Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 24 maja 2021 roku.
Temat innowacji: Innowacja rozwijająca harmonijny rozwój ciała i pobudzająca pracę mózgu.
Nazwa szkoły:
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 330 im. Nauczycieli Tajnego Nauczania w Warszawie
Autorki:
Małgorzata Lorkowska, Adriana Jankowska-Renkiewicz
Temat: Ja w świecie jogi
Przedmiot:
wychowanie fizyczne
Rodzaj innowacji:
metodyczna
Data wprowadzenia:
wrzesień 2020
Data zakończenia:
maj 2021
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy 6 b.
Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2020/2021 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego raz w tygodniu przez 45 min.
Motywacja wprowadzenia innowacji
Inspiracją do opracowania innowacji „Ja w świecie jogi” stały się nasze osobiste doświadczenia w pracy dydaktyczno-wychowawczej, obserwacja uczniów oraz pasja do aktywności fizycznej. Zauważyłyśmy, iż do szkoły trafia coraz większa grupa dzieci o nieharmonijnym rozwoju, z trudnościami w nauce, zaburzeniami emocjonalnymi, brakiem koncentracji uwagi oraz z obniżoną sprawnością ruchową. Dlatego też uważamy, że stworzona innowacja pedagogiczna, oparta na ćwiczeniach z wykorzystaniem jogi, pilatesu, ćwiczeń relaksacyjnych oraz oddechowych, wychodzi naprzeciw potrzebom dzieci. Wieloletnie praktykowanie jogi, udział w szkoleniach dotyczących jogi, pilatesu oraz samodzielne studiowanie literatury, dały nam podbudowę teoretyczną i praktyczne pomysły do stworzenia innowacji.
I. Wstęp
Szkoła jest miejscem, gdzie następuje nie tylko intelektualny rozwój dzieci, ale także emocjonalny. W tym kontekście mówi się o harmonijnej współpracy lewej i prawej półkuli mózgu. Lewa półkula odpowiada za analityczną i ekstrawertyczną stronę osobowości, natomiast prawa półkula ma charakter syntetyczny i introwertyczny. Eksperymenty przeprowadzone nad wpływem technik relaksacyjnych, ćwiczeń oddechowych, ćwiczeń jogi, wskazują, że te techniki mają istotny wpływ na polepszenie pracy mózgu. Joga jest praktyką, która nierozerwalnie łączy zdrowie fizyczne, psychiczne i moralne. Wpływa wszechstronnie na rozwój dziecka, angażując wszystkie sfery jego osobowości. Pracując z ciałem, wpływamy na jego emocje, uczucia, wrażenia. Dzieci sprawne uczą się tolerancji i opiekuńczości w kontakcie z niepełnosprawnymi kolegami.
II. Założenia ogólne
Poszczególne ćwiczenia jogi są wykorzystywane w zabawach i ćwiczeniach ruchowych bez wchodzenia w zawiłości systemu filozoficzno-religijnego. Pracę z dziećmi zaczynamy od poznania ciała, poprawnego oddechu, poznania sposobów relaksacji i w końcu ćwiczeń postawy, czyli asanów. W czasie zajęć wykorzystywane będą między innymi elementy ćwiczeń:
- Relaks ciała i umysłu czyli tzw. relaksacja. Jest to stan rozluźnienia psychosomatycznego, który likwiduje napięcie mięśniowe, wycisza organizm, zwiększa stan równowagi psychofizycznej. Powoduje spokój metaboliczny i emocjonalny.
- Pozycje jogi, czyli asany, które rozciągają, wzmacniają mięśnie, poprawiają krążenie. Wykonywane są w stanie koncentracji fizycznej, oddziałują na całe ciało. Zapewniają zdrowie psychiczne i fizyczne, utrzymując w dobrej formie ciało i psychikę.
- Ćwiczenia oddechowe. To kontrola oddechu, która uczy, jak koncentrować umysł.
III. Cele innowacji
Cel główny
Głównym celem innowacji jest kształtowanie u dziecka ogólnej sprawności fizycznej, nabywanie umiejętności interpersonalnych poprzez ćwiczenia jogi oraz rozwijanie potencjalnych możliwości ukrytych w mózgu. Dzięki ćwiczeniom jogi, dzieci łatwiej skupiają uwagę, są bardziej świadome własnego ciała, skoncentrowane. Powtarzanie asan dobrze wpływa na pamięć, pobudza wyobraźnię i rozwija kreatywność. Dzieci na zajęciach uczą się szacunku do siebie i innych. Każdy ćwiczy jak umie.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie w dzieciach świadomości zdrowego trybu życia i wyrabiania nawyku dbania o kondycję i sprawność fizyczną
- harmonijne rozwijanie ciała poprzez ćwiczenia jogi
- integracja funkcji półkul mózgowych
- obniżenie u dzieci napięć emocjonalnych, zmęczenia
- zaspakajanie naturalnej potrzeby ruchu, stymulującej harmonijny rozwój dziecka
- rozwijanie elastyczności i ruchliwości kręgosłupa oraz stawów, wzmacnianie mięśni oraz poprawienie ukrwienia organów wewnętrznych
- doskonalenie zdrowej i efektywnej techniki oddychania
- rozwijanie zdolności koncentracji, wzmacnianie wiary we własne możliwości dziecka
- nabywanie umiejętności komunikacji i współdziałania w grupie.
IV. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Realizacja innowacji z pewnością przyniesie pozytywne zmiany w zakresie kształtowania u dzieci ogólnej sprawności fizycznej, nabywania umiejętności interpersonalnych poprzez ćwiczenia jogi oraz rozwijanie potencjalnych możliwości ukrytych w mózgu. Dzięki ćwiczeniom jogi, dzieci łatwiej skupią uwagę, będą bardziej świadome własnego ciała, skoncentrowane. Powtarzanie asan dobrze wpłynie na pamięć, pobudzi wyobraźnię i rozwinie kreatywność. Dzieci na zajęciach nauczą się szacunku do siebie i innych, co wpłynie pozytywnie na integrację grupy.
Uczeń:
- rozwinie świadomość zdrowego trybu życia i wyrabiania nawyku dbania o kondycję i sprawność fizyczną
- harmonijne rozwinie ciało poprzez systematyczne ćwiczenia jogi
- zintegruje funkcje półkul mózgowych
- zaspokoi naturalną potrzebę ruchu
- pozna sposoby relaksacji obniżające napięcia emocjonalne, zmęczenie
- rozwinie elastyczność i ruchliwość kręgosłupa oraz stawów, wzmocni mięśnie oraz poprawi ukrwienie organów wewnętrznych
- udoskonali techniki oddychania
- rozwinie zdolności koncentracji, wzmocni wiarę we własne możliwości
- pozna sposoby zdrowej komunikacji i współdziałania w grupie
- nauczy się wykonywać i doskonalić pozycje jogi – asany.
Szkoła/Nauczyciel:
- nawiązanie dialogu z rodzicami
- wzrost efektywności działań szkoły względem ucznia i jego potrzeb.
V. Ewaluacja
Ewaluacji będzie podlegać:
- atrakcyjność innowacji dla dzieci
- użyteczność – czego nauczyły się dzieci podczas zajęć
- strategia – czy stosowane metody są skuteczne.
Zostaną zastosowane różnorodne formy ewaluacyjne. Narzędziami zbierania informacji będą:
- kontrolnie przeprowadzona obserwacja w zakresie przyjmowania pozycji wyjściowych, rozpoczynających właściwe ćwiczenia jogi
- test sprawnościowy dla dzieci, badający stopień opanowania wprowadzonych ćwiczeń z elementem jogi: słoń, drwal, drzewo, kot, pies, ryba, półlotos, kobra
- opinie i refleksje rodziców, wyrażone w trakcie rozmów indywidualnych
- wywiad z dziećmi na wejście dotyczący ich oczekiwań
- obserwacja bieżąca zachowań grupy podczas zajęć
- wywiad na zakończenie dotyczący ich uwag i poglądów.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.
Bibliografia:
- Dorastaj z jogą. Joga dla dzieci, Balkrishna Acharya
- Joga dla dzieci Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Joanna Jakubik-Hajdukiewicz
- Joga dla dzieci i ich dorosłych, Katherine Priore Ghannam
- Joga dla najmłodszych. Baw się i rośnij zdrowo i szczęśliwie!, Lorena Pajalunga
- Bose Stópki. Joga dla dzieci, Bose Odeval Filippa, Lundstrom Karin
- Materiały zgromadzone na kursie instruktorskim Joga dla Dzieci
Autorki: Małgorzata Lorkowska oraz Adriana Jankowska-Renkiewicz – Czytelniczki Portalu