Okres przedszkolny to czas, w którym dziecko interesuje się światem dźwięków i chętnie uczestniczy w różnorodnych formach aktywności muzycznej. Słuchanie utworów muzycznych na wczesnych etapach edukacji muzycznej wydaje się dla dziecka dość trudne, gdyż w pewnym stopniu oczekuje od niego posiadania wyobraźni muzycznej, wrażliwości percepcyjnej i koncentracji uwagi. W dodatku środowisko akustyczne dzisiejszego świata, przeładowane dźwiękami, informacjami słuchowymi, nie sprzyja rozwojowi wrażliwości słuchowej dziecka, co przekłada się na trudności koncentracji uwagi. Dlatego tak ważne jest wczesne i przemyślane wprowadzanie wartościowej muzyki, która odpowiednio dobrana może kształtować prawidłowy rozwój dziecka. Jednak samo słuchanie muzyki może okazać się trudne i nieatrakcyjne. Co innego, gdy połączymy je z aktywnością ruchową, wokalną, plastyczną, teatralną, słowną czy instrumentalną. Taka aktywna forma słuchania pozwala zaznajomić się dziecku z warstwą brzmieniową danego utworu w przystępny, często bazujący na zabawie sposób.
Takie właśnie założenie poznawania muzyki ujęła w swojej metodzie Batii Strauss. To pianistka, pedagog i nauczycielka fortepianu, która chcąc przybliżyć muzykę klasyczną, stworzyła metodę aktywnego słuchania, integrującą różne formy aktywności tj. słuchanie muzyki, grę na instrumentach, taniec i śpiew z elementami pantomimy, dramy i różnych form plastycznych. Dzięki temu dziecko, w sposób niewerbalny, odkrywa różne aspekty utworu muzycznego: jego formę, tempo, rytm, barwę, dynamikę. W aktywnym słuchaniu muzyki doświadczenie zdobywa się podczas poznawania kolejnych etapów, a każdy z nich przyjmuje formę zabawy. Każdy etap metody, to doznawanie nowych doświadczeń muzycznych oraz poznawanie zalet i tajemnic zakodowanych w muzyce.
Do etapów pracy z utworem należą:
Dzięki aktywnemu słuchaniu muzyki dzieci:
Przeprowadzane w różnych krajach badania potwierdzają, że dzieci biorące udział w aktywnym słuchaniu muzyki są bardziej wrażliwe, systematyczne, uporządkowane, przejawiają większą motywację do działania, a także lepiej i chętniej koncentrują się na muzyce. Dodatkowo nabywają umiejętność działania w zespole, a także z większym szacunkiem odnoszą się do nauczyciela i rówieśników. Dlatego też warto wykorzystywać tę metodę w codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Bibliografia:
Autor: Agnieszka Pisarek – Czytelniczka Portalu
Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym Data zajęć: Miejsce…
Tematyka zajęć: Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczestników zajęć. Placówka:…
Depresja to stan patologicznego zaburzenia nastroju, trwający dłuższy czas, któremu najczęściej towarzyszy dezorganizacja aktywności człowieka,…
Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (8-12 lat) Data…
Już w życiu płodowym zaobserwować można przejawy związku dłoni z obszarem ustno-twarzowym. Około ósmego tygodnia…
Konspekt zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, autyzm - klasa IV Temat:…