Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 330 im. Nauczycieli Tajnego Nauczania w Warszawie
Małgorzata Lorkowska, Adriana Jankowska-Renkiewicz
wychowanie fizyczne
metodyczna
wrzesień 2020
maj 2021
Adresatami innowacji są uczniowie klasy 6 b.
Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2020/2021 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego raz w tygodniu przez 45 min.
Inspiracją do opracowania innowacji „Ja w świecie jogi” stały się nasze osobiste doświadczenia w pracy dydaktyczno-wychowawczej, obserwacja uczniów oraz pasja do aktywności fizycznej. Zauważyłyśmy, iż do szkoły trafia coraz większa grupa dzieci o nieharmonijnym rozwoju, z trudnościami w nauce, zaburzeniami emocjonalnymi, brakiem koncentracji uwagi oraz z obniżoną sprawnością ruchową. Dlatego też uważamy, że stworzona innowacja pedagogiczna, oparta na ćwiczeniach z wykorzystaniem jogi, pilatesu, ćwiczeń relaksacyjnych oraz oddechowych, wychodzi naprzeciw potrzebom dzieci. Wieloletnie praktykowanie jogi, udział w szkoleniach dotyczących jogi, pilatesu oraz samodzielne studiowanie literatury, dały nam podbudowę teoretyczną i praktyczne pomysły do stworzenia innowacji.
Szkoła jest miejscem, gdzie następuje nie tylko intelektualny rozwój dzieci, ale także emocjonalny. W tym kontekście mówi się o harmonijnej współpracy lewej i prawej półkuli mózgu. Lewa półkula odpowiada za analityczną i ekstrawertyczną stronę osobowości, natomiast prawa półkula ma charakter syntetyczny i introwertyczny. Eksperymenty przeprowadzone nad wpływem technik relaksacyjnych, ćwiczeń oddechowych, ćwiczeń jogi, wskazują, że te techniki mają istotny wpływ na polepszenie pracy mózgu. Joga jest praktyką, która nierozerwalnie łączy zdrowie fizyczne, psychiczne i moralne. Wpływa wszechstronnie na rozwój dziecka, angażując wszystkie sfery jego osobowości. Pracując z ciałem, wpływamy na jego emocje, uczucia, wrażenia. Dzieci sprawne uczą się tolerancji i opiekuńczości w kontakcie z niepełnosprawnymi kolegami.
Poszczególne ćwiczenia jogi są wykorzystywane w zabawach i ćwiczeniach ruchowych bez wchodzenia w zawiłości systemu filozoficzno-religijnego. Pracę z dziećmi zaczynamy od poznania ciała, poprawnego oddechu, poznania sposobów relaksacji i w końcu ćwiczeń postawy, czyli asanów. W czasie zajęć wykorzystywane będą między innymi elementy ćwiczeń:
Cel główny
Głównym celem innowacji jest kształtowanie u dziecka ogólnej sprawności fizycznej, nabywanie umiejętności interpersonalnych poprzez ćwiczenia jogi oraz rozwijanie potencjalnych możliwości ukrytych w mózgu. Dzięki ćwiczeniom jogi, dzieci łatwiej skupiają uwagę, są bardziej świadome własnego ciała, skoncentrowane. Powtarzanie asan dobrze wpływa na pamięć, pobudza wyobraźnię i rozwija kreatywność. Dzieci na zajęciach uczą się szacunku do siebie i innych. Każdy ćwiczy jak umie.
Cele szczegółowe:
Realizacja innowacji z pewnością przyniesie pozytywne zmiany w zakresie kształtowania u dzieci ogólnej sprawności fizycznej, nabywania umiejętności interpersonalnych poprzez ćwiczenia jogi oraz rozwijanie potencjalnych możliwości ukrytych w mózgu. Dzięki ćwiczeniom jogi, dzieci łatwiej skupią uwagę, będą bardziej świadome własnego ciała, skoncentrowane. Powtarzanie asan dobrze wpłynie na pamięć, pobudzi wyobraźnię i rozwinie kreatywność. Dzieci na zajęciach nauczą się szacunku do siebie i innych, co wpłynie pozytywnie na integrację grupy.
Uczeń:
Szkoła/Nauczyciel:
Ewaluacji będzie podlegać:
Zostaną zastosowane różnorodne formy ewaluacyjne. Narzędziami zbierania informacji będą:
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.
Autorki: Małgorzata Lorkowska oraz Adriana Jankowska-Renkiewicz – Czytelniczki Portalu
Tematyka zajęć: Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczestników zajęć. Placówka:…
Depresja to stan patologicznego zaburzenia nastroju, trwający dłuższy czas, któremu najczęściej towarzyszy dezorganizacja aktywności człowieka,…
Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (8-12 lat) Data…
Już w życiu płodowym zaobserwować można przejawy związku dłoni z obszarem ustno-twarzowym. Około ósmego tygodnia…
Konspekt zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, autyzm - klasa IV Temat:…
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…