Terapia pedagogiczna

Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

Temat: „Kolorowa wiosna”

Cel ogólny :

  • utrwalanie podstawowej gamy kolorów (czerwony, zielony, niebieski, żółty)

Cele szczegółowe:

  • poznawanie nowego materiału – farby mydlanej
  • rozwijanie sprawności opuszków palców
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się własną dłonią jako narzędziem
  • rozwijanie wrażeń estetycznych
  • rozwijanie czynności samoobsługowych dziecka

Metody:

  • oglądowe (obserwacja ukierunkowana)
  • słowne (objaśnianie)
  • aktywizujące

Pomoce: farba klejowa w czterech kolorach: czerwony, niebieski, żółty, zielony, arkusz papieru, szablon: chmurki, słońca, kwiatu, trawy, płyta z muzyką relaksacyjną

Forma pracy: indywidualna

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie z dzieckiem różnymi częściami dłoni (witają się  ramiona, łokcie, paluszki).
  2. Obserwacja bezpośrednia krajobrazu za oknem, nauczyciel zwraca uwagę na słońce – żółte, trawę – zielona, chmury – niebieskie i kwiaty – czerwone).
  3. Przygotowanie miejsca pracy, ułożenie na stoliku dużego arkusza papieru.
  4. Do przygotowanej przez nauczyciela „sztywnej” mydlanej piany wspólnie z dzieckiem dodajemy potrzebne kolory farb plakatowych, mieszamy.
  5. Słuchanie wierszyka recytowanego przez nauczyciela :

„Niebieskie chmurki płyną po niebie, żółte słoneczko świeci,

zielona trawa rośnie wysoko, czerwony kwiatek śmieje się do dzieci”

Podczas recytacji nauczyciel demonstruje przygotowane szablony i zachęca dziecko do dopasowywania szablonu do określonego koloru. Jeśli dziecko ma trudności, powtarzamy wierszyk.

  1. Zachęcanie do namalowania słońca i innych rzeczy, o których mówił wierszyk.
  2. Malowanie całą dłonią lub palcem według wyboru dziecka przy spokojnej muzyce relaksacyjnej.
  3. Czynności higieniczne i porządkowe.
  4. Pochwalenie dziecka i umieszczenie pracy na wystawie.

Autor: Anna Grzebielucha

Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych was last modified: 26 października, 2022 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

4 dni temu

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…

5 dni temu

V Niebieski Bieg Świadomości Autyzmu – relacja

,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…

1 tydzień temu

Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus

Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…

2 tygodnie temu

Umysł ścisły u dziecka – jak wspierać pasje?

Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…

2 tygodnie temu

Realizacja podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…

3 tygodnie temu