Program zajęć rewalidacyjnych dla ucznia klasy pierwszej xxx
Program został opracowany dla ucznia z niepełnosprawnością ruchową na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nr xxx wydanego przez Specjalistyczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną xxx w dn. Xxx.
Cele ogólne programu
Cele szczegółowe
Rodzaje ćwiczeń stosowanych w ramach zajęć rewalidacyjnych
Ćwiczenia sprawności ruchowej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej
– Rozluźnianie napięcia mięśniowego poprzez:
– Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej:
Ćwiczenia manualne i grafomotoryczne
– Modelowanie w plastelinie.
– Nawlekanie koralików, przeciąganie sznurówek przez otworki.
– Rozcinanie papieru po liniach prostych, łamanych, ukośnych i falistych.
– Wykonanie wycinanek z elementami papieroplastyki ( wykorzystanie „origami”).
– Wydzieranie z papieru zaplanowanych form.
– Zamalowywanie małych przestrzeni kredkami np. obrazków.
– Łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą.
– Pogrubianie konturu, czyli wodzenie po wzorze.
– Prowadzenie linii między dwiema liniami, np. „wędrówka w labiryncie”.
– Zamalowywanie małych pól według oznakowania.
– Rysowanie znaków graficznych po zakropkowanych wzorach.
– Obrysowywanie szablonów od wewnątrz i zewnętrznie.
– Rysowanie szlaczków i kształtów literopodobnych oraz liter.
– Dokończenie zaczętego wzoru.
Ćwiczenia rozwijające umiejętność logicznego myślenia
– Klasyfikowanie obrazków, przedmiotów wg określonych cech.
– Układanie historyjek obrazkowych z uwzględnieniem związków przyczynowo – skutkowych.
– Gry rozwijające logiczne myślenie.
– Rozwiązywanie łamigłówek i zagadek.
– Rozwiązywanie rebusów.
Ćwiczenia doskonalące spostrzegawczość i koncentrację uwagi
– Układanki, puzzle, tangramy itp.
– Memory, domina.
– Odnajdywanie różnic pomiędzy obrazkami różniącymi się drobnymi szczegółami.
– Zapamiętywanie przedmiotów.
– Łączenie punktów, obrysowywanie szablonów, rysowanie po śladzie.
– Dyktanda graficzne wg instrukcji nauczyciela.
– Zabawy konstrukcyjne.
Ćwiczenia percepcji słuchowej oraz rozwijanie funkcji językowych
– Ćwiczenia słuchu fonematycznego oraz analizy i syntezy słuchowej:
– Ćwiczenia rozwijające mowę, myślenie i wzbogacające słownik:
– Ćwiczenie pamięci słuchowej:
Ćwiczenia usprawniające pamięć i percepcję wzrokową
– Ćwiczenia spostrzegania na materiale konkretnym i abstrakcyjnym:
– Ćwiczenia na materiale literowym:
Ćwiczenia utrwalające podstawowe pojęcia matematyczne, w tym orientację przestrzenną
– Wyodrębnianie i tworzenie zbiorów przedmiotów wg określonego warunku.
– Porównywanie liczebności dwóch zbiorów.
– Porządkowanie zbiorów wg ich liczebności.
– Opracowanie liczb w zakresie dostępnym uczniowi:
– Określanie miejsca i kierunku położenia przedmiotów w przestrzeni,
– Doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała ( prawa, lewa strona).
– Określanie wielkości przedmiotów względem siebie.
– Rozwiązywanie prostych zadań z treścią.
– Nazywanie dni tygodnia i miesięcy w roku.
Opracowanie: mgr Edyta Maroszek
Bibliografia
Chmielewska E.: Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców, Kielecka Oficyna Wydawnicza, Kielce, 1995.
Klaczak M. i Majewicz P. (red.): Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2006.
Miązek D.: Scenariusze zajęć do pracy z dziećmi ze specyficznymi problemami w uczeniu się, Wydawnictwo Edukacyjne, Łódź.
Naprawa R., Maternicka K., Tanajewska A.: Indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2008.
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…