Uczucia są niezwykle ważne w życiu człowieka. Młody człowiek, który idzie po raz pierwszy do przedszkola lub szkoły, gdzie przeżywa pierwsze sukcesy i porażki, zaczyna wchodzić w relacje z rówieśnikami, odczuwa wiele emocji o dużym natężeniu. Wszyscy ludzie, a co za tym idzie wszystkie dzieci, mogą zachowywać się agresywnie. Skłonność do odczuwania gniewu, wściekłości lub lęku jest tak samo wrodzona, jak wszystkie inne uczucia.
Mówiąc o agresji, nie należy podkreślać jedynie leżących u jej podstaw stanów uczuciowych, ale zająć się przede wszystkim sposobami zachowania, które z niej wynikają (Rumpf, 2003). Dzieci odbierają wiele komunikatów na temat gniewu od rówieśników, rodzeństwa, nauczycieli, innych członków społeczności oraz ze strony mediów. W rezultacie tych oddziaływań, niektóre dzieci uczą się konstruktywnych sposobów zarządzania gniewem, inne poznają takie sposoby, które należy uznać za nieskuteczne. Negatywny wpływ niewłaściwego podejścia do gniewu może prowadzić do przykrych konsekwencji (słabe wyniki, społeczna izolacja, sięganie po alkohol, depresja, konflikty interpersonalne). Dziecko, które nie opanowało właściwych sposobów wyrażania gniewu, doświadczy wiele bólu i cierpienia w dorosłym życiu (Golden, 2003).
Program „Świat uczuć” jest przeznaczony dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Składa się z czterech godzinnych spotkań.
grupowa
Spotkania z klasą odbywały się raz w tygodniu o ustalonej godzinie. Dzieci chętnie wykonywały proponowane ćwiczenia, brały czynny udział w zabawach. Wykonały prace plastyczne, które zostały zaprezentowane rodzicom.
Praca z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną wymaga szczególnie starannego doboru metod pracy, form i środków dydaktycznych. Biorąc pod uwagę indywidualne tempo nauki i możliwości opanowania nowych wiadomości i umiejętności, metody sprawdzania poziomu osiągnięć ucznia dobierane są indywidualnie.
Ocena postępów będzie dokonana poprzez bezpośrednią obserwację ucznia oraz analizę jego prac plastycznych i kart pracy. Ponadto, zostaną przeprowadzone rozmowy z wychowawcą i z wybranymi nauczycielami uczącymi dzieci.
Program profilaktyki opracowały: Katarzyna Majewska i Paulina Szostek – Czytelniczki Portalu
Tematyka zajęć: Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczestników zajęć. Placówka:…
Depresja to stan patologicznego zaburzenia nastroju, trwający dłuższy czas, któremu najczęściej towarzyszy dezorganizacja aktywności człowieka,…
Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (8-12 lat) Data…
Już w życiu płodowym zaobserwować można przejawy związku dłoni z obszarem ustno-twarzowym. Około ósmego tygodnia…
Konspekt zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, autyzm - klasa IV Temat:…
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…