SCENARIUSZ ZAJĘĆ REALIZOWANYCH METODĄ OŚRODKÓW PRACY
dla uczniów klasy III z niepełnosprawnością intelektualną
Data przeprowadzenia zajęć:
Temat ośrodka tygodniowego: Przygotowuję się do zimy
Temat ośrodka dziennego: Ja i jesienna pogoda
a) rewalidacyjne
b) wychowawcze
c) dydaktyczne
a) rewalidacyjne
Uczeń:
b) wychowawcze
Uczeń:
c) dydaktyczne
Uczeń:
a) praktycznego działania
b) waloryzacyjne
c) samodzielnego dochodzenia do wiedzy
d) asymilacji wiedzy
płyta CD z piosenką „Jarzębinowa piosenka”, odtwarzacz CD, tekst opowiadania „Szal Pani Jesieni”, papierowe talerzyki, liście z papieru kolorowego, etykiety przedstawiające jesienną pogodę, tekst zagadki, parasol, puzzle – parasol, kolorowanka matematyczna, karty pracy z zadaniami matematycznymi, liście z kolorowego papieru, sznurówki lub wstążki, pompony wykonane z kolorowej bibuły, czerwone, czerwono – czarne oraz czarne serca.
1. Powitanie
2. Ustalenie daty i stanu pogody
Nauczyciel pyta:
– Jaki jest dziś dzień?
– Jaki dzień był wczoraj?
– Jaki dzień będzie jutro?
Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie kolejnych dni tygodnia. Proponuje im naukę krótkiego wierszyka:„Siedem dni ma tydzień cały,
o tym wie już Tomek mały.
Poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota
I niedzielę gdy dodamy, to w komplecie tydzień mamy”.
Następnie zadaje pytanie dotyczące pory roku:
– Jaka jest teraz pora roku?
– Jak ubieramy się na jesień?
Uczniowie podchodzą do okna i obserwują pogodę. Następnie wracają do ławek i zapisują po śladzie dzień tygodnia i rysują pogodę.
3. Sprawdzenie obecności
Nauczyciel prosi Uczniów o podejście do tablicy i zaznaczenie swojej obecności niebieskim kółeczkiem. Gdy wszyscy uczniowie zaznaczą obecność, Nauczyciel pyta:
– Kto jest dzisiaj obecny?
– Kogo dzisiaj nie ma?
– Ilu jest chłopców?
– Ile jest dziewczynek?
– Ile jest wszystkich?
4. Ustalenie tematu i celu zajęć
Nauczyciel odtwarza Uczniom piosenkę pt. „Jarzębinowa piosenka”.
Las się cały mieni, złoci i czerwieni
Czary to jesieni x2
Koral, koral, sznur korali la la la
Koral, koral, sznur korali
Koral jarzębina da!
Zadaniem Uczniów jest uważne słuchanie. Nauczyciel odtwarza piosenkę dwa razy. Następnie zadaje Uczniom pytania:
– Jaka pora roku występuje w piosence?
– Co się dzieje z drzewami w lesie na jesień?
– Jakie drzewo występuje w piosence?
– Co może dać jarzębina?
Następnie Nauczyciel mówi, że na dzisiejszych zajęciach będą rozmawiać o jesieni oraz jesiennej pogodzie.
1. Opowiadanie „Szal Pani Jesieni”– opracowanie na podstawie utworu E. Ostrowskiej.
Po ustaleniu tematu zajęć Nauczyciel zaprasza Uczniów na dywan i proponuje im zabawę pt. „Szal Pani Jesieni”. Każdy Uczeń otrzymuje talerzyk, na którym znajduje się osiem liści. Nauczycielka czyta opowiadanie fragmentami. Uczniowie układają, dokładają, ujmują liście zgodnie z treścią utworu oraz przeliczają je po każdej zmianie.
1.Barwne liście wiatr gdzieś niesie. Pod drzewami chodzi Jesień.
Chodzi Jesień zadumana. Już mnie rosy ziębią z rana.
Wkrótce przyjdą chłody, deszcze, a tu szala nie mam jeszcze.
Wiem, co zrobię! Zaraz Jesień nazbierała liści pięć
i z pomysłu swego rada w równy rządek je układa.
Nauczyciel mówi: I wy również zabawcie się z panią Jesienią. Weźcie 5 liści i ułóżcie je równo jeden obok drugiego. Pokażcie na palcach ile macie liści. Następnie Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania.
2. Truś zajączek przysiadł w trawie. Patrzył bystro i ciekawie.
– Szal za krótki – pisnął.- Szkoda! Muszę jeden listek dodać,
bo wiem przecież doskonale, że są modne dłuższe szale.
Nauczyciel pyta Uczniów:
– Co zrobił zajączek?
– Ile liści jest w szalu?
3. Wiewióreczka stroszy kitkę. – Po co kłaść tu liście brzydkie?
O! Ten mi się nie podoba, tamten zeschły – wyrzuć oba!
Ile teraz ci zostanie? Licz… ja biegnę na śniadanie!
Nauczyciel sprawdza czy Uczniowie odjęli dwa liście.
4. Przyfrunęły dwa wróbelki, każdy przyniósł liść niewielki.
Już prezenty swoje kładą. Jesień woła: – Co za radość! –
I uśmiecha się złociście: – Znów mam więcej o dwa liście.
Nauczyciel pyta:
– Co się stało?
– Ile jest teraz liści w szalu pani Jesieni?
Na koniec Nauczyciel chwali dobrze ułożone przez Uczniów „szale pani Jesieni”.
2. Pogadanka o jesiennej pogodzie
Nauczyciel pyta Uczniów jaka pogoda może występować na jesień. Dla zobrazowania jesiennej pogody posługuje się etykietami, przedstawiającymi możliwy stan jesiennej pogody.
Następnie czyta Uczniom zagadkę:
„Na kijku daszek, ubranie chroni nasze,
i to Wam powiem jeszcze,
że chroni je przed deszczem”.
Po udzieleniu przez Uczniów poprawnej odpowiedzi, Nauczyciel podaje Uczniom parasol, z którym mogą się zapoznać. Następnie Nauczyciel demonstruje sposób rozkładania parasola, po czym proponuje Uczniom, aby spróbowali rozłożyć parasol sami.
3. Puzzle – parasol
Nauczyciel prosi Uczniów, aby usiedli w ławkach. Następnie rozdaje Uczniom po jednej kopercie, w której znajduje się wzór obrazka, przedstawiający parasol oraz jego pocięty na trzy części odpowiednik. Zadaniem Uczniów jest ułożenie puzzli oraz wklejenie ich do zeszytu.
4. Kolorowanka matematyczna
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, na których znajduje się sylweta parasola. Zadaniem uczniów jest pokolorowanie obrazka według instrukcji. Każdej liczbie odpowiada jeden kolor.
5. Karty pracy z zadaniami matematycznym
Nauczyciel rozdaje Uczniom karty pracy z zadaniami matematycznymi. Zadaniem Uczniów jest przeliczenie poszczególnych rodzajów liści i połączenie ich z odpowiadającą im liczbą. Z kolei drugim zadaniem Uczniów jest pokolorowanie na obrazku tylko żołędzi i ich policzenie.
1. „Szal dla Pani Jesieni”
1. Podsumowanie, ocena pracy i zachowania Uczniów
Nauczyciel podsumowuje zajęcia, dziękuje Uczniom za pracę. Nauczyciel ocenia pracę i zachowanie Uczniów podczas trwania zajęć poprzez przydzielenie im serc wyciętych z papieru kolorowego. Serca czerwone wędrują do tych Uczniów, którzy pracowali najlepiej na zajęciach, czerwono – czarne dla Uczniów, którzy pracowali na zajęciach dobrze, ale ich zachowanie nie było odpowiednie oraz serca czarne dla Uczniów, którzy nienajlepiej pracowali i zachowywali się nieodpowiednio.
Opracowanie: Anna Domagalska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…