Przedszkole

Scenariusz zajęć z TERAPII RĘKI dla dzieci 6-letnich – „Zimowe zabawy z gazetami”

Cele ogólne:

  • kształtowanie koordynacji i sprawności całego ciała
  • wypracowywanie prawidłowej postawy ciała oraz ułożenia rąk i nóg
  • rozwijanie sprawności ruchowej dłoni
  • doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi

Cele operacyjne – dziecko:

  • śpiewa i odtwarza odpowiednim ruchem piosenkę powitalną
  • prawidłowo wykonuje ćwiczenia pokazane przez nauczyciela
  • poprawnie przelicza
  • bierze czynny udział w zabawie ruchowej
  • czuje się częścią grupy
  • prawidłowo reaguje na umówiony sygnał
  • tworzy pracę plastyczną na podany temat
  • wykazuje się pomysłowością oraz twórczym działaniem
  • wypowiada się na temat pracy plastycznej

Metody pracy:

  • słowna
  • oglądowa
  • czynna
  • zadań stawianych dzieciom do wykonania
  • terapia ręki

Formy pracy:

  • grupowa
  • indywidualna

Środki i pomoce dydaktyczne:

płyta CD z piosenkami „Bumbumkowe poruszanki” – Poruszanki DobEdu, „Śnieżne zabawy” Vademecum przedszkolnych zabaw – zima – Bliżej Przedszkola, „Porusz dłonie, porusz ciało” – Bliżej Przedszkola, gazeta dla każdego dziecka, lina, plastikowy kubek dla każdego dziecka, instrumenty: tamburyn, bębenek, trójkąty, marakasy, kastaniety, białe kartki formatu A4, klej, czarne flamastry

Zajęcia odbywają się wg schematu działań z zakresu Terapii ręki.

Przebieg zajęć:

Ćwiczenia na całe ciało

Taniec na powitanie „Bumbumkowa poruszanka”

Dzieci poruszają się po sali zgodnie z tekstem piosenki:

Idziemy do przodu, idziemy do tyłu
i w dół się pochylamy
i w górę się wspinamy.
Idziemy w jedną stronę,
a w drugą znów wracamy.
Skaczemy dookoła, tak właśnie się ruszamy.

W przód i w tył,
w dół i w górę,
z boku na bok,
raz, dwa, trzy. (2x)
Ref: Niech każdy tańczy: la, la, la … (dzieci tańczą swobodnie, a na przerwę w muzyce „STOP”, zatrzymują się).

„Drugie życie gazety”

W jaki sposób powtórnie możemy wykorzystać gazetę? „Burza mózgów”. Dzieci podają swoje przykłady (wachlarz, oprawa książki, podkładka pod talerz, czapka na głowę itp.).

Zabawy z gazetami

Dzieci tworzą koło, nauczyciel rozdaje dzieciom gazety.

Ćwiczenia rozmachowe

Dzieci stoją w rozkroku:

  • kreślenie w powietrzu dużych, płynnych, swobodnych ruchów w kształcie fal i ósemek z rozprostowaną gazetą (najpierw prawą, następnie lewą ręką)
  • przekładanie rozprostowanej gazety najpierw wokół kostek, następnie wokół kolan, bioder i głowy – zwracamy dzieciom uwagę, aby starały się ćwiczenia wykonywać dokładnie, nie niszcząc gazety
  • przekładanie z prawej ręki rozprostowanej gazety pod lewą nogą do lewej ręki, prawą ręką unosimy i zza pleców próbujemy złapać gazetę, ćwiczenie to wykonujemy analogicznie drugą stroną.

Zabawa ruchowa z wykorzystaniem gazet

Dzieci maszerują po sali w rytm tamburyna i nasłuchują, na którym instrumencie gra nauczyciel:

tamburyn – marsz

bębenek – dzieci rozkładają gazetę na podłodze i stojąc na niej głośno tupią

trójkąt – nakładanie gazety na głowę w formie daszku

marakasy – wachlowanie gazetą przed sobą z rozprostowanymi rękami

kastaniety – dziecko w jednej ręce trzyma gazetę, a palcami drugiej ręki stuka w nią.          

Ćwiczenia manualne i manipulacyjne

Robienie kul z gazety, rozprostowanie gazety, rzucanie do celu

Dzieci wykonują polecenia zawarte w wierszu A. Kornackiej z płyty „Porusz dłonie, porusz ciało”:

Weź gazetę

Ugnieć kulę

Podrzuć w górę

Złap ją w ręce

Podrzuć, porzuć

Podrzuć, podrzuć

I rozprostuj, czym prędzej

Polecenia w wierszu wykonują dwukrotnie.

Przerzucanie kulek

Nauczyciel za pomocą liny dzieli salę na połowy, dzieci ustawiają się z gazetami po przeciwległych stronach, każde z nich ponownie formuje z gazety kulkę. Zadaniem dzieci będzie przerzucanie kulek na drugą stronę sali. Po upływie 2 minut dzieci wraz z nauczycielem sprawdzają, przeliczając razem,  po której stronie jest więcej kulek.

Ćwiczenie precyzyjne

Dzieci zabierają kulki, siadają w kole i wykonują polecenia zgodne z testem wiersza:

Tę gazetę teraz podrzyj

Na malutkie kawałeczki

I pozbieraj ją starannie

Do kubeczka swego.

Ćwiczenie grafomotoryczne/graficzne

„Zimowe, szare miasto”

Dzieci za pomocą kawałków gazety z poprzedniego ćwiczenia tworzą zimowy obraz zarys miasta – szarych bloków. Aby obrazek był bardziej czytelny, dzieci mogą za pomocą czarnych flamastrów obrysować kontury kształtów oraz domalować szczegóły (okna, drzwi, komin etc.).

Relaks

Omówienie i przedstawienie prac dzieci w kole. Dzieci po skończonej pracy leżą na dywanie i słuchają piosenki „Śnieżne zabawy”.

Podziękowanie za udział w zajęciach.

Scenariusz zajęć z Terapii ręki opracowała: Marzena Kołodziej – Czytelniczka Portalu

Scenariusz zajęć z TERAPII RĘKI dla dzieci 6-letnich – „Zimowe zabawy z gazetami” was last modified: 8 lutego, 2024 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Współpraca szkoły z rodzicem ucznia w spektrum autyzmu

Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, które charakteryzuje się trudnościami w społecznej komunikacji, a jego podłoże sięga…

2 godziny temu

Projekt Erasmus+ pt. „I’m Private, I Can Fight for Climate Change via Social Media”

Uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół Nr 16 w Białymstoku uczestniczą w projekcie Erasmus+ pt. „I'm Private,…

3 godziny temu

Scenariusz zajęć prowadzonych metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym Data zajęć: Miejsce…

1 dzień temu

Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej – konspekt zajęć w oddziale rewalidacyjno-wychowawczym

Tematyka zajęć: Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczestników zajęć. Placówka:…

2 dni temu

Depresja dzieci i młodzieży. Uwarunkowania, objawy, działania profilaktyczne i terapeutyczne

Depresja to stan patologicznego zaburzenia nastroju, trwający dłuższy czas, któremu najczęściej towarzyszy dezorganizacja aktywności człowieka,…

3 dni temu

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych – Czym jest konflikt i jak sobie z nim radzić?

Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (8-12 lat) Data…

3 dni temu