rodzaj niepełnosprawności: zespół Aspergera
podstawa objęcia rewalidacją: orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego … wydane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną … na czas nauki ucznia w gimnazjum
wymiar zajęć: 2 godziny tygodniowo (2 x 60 minut)
plan opracowano na okres: nauki ucznia w gimnazjum
prowadzący zajęcia: pedagog
diagnozę opracowano w oparciu o:
Mocne strony ucznia | Obszary wymagające usprawniania |
· dobry stan zdrowia
· prawidłowy rozwój fizyczny · zadowalająca sprawność fizyczna |
|
· orientacja w schemacie ciała
· dobre zrozumienie zależności przestrzennych · ponadprzeciętny poziom rozwoju intelektualnego · właściwy zasób wiadomości ogólnych · dobrze rozumie zjawiska zachodzące w bliższym i dalszym otoczeniu · prawidłowe myślenie pojęciowe (porównywanie, wnioskowanie, klasyfikowanie, uogólnianie) · opanował podstawowe umiejętności szkolne · wysoki poziom tempa i techniki czytania głośnego · właściwy poziom czytania ze zrozumieniem · pismo poprawne pod względem ortograficznym · zainteresowany historią, przyrodą, czytelnictwem · wykazuje zdolności matematyczne · przeciętne tempo pracy · przeciętny zasób słownictwa · prawidłowo rozwinięta spostrzegawczość, analiza, synteza wzrokowa · prawidłowe tempo uczenia się wzrokowo-ruchowego · rozumie związki logiczne w zadaniach z treścią · prawidłowo się wypowiada zdaniami złożonymi · duża wyobraźnia, fantazja |
· zaburzenia bezpośredniej pamięci krótkotrwałej
· deficyty koncentracji uwagi · znacznie obniżona jakość graficzna pisma · problemy z rozumieniem przenośni, ironii · interpretuje zbyt dosłownie to, co zostało powiedziane · skłonności do konfabulacji
|
· umiejętnie korzysta z nabytych doświadczeń
· ambitny · właściwie reaguje na pochwały i nagrody · potrafi nazwać emocje podstawowe i określić, kiedy występują · czuje respekt przed rodzicami · wchodzi chętnie w relacje z wybranymi osobami · utrzymuje kontakt wzrokowy · pozytywna samoocena |
· znaczne wahania motywacji do pracy
· szybko ulega zniecierpliwieniu i znudzeniu · nie doprowadza czynności do końca · niesystematyczny · nieobowiązkowy · zaburzenia tempa, rytmu, intonacji wypowiedzi · ograniczony zakres i niewłaściwe stosowanie mimiki, „sztywne” spojrzenie · nadwrażliwość na zapachy, temperaturę, światło, ogólny poziom hałasu · trudności w podporządkowaniu się wymaganiom otoczenia · trudności w przestrzeganiu obowiązujących zasad · niechętnie poddaje się kontroli i poleceniom dyscyplinującym · wstaje z miejsca, chodzi po klasie · bez pozwolenia opuszcza klasę · przekracza granice osobiste innych osób (dotykanie, przytulanie, skracanie dystansu fizycznego, dotykanie przedmiotów należących do innych osób, zbyt osobiste pytania i komentarze) · impulsywność, słaba samokontrola · szybko denerwuje się, gdy napotka opór · nie lubi analizować własnych emocji i zachowań · unika analizy związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy swoim zachowaniem i reakcjami innych · perseweracyjnie powraca do interesujących go tematów (podtrzymuje rozmowę tylko na te tematy, nie chce wykonywać zadań, które nie mieszczą się w obszarze jego zainteresowań, podczas pracy stosuje liczne dygresje na interesujące go tematy) · zaburzenia komunikacji werbalnej (nieprawidłowo inicjuje rozmowę, przerywa innym, mówi w trakcie ich wypowiedzi, nie dopuszcza innych do głosu) · trudności w nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji interpersonalnych · niska empatia · trudności z wysyłaniem i odbieraniem niewerbalnych sygnałów komunikacyjnych |
Cele ogólne:
Cele szczegółowe:
opracowanie: pedagog …
22.04.2016
Autor: Elżbieta Wika
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…