Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 26 kwietnia 2023 roku.
Temat: Niezręczne sytuacje społeczne i ja – kształtowanie kompetencji społecznych.
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla uczennicy objętej kształceniem specjalnym z uwagi na zdiagnozowany autyzm/zespół Aspergera, II etap edukacyjny, 60 minut.
Cele ogólne:
- Kształtowanie właściwej reakcji w kłopotliwych sytuacjach społecznych.
- Rozwijanie umiejętności określania emocji odczuwanych w niezręcznych sytuacjach społecznych.
Cele szczegółowe – uczennica:
- potrafi określić, jaki element przedstawionej sytuacji społecznej jest kłopotliwy/niezręczny
- wie, jak zachować się w niezręcznej sytuacji społecznej
- potrafi określić, jakie emocje czuje się w danej sytuacji społecznej
- odgrywa scenkę przedstawiającą niezręczną sytuację społeczną.
Forma pracy:
- indywidualna
Metody pracy:
- oparte na słowie
- oparte na działaniu praktycznym – metoda inscenizacji
Środki dydaktyczne:
- karty pracy
- karty z sytuacjami społecznymi
- karty z emocjami
- długopis
Przebieg zajęć:
Powitanie, rozmowa wstępna, wprowadzenie do tematu, określenie celu zajęć w języku ucznia.
„Uczę się jak zachować się i opanować emocje w niezręcznych sytuacjach społecznych”.
1. KŁOPOTLIWE SYTUACJE SPOŁECZNE – moje skojarzenia
Uczennica tworzy mapę myśli, wypisując na niej swoje skojarzenia ze zwrotem „kłopotliwe sytuacje społeczne”, następnie omawia je z nauczycielem.
2. CO TU JEST NIE TAK?
Nauczyciel czyta głośno opis 5 scenek sytuacyjnych, zadaniem uczennicy jest określenie, który element sytuacji przedstawionej w scence możemy określić jako kłopotliwy/niezręczny i dlaczego?
3. EMOCJE W SYTUACJI
Zadaniem uczennicy jest spośród kart z wypisanymi emocjami wybrać te, które jej zdaniem pasują do emocji, które może odczuwać osoba uczestnicząca w scenkach przedstawionych w poprzednim zadaniu. Uczennica uzasadnia swoją odpowiedź
4. JAK SIĘ ZACHOWAM?
Uczennica przedstawia, jak należy zachować się w niezręcznych sytuacjach przedstawionych w poprzednim zadaniu, następnie omawia swoje pomysły z nauczycielem.
5. DIALOG I SCENKA
Zadaniem uczennicy jest uzupełnienie dialogu dotyczącego niezręcznej sytuacji pomiędzy uczniem a nauczycielem, a następnie odegranie scenki wraz z pomocą nauczyciela.
6. PODSUMOWANIE
Nauczyciel mówi uczennicy, że kłopotliwe i niezręczne sytuacje, którym towarzyszą niekomfortowe dla nas emocje to coś, co przydarza się każdemu na co dzień oraz, że wstyd i podobne emocje są powszechnymi uczuciami. Z każdej krępującej, niezręcznej sytuacji można wyjść z twarzą. Jeżeli krępujące sytuacje wynikają z naszej nieuwagi, nieprzygotowania czy też braków w dobrym wychowaniu – możemy postarać się to nadrobić. Do wszystkich pozostałych podchodźmy z dystansem – po czasie często wydają się one nam nawet zabawne, mimo że w momencie kiedy się wydarzają, mamy ochotę zapaść się pod ziemię.
Autorka scenariusza i kart pracy: Marta Gągol – Czytelniczka Portalu