higienę po posiłku

Konspekt zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, autyzm - klasa IV Temat:…

6 dni temu