Rower jest najbardziej popularnym i najtańszym pojazdem na ziemi. Zaspokaja potrzebę ruchu człowieka, nie izolując go od otaczającego świata. Jedni korzystają z tej formy aktywności z myślą o własnym zdrowiu, inni dają wyraz trosce o czyste powietrze i przyrodę – to wymiar ekologiczny. Tak czy inaczej, jazda na dwóch kołach nie wychodzi z mody już prawie od 150 lat.
Marzeniem każdego dziecka jest jazda na rowerze. Dziecko niepełnosprawne intelektualnie także pragnie dorównać swoim zdrowym, sprawnym rówieśnikom. Pragnąc wyjść naprzeciw takim marzeniom, wprowadziłam metodę innowacyjną do pracy z dzieckiem z upośledzeniem umysłowym – roweroterapię.
Ja sama ze swojej strony przemieszczam się każdego dnia na rowerze, dojeżdżam nim również do miejsca pracy. Dzięki temu zyskuję wolność, rozładowuję wszelkie napięcia i doznaję pełni szczęścia zaspokajając potrzebę ruchu człowieka będąc jednocześnie w ścisłym kontakcie z otoczeniem.
OPIS METODY
Roweroterapia to forma terapii ruchowej z wykorzystaniem pojazdu jakim jest rower rozładowującej napięcia emocjonalne i agresję. Roweroterapia jest formą terapii wieloprofilowej czyli oddziaływującej jednocześnie ruchowo, sensorycznie, psychicznie i społecznie.
To wielostronna stymulacja doskonała dla dzieci i młodzieży. Doskonale usprawnia układ ruchowy, umysłowy. Jest to również doskonała forma rekreacji dla zdrowia. Kontakt z naturą to wymiar ekologiczny, natomiast z otoczeniem ma charakter społeczny.
Rower powinien być dobrany do wzrostu rowerzysty. Są rowery o specjalnej konstrukcji, te dla niepełnosprawnych – na trzech kołach lub tandemy. Tandem-to rower przeznaczony dla dwóch lub więcej osób, siedzących w układzie jedna za drugą. W rowerze specjalistycznym dla osoby niepełnosprawnej z opiekunem można przełączać kierowanie rowerem. Tandem rehabilitacyjny w sposób specjalny skonstruowany ma układ napędowy dostosowany do różnego rodzaju schorzeń, np. dziecięcego porażenia mózgowego.
Każde dziecko pragnie jeździć rowerem, lecz radość dziecka niepełnosprawnego nie ma sobie równych.
EFEKTY ROWEROTERAPII
Autor: mgr Marzena Marszałek
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Już w życiu płodowym zaobserwować można przejawy związku dłoni z obszarem ustno-twarzowym. Około ósmego tygodnia…
Konspekt zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, autyzm - klasa IV Temat:…
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…