Metody pracy

Dogoterapia – Poznajemy budowę naszego ciała. Dostrzeganie podobieństw i różnic między człowiekiem i psem

Temat: Poznajemy budowę naszego ciała. Dostrzeganie podobieństw i różnic między człowiekiem i psem.

Uczestnicy:

Uczniowie III oddziału edukacyjno-terapeutycznego

Czas:

30 minut

Cel główny:

  • kształtowanie umiejętności porównywania elementów budowy ciała człowieka i psa

Cele ogólne:

  • utrwalanie zasad zachowania się podczas zajęć z psem
  • poznanie elementów budowy ciała człowieka i psa
  • kształtowanie ogólnej koordynacji ruchów
  • zapoznanie dziecka z możliwościami swojego ciała
  • kształtowanie kontaktów interpersonalnych między uczniem i nauczycielem oraz psem

Cele operacyjne – dziecko:

  • rozumie ustalone zasady zachowań podczas zajęć z psem
  • podejmuje próby współdziałania z psem
  • zna rodzaje powitań i potrafi je zastosować
  • dostrzega, wskazuje, nazywa elementy budowy ciała człowieka i psa
  • dostrzega podobieństwa i różnice w wyglądzie ludzi i zwierząt
  • naśladuje ruchy i gesty nauczyciela
  • potrafi dopasować element do wzoru
  • odczuwa zadowolenie i odprężenie

Metody:

  • słowna
  • oglądowa
  • praktycznego działania

Formy:

indywidualna, w grupie 2-3 osobowej

Środki dydaktyczne:

pies, psie smakołyki i zabawki, magnetofon, płyta CD z piosenkami o psie, etykiety z napisami (głowa, ucho x2, oko x2, nos, łapa x4, pysk, ogon, grzbiet), wzór psa i elementy geometryczne do przyklejania, klej

Przebieg zajęć

I. Część wstępna:

1. Przywitanie z psem – śpiewanie piosenki. Dziecko głaska psa, może się do niego przytulić, dać smakołyk.

Witaj Skipper, witaj Skipper
jak się masz, jak się masz,
wszyscy Cię lubimy, wszyscy Cię lubimy,
bądź wśród nas.

2. Przypomnienie zasad, jak należy się zachowywać na zajęciach z psem.

II. Część główna:

1. Poznawanie budowy ciała człowieka i psa.

,,Każde dziecko ma dwie rączki
i dwie nóżki także ma,
jeden nosek, jedne usta,
oczy, uszy są po dwa” – dziecko z pomocą nauczyciela dotyka wymienionych części ciała.

,,Cztery łapki piesek ma,
jeden nosek, uszka dwa,
jeden ogon z tyłu merda,
patrzą na nas dwa oczęta” – dziecko dotyka części ciała psa, o których mowa w wierszyku.
(B. Kulisiewicz: „Witaj piesku”)

2. Dostrzeganie elementów budowy ciała człowieka, nazywanie ich, wyszukiwanie tych samych elementów budowy ciała u psa. Ja mam głowę – Ty masz głowę, pies ma głowę…

  • głowa
  • oczy
  • uszy
  • nos
  • usta
  • zęby
  • brzuch
  • ręce
  • nogi

3. Wskazywanie elementów budowy ciała, charakterystycznych dla psa. Dziecko dotyka i ogląda każdą część ciała psa. Nauczyciel opisuje dziecku jak ona wygląda. Dziecko dopasowuje etykietę z nazwą do poszczególnej części ciała psa.

  • ogon
  • pysk
  • grzbiet
  • sierść
  • łapy
  • pazurki
  • długie uszy
  • wilgotny nos
  • kły

4. Zabawa ruchowa w dyrygenta. Nauczyciel wykonuje jakiś gest/ruch, a dziecko naśladuje:

  • machanie prawą ręką w górę i w dół
  • machanie lewa ręką w górę i w dół
  • klapanie się po brzuszku
  • klaskanie w dłonie
  • podskoki
  • pokazywanie języka
  • oblizywanie ust
  • głaskanie po głowie
  • obracanie głowy w prawo
  • obracanie głowy w lewo
  • leżenie na brzuchu
  • leżenie na plecach

5. Geometryczny piesek. Układanie pieska z rozsypanych elementów. Dziecko dostaje wzór, na który przykleja odpowiednie części ciała psa. W trakcje układania, w miarę możliwości, nazywa poszczególne części ciała, wskazuje palcem.

6. Prezentowanie wykonanej przez dziecko pracy. Pokazanie psu i zapytanie czy mu się podoba – pies na dyskretną komendę nauczyciela daje głos na znak, że mu się podoba. Nadanie imienia powstałemu geometrycznemu pieskowi.

III. Część końcowa:

1. Zajęcia porządkowe. Dziecko pomaga sprzątać nauczycielowi stanowisko swojej pracy.

2. Podziękowanie dziecku za udział w zajęciach i nagrodzenie cukierkiem.

3. Pożegnanie z czworonożnym przyjacielem – Pies siada na komendę przed dzieckiem i podaje łapę na pożegnanie. Po wykonaniu polecenia, pies dostaje nagrodę – suchą karmę z wyprostowanej dłoni.

Autor: Maria Szwoch – Czytelniczka Portalu

Dogoterapia – Poznajemy budowę naszego ciała. Dostrzeganie podobieństw i różnic między człowiekiem i psem was last modified: 23 października, 2022 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

2 dni temu

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…

3 dni temu

V Niebieski Bieg Świadomości Autyzmu – relacja

,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…

6 dni temu

Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus

Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…

2 tygodnie temu

Umysł ścisły u dziecka – jak wspierać pasje?

Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…

2 tygodnie temu

Realizacja podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…

2 tygodnie temu