Pracując jako pedagog specjalny, nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne, chciałabym podzielić się z Państwem refleksją na temat roli takiego nauczyciela w codziennej rzeczywistości edukacyjnej ucznia z zespołem Aspergera.
Agata Borowska
Czytelniczka portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Biorąc pod uwagę wielość zadań nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne wskazanych w akcie prawnym, tj. Rozporządzeniu MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1578) oraz określonych w zakresie obowiązków przez dyrektora, chciałabym zwrócić uwagę na rolę pedagoga specjalnego zatrudnionego na stanowisku nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne, jako:
1. Diagnosty, który dokonuje wraz z zespołem oceny poziomu funkcjonowania dziecka – ucznia z zespołem Aspergera, jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych (m.in. przez analizę arkuszy obserwacji, wywiadów z rodzicami, spotkań z nauczycielami), diagnozy funkcjonalnej (bieżącej), prowadzi tzw. indywidualną teczkę ucznia (indywidualne prace) oraz określa:
2. Mentora, który wspiera współpracujące z nim podmioty edukacyjne w udoskonalaniu i wzmacnianiu działań edukacyjno-terapeutycznych, dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem (refleksja nad zastosowaniem wiedzy, umiejętności, doświadczenia), inicjuje proces zmian, koncentrując się na poszukiwaniu zasobów, możliwości, rozwiązań danej sytuacji i określeniu przeszkód, korzyści, zagrożeń, gdzie celem jest aktywne towarzyszenie zaangażowanym podmiotom w procesie własnego rozwoju poprzez:
Mentor wspiera i podpowiada, uczy, a czasem nawet wyznacza zadania. Działa w sposób bardziej dyrektywny niż coach. O ile więc mentora możemy porównać do mistrza, o tyle coach będzie przypominał „profesjonalnego przyjaciela”.
3. Coacha, którego zadaniem jest taki dialog z zaangażowanym podmiotem edukacyjnym, aby to on sam próbował odnaleźć metody rozwiązania swoich problemów oraz sposoby osiągania określonych celów. Coach zadaje wiele pytań, w tym tzw. pytań granicznych, które skłaniają do refleksji, sprawiając, że osoba zaczyna inaczej patrzeć na swoją rzeczywistość, poszerzając osobistą perspektywę, co wspomaga kreatywne myślenia, pobudza do odkrywania nowych rozwiązań w osobistym rozwoju, wychodząc ze strefy najbliższego komfortu, otwierając się na nowe pomysły i rozwiązania. Zadaniem coacha jest udzielanie pomocy w przekuwaniu ogólnych zamierzeń w konkretne działania oraz wspieranie podczas ich realizacji.
4. Trenera, jako osoby instruującej, dającej rady oraz gotowe rozwiązania na spotkaniach szkoleniowo-warsztatowych dla zaangażowanych podmiotów, w tym wypadku edukacyjnych, gdzie kładzie nacisk na działania, poparte zagadnieniami z jasno określonego zakresu materiałów.
5. Terapeuty – dydaktyka, który wraz z zespołem:
6. Koordynatora działań edukacji włączającej – budowanie integracji zespołowej zaangażowanych w proces kształcenia specjalnego ucznia z ZA, mając na uwadze zarówno oddział w którym przebywa na co dzień uczeń, jak i całą szkołę poprzez:
7. Współorganizatora zajęć:
8. Doradcy, który proponuje działania wspierające rodziców ucznia z ZA (grupy wsparcia, warsztaty, prowadzenie zeszytu współpracy), określa na spotkaniu zespołu specjalistów zakres współdziałania z instytucjami np. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, specjalistycznymi, organizacjami pozarządowymi, placówkami kształcenia specjalnego ze wskazaniem ich zakresu (wspólne ustalenia dotyczące ujednolicenia oddziaływań edukacyjno-rozwojowych szkoła – dom) oraz wspiera nauczycieli wiodących, przedmiotowych w określeniu wymagań edukacyjnych dla dziecka – ucznia z zespołem Aspergera, wskazując jak istotne w codziennej pracy dydaktycznej jest poznawanie specyfiki funkcjonowania takiego ucznia w oddziale ogólnodostępnym (propozycja ukierunkowanych szkoleń, warsztatów).
Autor: Agata Borowska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…