Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 11 września 2021 roku.
Cele:
- rozwijanie orientacji w schemacie ciała,
- dostarczanie bodźców proprioceptywnych,
- poprawa świadomości własnego ciała.
Metody pracy:
- słowne – rozmowa kierowana, instrukcja,
- stymulacja polisensoryczna,
- dziecięce masażyki,
- elementy relaksacji.
Formy pracy:
- indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- instrumenty muzyczne,
- pianka do golenia,
- lustro,
- piórko,
- olejki i przyrządy do masażu (wałek, gąbka),
- nagranie dowolnej muzyki do relaksacji.
Przebieg zajęć:
1. Przywitanie
Prowadzący rozpoczyna zajęcia, śpiewając krótki tekst (na melodię utworu „Panie Janie”):
Witaj (imię dziecka), witaj (imię)
Jak się masz? Jak się masz?
Wszyscy cię witamy, wszyscy cię kochamy
Bądź wśród nas, bądź wśród nas.
Autor: Marta Bogdanowicz
Podczas śpiewania gramy rytmicznie na wybranym instrumencie, w miarę możliwości dziecka wspólnie z nim.
2. To moje ciało
Siadamy z dzieckiem przed lustrem. W zależności od możliwości, dziecko samodzielnie lub z naszą pomocą wskazuje poszczególne części ciała, delikatnie je gładzi, opukuje.
3. Odkrywam swoje ciało
Całą taflę lustra pokrywamy pianką do golenia. Wspólnie z dzieckiem usuwamy piankę, kolejno nazywając części ciała ukazujące się w lustrze.
4. Zagadkowe ciało
Prosimy dziecko o zamknięcie oczu. Na wybranej części ciała dziecka kładziemy piórko, zadaniem dziecka jest określenie (nazwanie lub pokazanie), gdzie znajduje się piórko. W zależności od możliwości i preferencji ucznia piórko możemy zastąpić innym przedmiotem, np. pluszakiem lub klockiem.
5. Czas na relaks
Prosimy dziecko, aby przyjęło wygodną pozycję. Przy akompaniamencie muzyki relaksacyjnej delikatnie masujemy poszczególne części ciała dziecka, możemy wykorzystać olejki lub przyrządy do masażu.
Literatura:
- M. Bogdanowicz, W co się bawić z dziećmi. Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka, wyd. Harmonia, Gdańsk 2020
- B. Odowska-Szlachcic, Terapia integracji sensorycznej – zeszyt 1. Ćwiczenia usprawniające bazowe układy zmysłowe i korygujące zaburzenia planowania motorycznego, wyd. Harmonia, Gdańsk 2020
Autor: Urszula Wesół – pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli