Rewalidacja

Rozwijanie orientacji w schemacie ciała – scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Cele:

  • rozwijanie orientacji w schemacie ciała,
  • dostarczanie bodźców proprioceptywnych,
  • poprawa świadomości własnego ciała.

Metody pracy:

  • słowne – rozmowa kierowana, instrukcja,
  • stymulacja polisensoryczna,
  • dziecięce masażyki,
  • elementy relaksacji.

Formy pracy:

  • indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • instrumenty muzyczne,
  • pianka do golenia,
  • lustro,
  • piórko,
  • olejki i przyrządy do masażu (wałek, gąbka),
  • nagranie dowolnej muzyki do relaksacji.

Przebieg zajęć:

1. Przywitanie

Prowadzący rozpoczyna zajęcia, śpiewając krótki tekst (na melodię utworu „Panie Janie”):

Witaj (imię dziecka), witaj (imię)

Jak się masz? Jak się masz?

Wszyscy cię witamy, wszyscy cię kochamy

Bądź wśród nas, bądź wśród nas.

Autor: Marta Bogdanowicz

Podczas śpiewania gramy rytmicznie na wybranym instrumencie, w miarę możliwości dziecka wspólnie z nim.

2. To moje ciało

Siadamy z dzieckiem przed lustrem. W zależności od możliwości, dziecko samodzielnie lub z naszą pomocą wskazuje poszczególne części ciała, delikatnie je gładzi, opukuje.

3. Odkrywam swoje ciało

Całą taflę lustra pokrywamy pianką do golenia. Wspólnie z dzieckiem usuwamy piankę, kolejno nazywając części ciała ukazujące się w lustrze.

4. Zagadkowe ciało

Prosimy dziecko o zamknięcie oczu. Na wybranej części ciała dziecka kładziemy piórko, zadaniem dziecka jest określenie (nazwanie lub pokazanie), gdzie znajduje się piórko. W zależności od możliwości i preferencji ucznia piórko możemy zastąpić innym przedmiotem, np. pluszakiem lub klockiem.

5. Czas na relaks

Prosimy dziecko, aby przyjęło wygodną pozycję. Przy akompaniamencie muzyki relaksacyjnej delikatnie masujemy poszczególne części ciała dziecka, możemy wykorzystać olejki lub przyrządy do masażu.

Literatura:
  • M. Bogdanowicz, W co się bawić z dziećmi. Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka, wyd. Harmonia, Gdańsk 2020
  • B. Odowska-Szlachcic, Terapia integracji sensorycznej – zeszyt 1. Ćwiczenia usprawniające bazowe układy zmysłowe i korygujące zaburzenia planowania motorycznego, wyd. Harmonia, Gdańsk 2020

Autor: Urszula Wesół – pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny

Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Rozwijanie orientacji w schemacie ciała – scenariusz zajęć rewalidacyjnych was last modified: 22 października, 2022 by Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Share
Published by
Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli

Recent Posts

Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej – konspekt zajęć w oddziale rewalidacyjno-wychowawczym

Tematyka zajęć: Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczestników zajęć. Placówka:…

11 godzin temu

Depresja dzieci i młodzieży. Uwarunkowania, objawy, działania profilaktyczne i terapeutyczne

Depresja to stan patologicznego zaburzenia nastroju, trwający dłuższy czas, któremu najczęściej towarzyszy dezorganizacja aktywności człowieka,…

1 dzień temu

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych – Czym jest konflikt i jak sobie z nim radzić?

Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (8-12 lat) Data…

2 dni temu

Związek dłoni z kompleksem ustno-twarzowym – zalecenia terapeutyczne

Już w życiu płodowym zaobserwować można przejawy związku dłoni z obszarem ustno-twarzowym. Około ósmego tygodnia…

5 dni temu

Konspekt zajęć edukacyjno-terapeutycznych w klasie IV – Moje śniadanie. Dbam o higienę po posiłku

Konspekt zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, autyzm - klasa IV Temat:…

5 dni temu

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

2 tygodnie temu