Uczniowie III oddziału edukacyjno-terapeutycznego
30 minut
indywidualna, w grupie 2-3 osobowej
pies, psie smakołyki i zabawki, magnetofon, płyta CD z piosenkami o psie, etykiety z napisami (głowa, ucho x2, oko x2, nos, łapa x4, pysk, ogon, grzbiet), wzór psa i elementy geometryczne do przyklejania, klej
I. Część wstępna:
1. Przywitanie z psem – śpiewanie piosenki. Dziecko głaska psa, może się do niego przytulić, dać smakołyk.
Witaj Skipper, witaj Skipper
jak się masz, jak się masz,
wszyscy Cię lubimy, wszyscy Cię lubimy,
bądź wśród nas.
2. Przypomnienie zasad, jak należy się zachowywać na zajęciach z psem.
II. Część główna:
1. Poznawanie budowy ciała człowieka i psa.
,,Każde dziecko ma dwie rączki
i dwie nóżki także ma,
jeden nosek, jedne usta,
oczy, uszy są po dwa” – dziecko z pomocą nauczyciela dotyka wymienionych części ciała.
,,Cztery łapki piesek ma,
jeden nosek, uszka dwa,
jeden ogon z tyłu merda,
patrzą na nas dwa oczęta” – dziecko dotyka części ciała psa, o których mowa w wierszyku.
(B. Kulisiewicz: „Witaj piesku”)
2. Dostrzeganie elementów budowy ciała człowieka, nazywanie ich, wyszukiwanie tych samych elementów budowy ciała u psa. Ja mam głowę – Ty masz głowę, pies ma głowę…
3. Wskazywanie elementów budowy ciała, charakterystycznych dla psa. Dziecko dotyka i ogląda każdą część ciała psa. Nauczyciel opisuje dziecku jak ona wygląda. Dziecko dopasowuje etykietę z nazwą do poszczególnej części ciała psa.
4. Zabawa ruchowa w dyrygenta. Nauczyciel wykonuje jakiś gest/ruch, a dziecko naśladuje:
5. Geometryczny piesek. Układanie pieska z rozsypanych elementów. Dziecko dostaje wzór, na który przykleja odpowiednie części ciała psa. W trakcje układania, w miarę możliwości, nazywa poszczególne części ciała, wskazuje palcem.
6. Prezentowanie wykonanej przez dziecko pracy. Pokazanie psu i zapytanie czy mu się podoba – pies na dyskretną komendę nauczyciela daje głos na znak, że mu się podoba. Nadanie imienia powstałemu geometrycznemu pieskowi.
III. Część końcowa:
1. Zajęcia porządkowe. Dziecko pomaga sprzątać nauczycielowi stanowisko swojej pracy.
2. Podziękowanie dziecku za udział w zajęciach i nagrodzenie cukierkiem.
3. Pożegnanie z czworonożnym przyjacielem – Pies siada na komendę przed dzieckiem i podaje łapę na pożegnanie. Po wykonaniu polecenia, pies dostaje nagrodę – suchą karmę z wyprostowanej dłoni.
Autor: Maria Szwoch – Czytelniczka Portalu
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…