1. Podstawa prawna
2. Nazwa innowacji:
„Przez książkę do serca”
3. Rodzaj innowacji:
innowacja metodyczna – biblioterapeutyczna
4. Autor:
Emilia Luty – bibliotekoznawca, biblioterapeuta, oligofrenopedagog, terapeuta ręki – nauczyciel rewalidacji w PSP Nr 14 im. Jana Pawła II w Radomiu.
Innowacja biblioterapeutyczna adresowana jest dla uczniów z klas 0 oraz 1 – 8 szkoły podstawowej integracyjnej. Obejmuje zajęcia doskonalące zaburzone funkcje, prowadzone dla uczniów z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, takimi jak: spektrum zaburzeń autystycznych, niedosłuch, niedowidzenie, niepełnosprawności ruchowe i inne, z którymi pedagog może spotkać się w szkole integracyjnej.
Biblioterapia polega na terapeutycznym wykorzystaniu wartości literatury, pozwalających na uzyskanie wsparcia psychicznego, zmniejszenie stresu i poczucia osamotnienia, niepełnosprawności lub wykluczenia środowiskowego. Odpowiednio dobrana literatura służy człowiekowi do samorealizacji, pomaga w samookreśleniu, ułatwia zmianę własnych przekonań, przyzwyczajeń, pomaga w znalezieniu nowych celów życiowych. Może też wpłynąć na poprawę poczucia własnej wartości, akceptację siebie takim, jakim się jest, uznanie własnych ograniczeń i słabości.
Dodatkowo biblioterapia może mieć również znaczenie prewencyjne. Osoby, które borykają się z problemami trudnymi do rozwiązania, poprzez kontakt z odpowiednio dobraną literaturą, mogą szukać rozwiązania swoich problemów, a także wypełniać czas wolny.
W swych założeniach i sposobie realizacji celów terapeutycznych, biblioterapia zbliżona jest do psychoterapii oraz do terapii rozumianej jako:
Innowacja „Przez książkę do serca” zostanie wprowadzona do zajęć rewalidacyjnych jako jedna z metod dydaktycznych pracy z uczniem, a częstotliwość tych zajęć będzie zależna od potrzeb uczniów, jednak nie rzadziej niż raz w tygodniu.
Czas realizacji: od 1 września 2020 r. do 25 czerwca 2021 r.
W szkole integracyjnej pracuję 15 lat. Pełniąc obowiązki nauczyciela bibliotekarza zauważyłam, że młodzież i dzieci często szukają kontaktu z książką. Najczęściej sięgały po książki o tematyce fantasy, aby oderwać się od rzeczywistości. Zainteresowaniem cieszyły się również publikacje, które poruszały tematykę problemów dorastania, przyjaźni, miłości, szkoły, relacji rówieśniczych, czy relacji z rodzicami.
Lecznicze możliwości literatury poznałam na kursie biblioterapeutycznym organizowanym przez Polskie Towarzystwo Biblioterapeutyczne, który ukończyłam zdobywając kwalifikacje biblioterapeuty. Od tego momentu metoda ta jest dla mnie nieodłączną częścią zajęć rewalidacyjnych. Podczas pracy z dziećmi z syndromem ASD, biblioterapia zwykle pełni funkcję dydaktyczną w dostosowaniu społecznym, poznawczą oraz relaksacyjną.
Ten sposób pracy nie jest nastawiony na usuwanie objawów chorobowych, ale może pomóc w odnalezieniu się w nowej, trudnej sytuacji, jaką jest choroba lub niepełnosprawność. Może również przyczynić się do zmiany samopoczucia, postaw, a także sposobu akceptacji siebie i innych osób.
Zajęcia, na których pojawia się biblioterapia, spotykają się z pozytywnym odbiorem uczestników. Stanowią dla nich nie tylko możliwość poznania zachowań czy emocji, jakie przeżywają bohaterowie w różnych trudnych i nietypowych sytuacjach, ale również stwarzają okazję do rozmowy na wiele tematów.
Cel ogólny:
Cele szczegółowe:
Zajęcia będą miały charakter dwuetapowy:
Uczeń:
Narzędziami sprawdzającymi wyniki innowacji będą:
Autor: Emilia Luty – Czytelniczka Portalu
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…