pomoc logopedyczna „Miasto kulek”, szablony dinozaura oraz sekwencje samogłosek, instrumenty muzyczne, ilustracje przedstawiające instrumenty muzyczne, figurki zwierząt, imitacje pokarmów (banan, orzech, marchewka, ryba, kości), „mozaika geometryczna”.
gabinet logopedyczny
indywidualna
60 min.
Rodzaj ćwiczenia i czas trwania | Sposób realizacji | Uwagi |
Rozpoczęcie (5 min.) | – Przywitanie się z dzieckiem, ustalenie przebiegu zajęć – Wierszyk „Zupa” | |
Ćwiczenie oddechowe „kolorowe domki” (5 min.) | – Wykorzystanie drewnianych budowli do utrwalania kolorów oraz dmuchania i celowania do odpowiednich otworów | – Można urozmaicić zabawę poprzez wykorzystanie słomki |
Wczesna nauka czytania, czytanie sekwencji samogłosek „Głodny dinozaur” (5 min.) | – Zabawa polegająca na odczytywaniu prostych sekwencji samogłoskowych i dobieraniu identycznych par do wzoru z wykorzystaniem zabawy „karmimy zwierzęta” – Utrwalanie piosenki „Jeść” z wykorzystaniem gestów Makaton | – Poziom trudności zadania należy dostosować do umiejętności dziecka, aby zapewnić mu poczucie sukcesu |
Ćwiczenia słuchu awerbalnego i pamięci słuchowej – rozpoznawanie dźwięków instrumentów muzycznych oraz zapamiętywanie kolejności dźwięków (10 min.) | – Zapoznanie dziecka z dźwiękami wydawanymi przez instrumenty muzyczne – Zademonstrowanie zabawy „w chowanego”: wykorzystanie przysłony z pokrywki pudełka – Wywołanie dźwięku za przysłoną i prośba o wskazanie właściwego desygnatu – Wywołanie dźwięków za przysłoną i prośba o wskazanie kolejności dźwięków | – Staranie o utrzymywanie skupienia uwagi dziecka, podkreślanie formy zabawy poprzez okazywanie „zaskoczenia” z odgadnięcia, wyraziste okazywanie radości z pozytywnego wykonania – Nagrodzenie dziecka za poprawne odgadnięcie (pochwała w trakcie wykonywania zadania) |
Ćwiczenie rozwijające kompetencję komunikacyjną i językową, budowanie systemu językowego (10 min.) | – „Co jedzą zwierzęta” – Ćwiczenie rozwijające słownictwo dziecka oraz gotowość do budowania wypowiedzi kilkuelementowej – Ćwiczenie może być przeprowadzone na materiale obrazkowym | – Obrazki pomagają dziecku w budowaniu zdań |
Ćwiczenie w zakresie orientacji przestrzennej i kierunkowej (10 min.) | – Zabawa „Mozaika geometryczna”, układanie klocków według wzoru podanego przez terapeutę, tworzenie prostych form z figur geometrycznych, rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych | – Należy pamiętać o stopniowaniu trudności. W przypadku, gdy dziecko nie zna nazw figur geometrycznych, terapeuta podaje nazwy |
Ćwiczenia kategoryzowania (10 min.) | – Wykorzystanie piosenki „Idziemy na zakupy” ze „Śpiewanki -pokazywanki”, wyd. Muzyczny Domek 2010, aktywne wysłuchanie przez dziecko piosenki i próba włączenia się w śpiew: Idziemy na zakupy do sklepu z zabawkami/owocami/instrumentami, do sklepu nasza mama idzie razem z nami. Wkładamy do koszyczka: misia, lalkę, piłkę, autko, klocki, banana, jabłko, cymbałki, pałeczki, tamburyn itd. | – Skupienie uwagi dziecka na piosence, – Wspólne śpiewanie |
Zakończenie (5 min.) | – Pożegnanie: słowne, podanie ręki – Rozmowa z rodzicami: podsumowanie zajęć, zachęcenie do kontynuacji w domu – Zaproszenie na następne spotkanie | – Informacja dla rodziców o osiągniętych efektach, spostrzeżenia dotyczące umiejętności i zainteresowań dziecka |
Realizowanie intencji komunikacyjnej – konspekt zajęć logopedycznych opracowała: Bogumiła Karasek-Sajbor – Czytelniczka Portalu
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…