Scenariusz zajęć z elementami biblioterapii przeznaczony dla klas 3-4 szkoły podstawowej
18 osób
2 x 45 minut
sala lekcyjna
1. Powitanie.
2. Zabawa integracyjna: Domino.
Uczniowie stoją w kręgu. Prowadzący staje w środku koła i mówi: Jestem pierwszym elementem domina. Proszę do siebie kogoś, kto tak jak ja lubi…, ma…, nie znosi… Kto z uczniów pierwszy chwyci prowadzącego za rękę, ten kontynuuje zabawę, zapraszając kogoś o upodobaniach podanych przez siebie. Ostatnia osoba zamyka krąg i łączy grupę.
3. Burza mózgów na temat: Czym jest niepełnosprawność?
Uczniowie wypisują na kartkach słowa, które kojarzą im się z niepełnosprawnością. Odczytują swoje skojarzenia.
4. Zabawy sensoryczne z wykorzystaniem produktów spożywczych.
Uczniowie siadają na rozłożonej plandece malarskiej, przed nimi ustawiona jest miska, mąka, woda oraz olej. Zadaniem uczestników jest połączenie tych składników z zawiązaną chustą na oczach.
Kolejnym zadaniem jest rozpoznanie wsypywanych do misek ziarnistości: piasku, grochu, ryżu, soli (cały czas zawiązane chustą oczy).
Po wykonanych zajęciach nauczyciel pyta:
5. Słuchanie opowiadania: „Moja mama nie widzi”.
(Opowiadanie dostępne jest w wersji pdf w Internecie).
Nauczyciel zadaje pytania:
6. Tworzenie kolażu – kwiat.
Każdy uczeń tworzy swój własny płatek. Po wykonaniu pracy płatki zostają naklejone na dużym arkuszu papieru. W ten sposób powstaje wyjątkowy kwiat, który składa się z różnych płatków tworzących niepowtarzalną całość.
7. Pokaz filmiku „La Amistad – Laura Pausini” – 10 minut.
Po obejrzeniu filmiku prowadzący rozmawia z uczniami o tym, w jaki sposób niepełnosprawności wpływają na życie człowieka, o tym, że trudniejsze stają się niektóre czynności i zabawy, ale nie jest to powodem wykluczenia. Zabawę, wykonywaną czynność, możemy zawsze dostosować do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Tak jak nasze społeczeństwo, jesteśmy różni, mamy inny kolor włosów, mówimy innymi językami, mamy niepełnosprawność, ale razem stanowimy jedność. Osoby sprawne i niepełnosprawne mają podobne marzenia, problemy, obowiązki. Wcale tak dużo nas nie różni. Wiele rzeczy możemy wykonywać wspólnie.
Ewaluacja: Dowiedziałem się dzisiaj o…
Ewaluacja dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną:
Wybierz emotikonkę towarzyszącą dzisiejszym zajęciom:
Literatura wykorzystana do zajęć:
Scenariusz zajęć z elementami biblioterapii opracowała: Jolanta Szpitalna – Czytelniczka Portalu
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…