Szkoła podstawowa

RADOŚĆ – scenariusz lekcji otwartej w ramach projektu SZTUKA EMOCJI

data: 01.12.2023 r.

prowadzący: Katarzyna Świech

uczestnicy: grupa uczniów z klas 1 i 2 – zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne

Cele ogólne:

  • doskonalenie umiejętności wyrażania własnych emocji
  • doskonalenie umiejętności pracy w grupie
  • wyrażanie ruchem własnych emocji
  • rozwijanie kreatywności      
  • kształtowanie postaw akceptacji i zaufania

Metody:

  • oparte na słowie
  • praktycznego działania
  • aktywizujące

Formy:

  • indywidualna
  • grupowa                                                                                                    

Środki dydaktyczne:

  • sylwety wykonane przez dzieci na poprzednich zajęciach
  • aparat fotograficzny
  • pluszak
  • lina (skakanka)
  • karton

Przebieg zajęć:

Wstęp

  1. Powitanie uczniów w formie zabawy:

Witam tych, którzy…

  • mają na sobie coś zielonego
  • zjedli jakieś warzywo
  • mają zwierzątko w domu
  • potrafią policzyć ząbki językiem.

2. Wprowadzenie do tematu zajęć w formie zagadki:

Rączki wymachują, ciało w górę leci, oczy jak iskierki się zapalają, wszystkie ząbki usta odkrywają (radość).

Część główna

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie:
  • W jakich sytuacjach czujemy radość?
  • Jak wygląda radość?

Opisywanie zachowania osób, które czują radość.

2. Zabawa ruchowa Co robi radość?

  • Może skacze wysoko?

Dzieci demonstrują podskoki.

  • Może uśmiecha się szeroko?

Ten ciepły uśmiech przesyłam Ci, jeśli mnie lubisz odeślij mi (zabawa w kręgu, rzucanie do siebie  pluszakiem i uśmiechanie się do siebie).

  • Może tańczy?

Nauczyciel pyta uczniów, czy radość jeszcze coś może zrobić – propozycja dzieci.

3. Nawiązanie do wykonanych na poprzednich zajęciach sylwet zwierząt, które również okazują emocje. Nauczyciel demonstruje uczniom aparat fotograficzny i zaprasza do ułożenia swoich sylwet na kartonie i tłumaczy, że dziś zajmą się sztuką – filmem i przedstawią radość w postaci filmu animowanego. Uczniowie układają swoje sylwety, robią zdjęcia, przesuwają nieco sylwety i tak wielokrotnie.

4. Nauczyciel tłumaczy, że po zmontowaniu w odpowiednim programie komputerowym powstanie film i na następnych zajęciach uczniowie obejrzą swoją kreskówkę.

5. Karta pracy: Kwiat

Uczniowie na kolejnych płatkach rysują sytuacje, podczas których czują radość, przyklejają swoje propozycje.

Podsumowanie:

  1. Zabawa: Jak się czujesz gdy…
  • rodzice cię chwalą
  • zgubisz ulubioną zabawkę
  • dostaniesz zaproszenie na urodziny
  • boisz się dużego psa
  • boli cię ząb.

2. Zabawa ruchowa: Radość/smutek

Dzieci przeskakują przez rozłożoną na podłodze skakankę na komendy radość/smutek.

3. Pożegnanie: Iskierka

Bibliografia:

1. Przedstaw Emocje. Ćwiczenia w pokazywaniu oraz rozpoznawaniu stanów emocjonalnych,  Wydawnictwo Harmonia

2. Co robią uczucia? Oziewicz T., Zając A., Wydawnictwo Dwie Siostry

3. Radość i Smutek – scenariusz zajęć w zakresie obszaru społeczno-emocjonalnego, Marta Uliwiak, https://pedagogika-specjalna.edu.pl/pozostale-materialy/przedszkole/radosc-i-smutek-scenariusz-zajec-w-zakresie-obszaru-spoleczno-emocjonalnego/, opublikowany: 1 marca 2023 r.

Autor: Katarzyna Świech – Czytelniczka Portalu

RADOŚĆ – scenariusz lekcji otwartej w ramach projektu SZTUKA EMOCJI was last modified: 12 lutego, 2024 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Scenariusz zajęć prowadzonych metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym Data zajęć: Miejsce…

12 godzin temu

Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej – konspekt zajęć w oddziale rewalidacyjno-wychowawczym

Tematyka zajęć: Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczestników zajęć. Placówka:…

1 dzień temu

Depresja dzieci i młodzieży. Uwarunkowania, objawy, działania profilaktyczne i terapeutyczne

Depresja to stan patologicznego zaburzenia nastroju, trwający dłuższy czas, któremu najczęściej towarzyszy dezorganizacja aktywności człowieka,…

2 dni temu

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych – Czym jest konflikt i jak sobie z nim radzić?

Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (8-12 lat) Data…

2 dni temu

Związek dłoni z kompleksem ustno-twarzowym – zalecenia terapeutyczne

Już w życiu płodowym zaobserwować można przejawy związku dłoni z obszarem ustno-twarzowym. Około ósmego tygodnia…

6 dni temu

Konspekt zajęć edukacyjno-terapeutycznych w klasie IV – Moje śniadanie. Dbam o higienę po posiłku

Konspekt zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, autyzm - klasa IV Temat:…

6 dni temu