Oligofrenopedagogika

Odmiana przez przypadki – nauka autorską metodą „Na rodzinę”

Wszyscy wiemy, jak wielką trudność sprawia dzieciom opanowanie nazw przypadków i ich pytań, a tym bardziej odmiana przez nie części mowy.

Ja też zetknęłam się z tym problemem u jednej z moich uczennic, której jestem nauczycielem współorganizującym kształcenie. Chciałabym przy tym dodać, że dziewczynka ma niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim.

Problem polegał na tym, że nie mogła zapamiętać ani nazw przypadków, ani pytań, które należało postawić, by właściwie na nie odpowiedzieć. Próby tłumaczenia i wyjaśniania niestety nie dawały konkretnych efektów. Musiałam więc wymyślić coś, co trafiłoby personalnie do niej.

Metoda, którą wymyśliłam, okazała się na tyle skuteczna, że po jej zastosowaniu, uczennica potrafi do dzisiaj odmianę przez przypadki. Z metody tej skutecznie korzystają inne dzieci z problemami w nauce.

Oto metoda – jak ją nazwałam – „Na rodzinę”

Mmianownik – jak mama – kto? co? (mnie kocha) – mama

Ddopełniacz –  jak dziadek – kogo? czego? (nie widzę, bo nie przyjechał  w odwiedziny) – dziadka

Ccelownik – jak ciocia – komu? czemu? (się przyglądam) – cioci, bo jest modnie ubrana

Bbiernik – jak babcia – kogo? co? (lubię) – babcię

Nnarzędnik – jak nauczyciel  – z kim? z czym? (mam zajęcia) – z nauczycielem

Msc. – miejscownik – jak miejscowość, w której mieszkam – o kim? o czym? (myślę, gdy jestem daleko) – o mojej miejscowości

Wwołacz – jak wujku!/kuzynko! – O! – Witaj kuzynko! Witaj wujku!

Oczywiście to jest moja metoda i moje pomocnicze pytania. Polecam dostosować je do swoich potrzeb i do swoich uczniów.

Życzę owocnej nauki i udanej zabawy!!! U mnie się udało.

Autor: Ewelina Musioł – Czytelniczka Portalu

Odmiana przez przypadki – nauka autorską metodą „Na rodzinę” was last modified: 23 października, 2022 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych – Metoda 6 klocków w doskonaleniu motoryki małej

Temat: Metoda 6 klocków w doskonaleniu motoryki małej. Ćwiczenia percepcji wzrokowej i koordynacji ręka –…

9 godzin temu

Wybory do Samorządności Uczniowskiej w Zespole Szkół Specjalnych w Żarach – scenariusz

Data i miejsce: 07.11.2022 r., świetlica szkolna, w godzinach od 9:15 - 10:15 Osoby odpowiedzialne:…

13 godzin temu

Konspekt zajęć rewalidacji indywidualnej – integracja sensoryczna

Temat: Regulacja napięcia mięśniowego. Data: 25.03.2024 r. Prowadzący: Kamila Kopczyńska Cele główne: kontrola postawy kontrola…

19 godzin temu

Rozwijanie uwagi i pamięci słuchowej oraz wzrokowej – „Zimowy świat” – Scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Temat lekcji: Rozwijanie uwagi i pamięci słuchowej oraz wzrokowej - „Zimowy świat”. Ćwiczenia logicznego myślenia. Klasa:…

2 dni temu

W świecie kolorów. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej – zajęcia rewalidacyjne

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych, I etap edukacyjny, 60 minut Temat: W świecie kolorów. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.…

3 dni temu

Aromaterapia i jej zastosowanie w edukacji i terapii

Wiosna wydaje się być doskonałym czasem, aby odetchnąć pełną piersią. Przyroda budzi się do życia,…

4 dni temu