Temat innowacji: Ogród bliżej natury
Adresatami innowacji są uczniowie klas 1-3, uczniowie uczęszczający na zajęcia rewalidacyjne, uczniowie należący do szkolnego koła wolontariatu oraz pozostała część społeczności uczniowskiej, która będzie korzystała z ogrodu podczas lekcji przyrody, biologii, plastyki, wychowania fizycznego, zajęć z wychowawcą, jak również podczas zajęć świetlicowych.
Realizacja innowacji pedagogicznej polegać będzie na przygotowaniu i przeprowadzeniu cyklicznych zajęć z uczestnikami koła wolontariatu wynikających z harmonogramu zaplanowanych prac ogrodniczych. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą również w ramach zajęć lekcyjnych klas 1-3, jako element zajęć rewalidacyjnych i świetlicowych oraz jako element godzin lekcyjnych.
Niniejsza innowacja ma na celu kształtowanie osobowości ekologicznej, poprzez wykorzystanie hortiterapii (łac. hortus – ogród), jest to taka dziedzina nauki, która polega na wykorzystaniu ogrodu i roślin do szeroko rozumianej terapii. Celem hortiterapii jest ograniczenie stresu poprzez przebywanie wśród zieleni oraz pobudzanie, stymulowanie i rozwój człowieka poprzez doznania zmysłowe. Innowacja ma na celu stworzyć miejsca i możliwości do tego aby uczniowie mogli mieć częstszy kontakt z przyrodą.
Innowacja „Ogród bliżej natury” powstała, ponieważ mamy świadomość, że to przed szkołą stoi zadanie kształtowania świadomego stosunku do środowiska przyrodniczego, szacunku do różnorodnych form życia, właściwych i aktywnych postaw wobec przyrody i jej ochrony.
Na podstawie wieloletnich obserwacji podczas pracy z uczniami niepełnosprawnymi, zauważamy potrzebę stworzenia nowych warunków i możliwości pracy podczas zajęć rewalidacyjnych. Realizacja innowacji pedagogicznej pozwoli na szerszy zakres oddziaływań w ramach stymulacji polisensorycznej w pracy z uczniami ze spektrum autyzmu oraz na prowadzenie na terenie placówki elementów hortiterapii.
Chcemy także wyjść naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego.
Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach
Cel główny
Cele szczegółowe
Formy pracy
Wpływ na uczniów:
Wpływ na pracę szkoły:
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciele przeprowadzą:
Szczegółowa analiza wyników ankiety oraz przeprowadzonych rozmów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w kolejnych latach.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu, udostępnione dyrektorowi szkoły oraz przedstawione przez autorów innowacji na posiedzeniu Rady Pedagogicznej zamykającej rok szkolny 2020/2021.
Autorzy: Marek Dyrda, Barbara Goik, Monika Napiórkowska – Czytelnicy Portalu
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…