Oligofrenopedagogika

Bądźmy ekologiczni – scenariusz zajęć dla uczniów z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną

Temat: Bądźmy ekologiczni!

Klasa: IV

Czas: 45 min.

Cel główny:

Kształtowanie świadomości ekologicznej uczniów związanej z właściwym zagospodarowaniem odpadów.

Cele szczegółowe – uczeń:

  • rozumie pojęcie „śmieć”,
  • rozumie pojęcie „segregacja”,
  • rozumie pojęcie „recykling”,
  • wie, jak wygląda proces segregacji i przetwarzania odpadów,
  • rozumie potrzebę segregowania śmieci,
  • rozróżnia kolory pojemników do poszczególnych rodzajów śmieci,
  • wyrzuca śmieci do odpowiednich pojemników,
  • wie, gdzie w szkole znajdują się pojemniki do sortowania odpadów,
  • potrafi zgodnie pracować w grupie. 

Metody:

  • podająca: pogadanka, pokaz,
  • praktyczna: doświadczenie, wypełnianie kart pracy.

Formy pracy:

  • praca w grupach,
  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

kolorowe pojemniki do segregacji odpadów, różne śmieci, plansze na temat segregowania odpadów, karty pracy.

Przebieg zajęć

Część wstępna:
  1. Powitanie uczniów. Przedstawienie poruszanej tematyki oraz planowanych zadań.
  2. Wyjaśnienie pojęć „śmieć”, „recykling” „segregacja”. Nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie własnej definicji pojęć. Naprowadza lub wyjaśnia zagadnienia w zależności od odpowiedzi.
  3. Pogadanka na temat odpadów domowych. Ile śmieci produkujemy w domu? Gdzie je wyrzucamy? Co się z nimi dzieje po wyrzuceniu?
Część główna:
  1. Przedstawienie plansz edukacyjnych i omówienie procesu segregacji. Prezentacja rodzajów pojemników na odpady. Nauczyciel omawia jakie śmieci wrzucamy do poszczególnych rodzajów koszy, zwracając uwagę na ich kolory.
  2. Uczniowie wraz z nauczycielem pokazują miejsce, gdzie segreguje się odpady w szkole.
  3. Ekologiczna zabawa. Gra polega na znajdywaniu porozkładanych w klasie śmieci, rozpoznawaniu rodzaju śmieci i wyrzucaniu ich do odpowiedniego kosza. 
Część końcowa:
  1. Utrwalenie wiadomości poprzez wypełnianie tematycznych kart pracy.
  2. Praca plastyczna: „Recykling jest dla każdego”. Przerabianie plastikowych butelek na kubki na kredki lub wazony.
  3. Wspólne powtórzenie informacji. Uczniowie odpowiadają na pytania zadawane przez nauczyciela. Następnie dzielą się opinią dotyczącą zajęć. Co się im najbardziej podobało, a co nie.
  4. Podziękowanie za udział w zajęciach.

Autor: Zuzanna Wetulany – Czytelniczka Portalu

Bądźmy ekologiczni – scenariusz zajęć dla uczniów z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną was last modified: 24 października, 2022 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

6 dni temu

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…

1 tydzień temu

V Niebieski Bieg Świadomości Autyzmu – relacja

,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…

1 tydzień temu

Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus

Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…

2 tygodnie temu

Umysł ścisły u dziecka – jak wspierać pasje?

Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…

3 tygodnie temu

Realizacja podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…

3 tygodnie temu