TEMAT: Bajka o siedmiu koźlątkach – jestem bezpieczny.
CELE OGÓLNE:
– odniesienie sytuacji z bajki do rzeczywistości,
– uwrażliwienie na niebezpieczne sytuacje,
– poznanie sposobów radzenia sobie w niebezpiecznej sytuacji,
– udział w zabawie ruchowo – muzycznej,
– rozszyfrowanie zakodowanej informacji i odczytanie hasła,
– ćwiczenia grafomotoryczne.
CELE OPERACYJNE: (dziecko…)
– uważnie słucha bajki i wyciąga wnioski,
– poszerza kontakty interpersonalne poprzez wspólną zabawę,
– zna numer alarmowy 997 i 112,
– potrafi rozwiązać zagadki słowne,
– wykonuje zadanie na karcie pracy.
MATERIAŁY:
bajka braci Grimm „Wilk i siedem koźląt”, magnetofon i płyta CD, ilustracje z niebezpiecznymi sytuacjami, karty z kózkami i zadaniami dla dzieci, karty pracy z ćwiczeniami grafomotorycznymi.
METODY:
słuchanie, burza mózgów, aktywne słuchanie muzyki, zadań stawianych przez nauczyciela, drama, ćwiczenia grafomotoryczne wg M. Bogdanowicz.
FORMY:
zespołowa, indywidualna.
PRZEBIEG
Nauczyciel włącza piosenkę „Magiczna liczba 7” KLANZY. Dzieci śpiewają i pokazują.
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę siedem? X2
Tak jest 1. Dzieci wystawiają prawą nogę do przodu
Tak jest 2. Dzieci wystawiają lewą nogę do przodu.
Tak jest 3. Dzieci klękają na prawym kolanie.
Tak jest 4. Dzieci klękają na lewym kolanie.
Tak jest 5. Dzieci opierają się na prawym łokciu.
Tak jest 6. Dzieci opierają się na lewym łokciu.
Tak jest 7. Dzieci wykonują głęboki skłon do przodu.
– dlaczego koźlęta zostały same w domu?
– przed kim ostrzegała mama koza koźlęta, gdy wychodziła z domu?
– czy koźlęta wiedziały, co może je spotkać, gdy otworzą drzwi?
– czy wy też czasami zostajecie sami w domu?
– jak wy zachowalibyście się gdyby ktoś nieznajomy zapukał do drzwi i bardzo prosił żeby mu otworzyć?
– pod jaki numer telefonu możecie zadzwonić, gdy ktoś obcy chce wejść do waszego domu?
Otrzymacie teraz mądre rady koźlątek, które powiesicie na gazetce w swojej sali. Jednak, aby koźlątka podzieliły się z Wami swoją wiedzą, musicie wykonać 3 zadania. Podejdźcie do miejsca, gdzie koźlątek jest najmniej, a później więcej i więcej. Każda grupa koźląt ma inną mądrą radę i inne zadanie.
a)„Każda koza mądra głowa, przed wilkiem z rodzeństwem się schowa.
Zatem moi mili słuchajcie dźwięków danej chwili, po łące spacerujcie, ale wilka się bójcie!” zabawa do muzyki Norwegien Dance
Dzielimy grupę na 4 osobowe zespoły, gdzie pierwsze dziecko to kozia mama, a pozostałe dzieci to koźlątka. Jedno dziecko zostaje wilkiem.
Początek muzyki kozia mama wykonuje 2 duże kroki, gdy muzyka zmienia się na lekką szybką koźlątka małymi kroczkami idą ku mamie. X2
Muzyka mocna – wybiega wilk, który poluje na kozę. Kózki stają ciasno, blisko siebie.
b) „Kozo, koza moja miła abyś wilka nie wpuściła,
rozwiąż rebus puki możesz, a hasła się dowiesz” – rebusy.
c) „Aby bezpiecznym być, ostrożnie trzeba żyć,
Zatem pamiętaj mój miły pomocy wzywaj w trudnej chwili” – scenki dramowe:
– jesteś sam w domu, nagle nieznajomy puka do drzwi. jak się zachowasz?
– jesteś na placu zabaw, obca osoba częstuje cię cukierkiem, co robisz?
– jesteś sam w domu, ktoś obcy chce wejść – wykonaj odpowiedni telefon.
d) „Ćwicz kopytka tak jak umiesz, rysuj szlaczki w siebie uwierz” – ćwiczenie
grafomotoryczne.
5. Podziękowanie za udział w zajęciach okrzykiem „hura!”.
BIBLIOGRAFIA
Autor: Aleksandra Felis – Gajtkowska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…