Oligofrenopedagogika

Piramida zdrowia – konspekt zajęć w klasie III SP

Skład zespołu: uczniowie z autyzmem oraz niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym

Nauczyciel prowadzący: Kinga Świderska

Okres realizacji: 13.01.2015r.

Temat zajęć: Piramida zdrowia.

Metody: słowna, oglądowa, praktycznego działania

Formy: grupowa, indywidualna

Środki dydaktyczne: etykiety z nazwami dni tygodnia, miesięcy, zdjęcia uczniów, etykiety z imionami, ilustracje pór roku, etykiety z nazwami pór roku, plakat przedstawiający piramidę zdrowego żywienia, gra „Piramida zdrowia”.

Cel główny:

Utrwalenie zasad zdrowego odżywiania się.

Cele szczegółowe:

  • Dopasowywanie/odczytywanie etykiet z nazwami dni tygodnia, miesięcy oraz imionami.
  • Utrwalenie umiejętności segregowania produktów spożywczych.
  • Kształtowanie umiejętności przestrzegania zasad w trakcie gry.
  • Doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 10.
  • Utrwalanie umiejętności rozróżniania zdrowych i szkodliwych dla zdrowia produktów spożywczych.

Cele operacyjne:

Uczniowie po zajęciach:

  • Dopasowują lub odczytują etykiety z nazwami dni tygodnia, miesięcy, pór roku oraz imionami.
  • Segregują produkty spożywcze i umieszczają je w odpowiednich miejscach piramidy żywieniowej.
  • Przestrzegają zasad obowiązujących w trakcie gry – czekanie na swoją kolej, rzut kostką .
  • Przelicza elementy w zakresie 10.
  • Rozróżnia zdrowe i szkodliwe dla zdrowia produkty spożywcze.

Przebieg zajęć:

  1. Zajęcie przez uczniów swoich miejsc.
  2. Powitanie w kręgu – śpiewanie piosenki „Witaj…”, podanie sobie ręki na przywitanie.
  3. Ustalenie bieżącej daty i zaznaczenie jej na kalendarzu.
  4. Ustalenie dnia tygodnia. Dopasowanie lub ułożenie samodzielnie etykiet z dniami tygodnia. Wybranie i przyczepienie na tablicy odpowiedniego dnia tygodnia.
  5. Przypomnienie nazw miesięcy, ustalenie bieżącego miesiąca. Ułożenie lub dopasowanie etykiet z nazwami miesięcy. Wspólne powtórzenie nazw miesięcy.
  6. Wskazanie swojej osoby na zdjęciu. Podpisanie zdjęć odpowiednimi etykietami z imionami. Zaznaczenie obecności na tablicy za pomocą etykiety z imieniem.
  7. Ustalenie bieżącej pory roku. Omówienie charakterystycznych cech danej pory roku. Dopasowanie etykiet do ilustracji pór roku.
  8. Obserwacja pogody za oknem. Wybór odpowiednich etykiet i przyczepienie ich na tablicy.
  9. Zapoznanie z piramidą żywieniową. Nauczyciel prezentuje uczniom plakat przedstawiający piramidę zdrowego odżywiania się i omawia po kolei wszystkie stopnie. Uczniowie nazywają znajdujące się na niej produkty i wymieniają, w którym miejscu piramidy powinny się one znaleźć.
  10. Gra „Piramida zdrowia”. Nauczyciel prezentuje uczniom grę „Piramida zdrowia”, która składa się z piramidy, produktów spożywczych oznaczonych na odwrocie kolorami żółtym, zielonym i czerwonym oraz kostki z takimi samymi kolorami. Uczniowie dzielą wszystkie produkty spożywcze na równe części i układają przed sobą kolorami do dołu. Następnie, zaczynając od najmłodszego gracza, rzucają kostką. Wyrzucony kolor zielony oznacza produkt, który powinno się jeść codziennie, kolor żółty produkt, który powinno jeść się raz na jakiś czas, a kolor czerwony – produkt szkodliwy dla zdrowia. Uczniowie starają się wybrać odpowiednie produkty, zgodnie z wyrzuconym kolorem. Jeśli uczeń wśród swoich produktów nie ma produktu oznaczonego wyrzuconym kolorem, opuszcza kolejkę. Wygrywa gracz, który jako pierwszy prawidłowo ułoży wszystkie produkty.
  11. Podsumowanie i zakończenie zajęć.

Autor: Kinga Świderska

Piramida zdrowia – konspekt zajęć w klasie III SP was last modified: 16 sierpnia, 2021 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Scenariusz zajęć prowadzonych metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym Data zajęć: Miejsce…

11 godzin temu

Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej – konspekt zajęć w oddziale rewalidacyjno-wychowawczym

Tematyka zajęć: Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczestników zajęć. Placówka:…

1 dzień temu

Depresja dzieci i młodzieży. Uwarunkowania, objawy, działania profilaktyczne i terapeutyczne

Depresja to stan patologicznego zaburzenia nastroju, trwający dłuższy czas, któremu najczęściej towarzyszy dezorganizacja aktywności człowieka,…

2 dni temu

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych – Czym jest konflikt i jak sobie z nim radzić?

Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (8-12 lat) Data…

2 dni temu

Związek dłoni z kompleksem ustno-twarzowym – zalecenia terapeutyczne

Już w życiu płodowym zaobserwować można przejawy związku dłoni z obszarem ustno-twarzowym. Około ósmego tygodnia…

6 dni temu

Konspekt zajęć edukacyjno-terapeutycznych w klasie IV – Moje śniadanie. Dbam o higienę po posiłku

Konspekt zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, autyzm - klasa IV Temat:…

6 dni temu