Rewalidacja

„Sensoryczny Karnawał” – rozwijanie percepcji wzrokowej, słuchowej, dotykowej, powiązane z zabawami stymulującymi ogólny rozwój dziecka

Scenariusz do wykorzystania na zajęciach rewalidacyjnych z dziećmi w wieku przedszkolnym z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, autyzmem lub zespołem Aspergera, na zajęciach grupowych w klasie integracyjnej, w przedszkolu – podczas zajęć z całą grupą przedszkolną.

Czas trwania:

około 45 minut

Cele zajęć:

ogólne:

  • stymulowanie wielozmysłowe
  • doświadczanie przyjemnych doznań wynikających z udziału we wspólnych zabawach oraz aktywnościach
  • kształtowanie kulturalnego zachowania podczas zabaw i konkursów

szczegółowe:

  • wzmacnianie napięcia mięśniowego
  • poprawa koncentracji uwagi oraz precyzji wykonywanych ćwiczeń
  • rozbudzanie motywacji do działania
  • rozwijanie i kształtowanie odbierania bodźców dotykowych
  • rozwijanie ogólnego rozwoju poznawczo-ruchowego dziecka
  • poruszanie się w rytm melodii, okazywanie radości ze wspólnej zabawy

Metody pracy:

  • praktycznej działalności – praktycznego działania – zajęć praktycznych
  • integracja sensoryczna
  • czynna

Formy pracy:

  • grupowa
  • indywidualna
  • zindywidualizowana – uwzględnia się możliwości psychofizyczne danego wychowanka

Środki dydaktyczne:

  • dwa pojemniki na piłki
  • plastikowe piłeczki
  • taśma do naklejenia pośrodku sali
  • duży pojemnik
  • chochla/łyżka wazowa
  • piłki (mogą być z pierwszej zabawy)
  • ścinki z gazet/bibuła/miękkie kawałki kartonu/chrupki z paczek kurierskich
  • bibuła (serpentyna/wstążka)
  • muzyka

Przebieg zajęć:

1. Czynności organizacyjne

  • Przygotowanie sali oraz niezbędnych materiałów

2. Wstęp

  • Powitanie

„Wszystkich witamy, do naszej zabawy zapraszamy. Będą tańce i zabawa, śmiechy – chichy aż do rana. No a teraz przywitamy:

  • rączki! (niech nam pomachają)
  • nóżki! (niech sobie „piątki” przybijają – czubek buta dotyka drugiego, sąsiedniego)
  • brzuszki! (niech urządzą „pogaduszki” – brzuszek dotyka brzuszka)
  • i paluszki! (niech się rozwiną jak kwiatuszki – palce obu rąk blisko siebie, zwinięte w kulkę, powoli otwierają się ku górze jak pąki kwiatu)”.

3. Cześć właściwa

  • Ruchowy Konkurs

Na sali naklejona taśmą linia. Dwoje dzieci/dorosły i dziecko stają po jej bokach (każdy na swoim „torze”). Na ich drodze są porozrzucane piłki (u każdego taka sama ilość). Zadaniem uczestników jest przejście swojego toru, będąc schylonym (wyprostowane ręce i nogi na podłodze), zbierając równocześnie piłeczki, nie podnosząc się i wrzucając je do pojemników przed sobą. Wygrywa osoba, która wrzuci więcej piłeczek.

  • Zupa Czarownicy

W dużym pojemniku mamy: ścinki gazet/chrupki z paczek przesyłkowych/kawałki kartonu miękkiego/kawałki bibuły, a także piłki. Zadaniem dzieci jest wyciągniecie, za pomocą chochli piłek, nie nabierając przy tym pozostałej zawartości.

  • Serpentynowe Pary

Ustawiamy dzieci w pary, obwiązujemy je delikatnie w koło serpentyną (wstążką/bibułą). Ich zadaniem jest delikatny taniec. Tak, by nie rozerwać serpentyny. Aby zadanie utrudnić (w razie gdyby ciężko było wyłonić zwycięzców), można muzykę stopować i proponować stworzenie figur (np. „siadamy jak na krzesełku”, „kręcimy się w prawą stronę”, „wystawiamy lewą rękę” itp.).

4. Podsumowanie

  • Zakończenie – Opowiadanie „Jak zatrzymał się czas”

Było to w noc sylwestrową. Antek i Tymek bawili się klockami, tworząc z nich budowle, mama krzątała się w kuchni, a tata palił drewno w kominku w salonie. Chłopcy dopiero co dowiedzieli się, że dziś minie rok i rozpocznie się kolejny. Antek bardzo nie chciał, by tak się stało. Mimo zapewnień mamy, martwił się, że wraz ze starym rokiem minie czas. Że skoro w jedną noc skończy się rok, to od teraz chwila będzie mijać naprawdę szybko. Tak bardzo pochłonięty był tymi myślami, że nie dostrzegł zmian, jakie zaszły wokół. Tymek co prawda bawił się nadal obok niego, ale tata zastygł w bezruchu przed kominkiem, z drewnem na rękach. Antek podbiegł szybko do kuchni i zobaczył mamę w bezruchu podczas krojenia warzyw. Spojrzał na stary zegar, zawieszony na ścianie – jego wahadło nie bujało się prawo – lewo jak zazwyczaj, tylko zatrzymało się pośrodku, a wskazówki w miejscu. Z ogromnym uśmiechem Antek zrozumiał, że zatrzymał się czas. Był bardzo szczęśliwy. Żadnego pójścia spać! Mycia zębów! Tylko zabawa i zabawa! Podszedł do Tymcia i przekazał mu tą nowinę, ale ten, ze względu na to, że był jeszcze mały, niewiele z tego zrozumiał i bawił się dalej. Anetek wrócił do kuchni, przeszedł obok mamy, otworzył szafkę i wyjął z niej popcorn. Nasypał do miski (co nieco rozsypując) i wrócił do Tymcia, częstując go. Włączyli telewizor i oglądali bajki przez długi czas (mama by na to nigdy nie pozwoliła). Chłopcy bawili się doskonale, jednak po jakimś czasie zabawa zaczęła ich nużyć. Tymek stał się marudny i płaczliwy, a tulenie przez brata niewiele pomagało. No i Antkowi zaczęło robić się smutno i samotnie. Brakowało mu zabaw z tatą i tulenia z głaskaniem przez mamę. Z oczu zaczęły kapać łzy. Spojrzał na zegar – jednak tam nie zaszły żadne zmiany. Wskazówki nadal stały w miejscu, a Tymek płakał coraz głośniej. „- Ja chcę tego, co było. Nie chcę już tego starego roku i czasu stojącego w miejscu! Chcę moich rodziców! Chcę, żeby wszystko było już normalnie!” – wykrzyczał i rozpłakał się na dobre. Skrył twarz w dłoniach i płakał teraz równie głośno co brat. Wtem poczuł, że ktoś go obejmuje i tuli. „- A o co mój kochany synek tak płacze?” – zapytała mama. Antek aż podskoczył z radości i objął mamę tak mocno, jakby co najmniej chciał ją udusić. „- Mamo, nie uwierzysz, co się wydarzyło” – i opowiedział mamie całą historię. Mama tylko pogłaskała go po głowie, uśmiechnęła się pobłażliwie i zawołała synków do łóżek. Tata dał im buziaki na dobranoc i przeczytał bajkę. A Antek, tuląc brata, zasnął szczęśliwy i spokojny. Czekał aż cudownie tym razem minie czas i nadejdzie nowy rok, w którym na pewno zdarzy się jeszcze coś magicznego….

Autor opowiadania: Edyta Zając

5. Pożegnanie

  • Podziękowanie za udział w zajęciach, „przybicie piątki” lub „żółwika”.

Netografia:

  • Bal karnawałowy w przedszkolu A. Cieśla, https://miastodzieci.pl/scenariusze/bal-karnawalowy-przedszkolaka/, dostęp z dnia: 28.12.2023 r.
  • https://miastodzieci.pl/scenariusze/bal-karnawalowy-w-przedszkolu/, dostęp z dnia: 28.12.2023 r.

Scenariusz opracowała: Edyta Zając – pedagog, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, terapeuta

Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

„Sensoryczny Karnawał” – rozwijanie percepcji wzrokowej, słuchowej, dotykowej, powiązane z zabawami stymulującymi ogólny rozwój dziecka was last modified: 5 stycznia, 2024 by Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Share
Published by
Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli

Recent Posts

Projekt Erasmus+ pt. „I’m Private, I Can Fight for Climate Change via Social Media”

Uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół Nr 16 w Białymstoku uczestniczą w projekcie Erasmus+ pt. „I'm Private,…

10 minut temu

Scenariusz zajęć prowadzonych metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym Data zajęć: Miejsce…

23 godziny temu

Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej – konspekt zajęć w oddziale rewalidacyjno-wychowawczym

Tematyka zajęć: Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczestników zajęć. Placówka:…

2 dni temu

Depresja dzieci i młodzieży. Uwarunkowania, objawy, działania profilaktyczne i terapeutyczne

Depresja to stan patologicznego zaburzenia nastroju, trwający dłuższy czas, któremu najczęściej towarzyszy dezorganizacja aktywności człowieka,…

3 dni temu

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych – Czym jest konflikt i jak sobie z nim radzić?

Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (8-12 lat) Data…

3 dni temu

Związek dłoni z kompleksem ustno-twarzowym – zalecenia terapeutyczne

Już w życiu płodowym zaobserwować można przejawy związku dłoni z obszarem ustno-twarzowym. Około ósmego tygodnia…

7 dni temu