Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka stanowi ważne ogniwo w systemie wsparcia dziecka i rodziny w Polsce.
Oddziaływaniami z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju obejmowane są dzieci z niepełnosprawnościami od momentu ich stwierdzenia do rozpoczęcia nauki w szkole oraz ich rodziny.
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka regulowane są przez zapisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Podstawą do ich uruchomienia jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Na podstawie opinii dziecko i jego rodzina zyskują prawo do korzystania z zajęć w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu. W uzasadnionych przypadkach wymiar ten może zostać zwiększony, za zgodą organu prowadzącego placówkę, w której realizowane są zajęcia.
Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka może być powołany w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego; specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
W skład zespołu wczesnego wspomagania rozwoju wchodzą: logopeda, psycholog, pedagog oraz inni specjaliści prowadzący zajęcia odpowiadające potrzebom dziecka i rodziny, np. tyflopedagog, surdopedagog, rehabilitant ruchowy, terapeuta integracji sensorycznej.
Do zadań zespołu wczesnego wspomagania rozwoju należą:
Działania z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju powinny cechować:
Terapeuci prowadzący zajęcia z dzieckiem mogą udzielać wsparcia jego rodzinie poprzez:
Zapraszamy Państwa do naszej akredytowanej Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli PERFECTUS na szkolenie webinarowe pt. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w codziennej pracy pedagoga i terapeuty. Szczegóły TUTAJ
Literatura:
Autor: Urszula Wesół – pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…