Pozostałe materiały

Lekcja wychowania fizycznego TANIEC – RUCH – MUZYKA

Dla większości uczniów ruch przy muzyce jest ulubioną formą zajęć. Daje możliwość spontanicznego odreagowania napięć. Gimnastyka przy muzyce poprawia koordynację i samopoczucie ucznia. Dzięki takim ćwiczeniom uczeń ma możliwość rozwinąć pamięć ruchową, spostrzegawczość, a także refleks.

Ćwicząc przy muzyce, wychowankowie skupiają się na precyzyjności ruchu oraz rytmizacji działań. Działania te sprzyjają współpracy w grupie i budowaniu odpowiedzialności za dokładność przekazu. Uczniowie, współdziałając, uczą się szacunku do możliwości innych kolegów i koleżanek, podzielności uwagi oraz koncentracji. Ruch przy muzyce angażuje funkcje systemu mózg – ciało, pokonuje bariery intelektualne i emocjonalne. Taniec w grupie umożliwia przeżycie przyjemności i radości ze wspólnego działania, sprzyja integracji uczestników, uczy współdziałania z koleżankami i kolegami o różnych możliwościach intelektualnych i ruchowych.

Zespół klasowy biorący udział w zajęciach dydaktycznych jest zróżnicowany pod względem intelektualnym i emocjonalnym. Grupa jest dynamiczna, wesoła i ruchliwa. Ze względu na możliwości poszczególnych uczennic i ich zaangażowanie w tok lekcji zdarzają się drobne konflikty.

Dwie spośród uczennic biorących udział w lekcji posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Pierwsza jest bardzo mocno zmotywowana do nauki i koleżeńskiej postawy do rówieśników. Jest pracowita, sumienna i zdyscyplinowana. Dobrze sobie radzi na polu dydaktycznym. Druga znacznie gorzej radzi sobie w różnych aspektach życiowych, zarówno dydaktycznych, jak i społecznych. Obie uczennice od początku września zeszłego roku szkolnego bardzo się przyjaźnią i wzajemnie wspierają. W drugiej klasie zmieniła się struktura grupy, dlatego potrzebuje ona szczególnego wsparcia ze strony nauczycieli i pedagogów.

Celem lekcji jest kształtowanie sprawności fizycznej, umiejętności społecznych, a w szczególności współpracy w grupie zróżnicowanej pod względem intelektualnym i emocjonalnym. Uwzględniając fakt zainteresowania wśród uczennic kształtowaniem swojej sprawności fizycznej z udziałem muzyki, łatwiej jest uzyskać spontaniczne i pozytywne reakcje emocjonalne, chęć współpracy w grupie, a tym samym skuteczniej integrować zespół klasowy.

Plan metodyczny w ujęciu czynnościowym

Klasa:

II, Branżowa Szkoła I Stopnia

Nauczyciel:

mgr Karolina Popiołek

Temat: Wykonujemy krótki układ choreograficzny z wykorzystaniem podstawowych kroków aerobiku na stepie.

Miejsce:

sala gimnastyczna

Czas trwania: 

45 minut

Płeć ćwiczących:

dziewczęta

Środki dydaktyczne i materiały:

stepy, przenośny głośnik, ścieżka dźwiękowa do zajęć fitness’u na stepie

Cele lekcji:

  • Doskonalenie techniki wykonania podstawowych kroków aerobowych na stepie
  • Łączenie kroków aerobowych w prosty układ choreograficzny
  • Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie zróżnicowanej
  • Kształtowanie poczucia współodpowiedzialności członków grupy za treść przekazu

Zadania szczegółowe w zakresie:

1. SPRAWNOŚCI MOTORYCZNEJ (uczeń):

  • rozwija koordynację ruchową;
  • kształtuje płynność i harmonię ruchu;
  • kształtuje poczucie rytmu.

2. UMIEJĘTNOŚCI (uczeń uczy się):

  • rozpoznawać tempo muzyki;
  • wyczuwać odległość i przestrzeń;
  • powtarzać – kopiować prosty układ choreograficzny z wykorzystaniem podstawowych kroków aerobowych na stepie;
  • współdziałać w grupie ćwiczebnej.

3. WIADOMOŚCI (uczeń):

  • zna zasady uczestnictwa w różnych formach aktywności ruchowej;
  • pozna zasady współpracy w zespole przy tworzeniu prostego układu choreograficznego na stepie.

4. USAMODZIELNIENIA (uczeń):

  • współuczestniczy w organizacji lekcji;
  • angażuje się w doskonalenie własnej sprawności fizycznej;
  • dba o bezpieczeństwo własne i współćwiczących;
  • współdziała w zespole w celu wykonania prostego układu choreograficznego na stepie.

Pobierz cały plan metodyczny

Autor: Karolina Popiołek – Czytelniczka Portalu

Zespół Szkół Przemysłu Spożywczego im. Powstańców Wielkopolskich w Łodzi

Lekcja wychowania fizycznego TANIEC – RUCH – MUZYKA was last modified: 19 marca, 2024 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie.

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

1 dzień temu

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…

2 dni temu

V Niebieski Bieg Świadomości Autyzmu – relacja

,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…

5 dni temu

Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus

Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…

2 tygodnie temu

Umysł ścisły u dziecka – jak wspierać pasje?

Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…

2 tygodnie temu

Realizacja podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…

2 tygodnie temu