Dla większości uczniów ruch przy muzyce jest ulubioną formą zajęć. Daje możliwość spontanicznego odreagowania napięć. Gimnastyka przy muzyce poprawia koordynację i samopoczucie ucznia. Dzięki takim ćwiczeniom uczeń ma możliwość rozwinąć pamięć ruchową, spostrzegawczość, a także refleks.
Ćwicząc przy muzyce, wychowankowie skupiają się na precyzyjności ruchu oraz rytmizacji działań. Działania te sprzyjają współpracy w grupie i budowaniu odpowiedzialności za dokładność przekazu. Uczniowie, współdziałając, uczą się szacunku do możliwości innych kolegów i koleżanek, podzielności uwagi oraz koncentracji. Ruch przy muzyce angażuje funkcje systemu mózg – ciało, pokonuje bariery intelektualne i emocjonalne. Taniec w grupie umożliwia przeżycie przyjemności i radości ze wspólnego działania, sprzyja integracji uczestników, uczy współdziałania z koleżankami i kolegami o różnych możliwościach intelektualnych i ruchowych.
Zespół klasowy biorący udział w zajęciach dydaktycznych jest zróżnicowany pod względem intelektualnym i emocjonalnym. Grupa jest dynamiczna, wesoła i ruchliwa. Ze względu na możliwości poszczególnych uczennic i ich zaangażowanie w tok lekcji zdarzają się drobne konflikty.
Dwie spośród uczennic biorących udział w lekcji posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Pierwsza jest bardzo mocno zmotywowana do nauki i koleżeńskiej postawy do rówieśników. Jest pracowita, sumienna i zdyscyplinowana. Dobrze sobie radzi na polu dydaktycznym. Druga znacznie gorzej radzi sobie w różnych aspektach życiowych, zarówno dydaktycznych, jak i społecznych. Obie uczennice od początku września zeszłego roku szkolnego bardzo się przyjaźnią i wzajemnie wspierają. W drugiej klasie zmieniła się struktura grupy, dlatego potrzebuje ona szczególnego wsparcia ze strony nauczycieli i pedagogów.
Celem lekcji jest kształtowanie sprawności fizycznej, umiejętności społecznych, a w szczególności współpracy w grupie zróżnicowanej pod względem intelektualnym i emocjonalnym. Uwzględniając fakt zainteresowania wśród uczennic kształtowaniem swojej sprawności fizycznej z udziałem muzyki, łatwiej jest uzyskać spontaniczne i pozytywne reakcje emocjonalne, chęć współpracy w grupie, a tym samym skuteczniej integrować zespół klasowy.
II, Branżowa Szkoła I Stopnia
mgr Karolina Popiołek
sala gimnastyczna
45 minut
dziewczęta
stepy, przenośny głośnik, ścieżka dźwiękowa do zajęć fitness’u na stepie
1. SPRAWNOŚCI MOTORYCZNEJ (uczeń):
2. UMIEJĘTNOŚCI (uczeń uczy się):
3. WIADOMOŚCI (uczeń):
4. USAMODZIELNIENIA (uczeń):
Autor: Karolina Popiołek – Czytelniczka Portalu
Zespół Szkół Przemysłu Spożywczego im. Powstańców Wielkopolskich w Łodzi
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…