Oligofrenopedagogika

Kształtowanie umiejętności samoobsługowych i nawyków higienicznych – konspekt zajęć w zespole rewalidacyjno-wychowawczym

Zespół rewalidacyjno-wychowawczy

Nauczyciel prowadzący: Agnieszka Brzuchnalska

Data: 29.11.2022 r.

Temat zajęć: Kształtowanie umiejętności samoobsługowych i nawyków higienicznych. Mycie zębów.

Cele ogólne:

  • Kształtowanie podstawowych nawyków higienicznych
  • Podejmowanie współpracy z nauczycielem
  • Kształtowanie sprawności manualnej
  • Podejmowanie samodzielnych prób w zdobywanych umiejętnościach higienicznych
    (trzymanie szczoteczki do zębów)
  • Przekazanie wiadomości dotyczących konieczności mycia zębów

Cele szczegółowe – dziecko:

  • nabywa pozytywnych postaw związanych z higieną
  • współpracuje z nauczycielem
  • podejmuje samodzielne próby w ćwiczeniach

Metody:

słowna, oglądowa, praktycznego działania

Forma pracy:

indywidualna, zespołowa

Środki dydaktyczne:

przybory toaletowe – pasta do zębów, kubek, szczotka do zębów, mydełko, ręcznik, plansze związane z higiena osobistą, nagrane dźwięki z łazienki: lecąca woda, mycie twarzy, wycieranie rąk ręcznikiem, mycie zębów, piosenka ,,Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda”, zagadki, obrazek zębów zdrowych i chorych, karta pracy – ząb

Przeprowadzenie zajęć:

1. Powitanie z dziećmi piosenką

,,Wszyscy są, witam was! Zaczynamy, już czas!

Jestem ja, pani Agnieszka,

jesteś ty Bartek, jesteś ty Lenka,

raz, dwa, trzy” (śpiewamy dwa razy)

2. Wyjaśnienie tematu zajęć. Rozmowa z dziećmi nawiązująca do codziennej higieny osobistej

3. ,,Poranna toaleta” – zaprezentowanie podświetlanych planszy z higieną osobistą. Opowiadanie, co się znajduje na obrazkach

4. Słuchanie nagranych dźwięków – kojarzenie pomieszczenia z łazienką

  • lecąca woda
  • mycie rąk
  • wycieranie rąk ręcznikiem
  • mycie zębów

5. Zaprezentowanie przyborów toaletowych przez nauczyciela

6. Słuchanie zagadek czytanych przez nauczyciela – badanie dotykiem położonych przyborów toaletowych

Zagadki:

  • Wisi w łazience – wycieram nim ręce (ręcznik)
  • Lubię moje zęby i dlatego o nie dbam – nakładam ją na szczotkę, szoruję tu i tam (pasta)
  • Długa i wąska w mojej buzi rano i wieczorem pląsa (szczoteczka do zębów)

7. Oglądanie obrazka z zębami zdrowymi i zębami chorymi

8. Ćwiczenia praktyczne – podejmowanie nauki chwytania szczoteczki w rękę

9. Zabawa – czyszczenie chorych ząbków na planszy do piosenki ,,Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda”

10. Praca plastyczna – wypełnianie konturu obrazka ,,ząbka” – pastą do zębów

11. Wyjście do łazienki – utrwalanie umiejętności używania przyborów toaletowych – mycie rąk

12. Pochwała dzieci za współpracę z nauczycielem i podejmowane próby w ćwiczeniach

Autor: Agnieszka Brzuchnalska – Czytelniczka Portalu

Kształtowanie umiejętności samoobsługowych i nawyków higienicznych – konspekt zajęć w zespole rewalidacyjno-wychowawczym was last modified: 29 stycznia, 2023 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

4 dni temu

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…

5 dni temu

V Niebieski Bieg Świadomości Autyzmu – relacja

,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…

1 tydzień temu

Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus

Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…

2 tygodnie temu

Umysł ścisły u dziecka – jak wspierać pasje?

Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…

2 tygodnie temu

Realizacja podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…

3 tygodnie temu