Liczba uczniów: 10 osób
Cele:
Pomoce: piłeczka, kartki z literami
Dzieci ustawiają się w kole i zamykają oczy. Nauczyciel przekazuje dalej jakiś ruch (dotyk), np. uścisk dłoni, poklepanie po ramieniu, głaskanie po głowie. Gdy dotyk ten dotrze do prowadzącego, daje on sygnał do otwarcia oczu. Na zakończenie możliwość rozmowy w grupie.
Gdybym mógł zamienić się w dowolne zwierzę, to byłby to …
Nauczyciel wprowadza nastrój i zaczyna opowiadać wymyśloną bajkę np. dawno, dawno temu, za lasem, w maleńkiej chatce mieszkała dziewczynka… Kolejne dziecko opowiada dalej dodając jedno swoje zdanie itd. Na zakończenie dzieci podejmują próbę odtworzenia całej bajki. Mogą odegrać ją w formie dramy, scenki rodzajowej lub pantomimy.
Zabawa polega na wymienianiu słów według określonych wymogów treściowych. Dzieci wymieniają rzeczy np. tylko białe (śnieg, mąka, cukier itp.). Następnie nauczyciel dodaje kolejne kryterium: wymień rzeczy białe i miękkie, później słodkie (i soczyste) itd.
Dzieci ustawione są w kole, przy dźwiękach muzyki podają sobie piłkę. Gdy muzyka umilknie dziecko, które jest w posiadaniu piłki losuje z czarodziejskiej kuli jedną z liter. Ma wymienić 5 przedmiotów zaczynających się na podana literę, a piłka krąży dalej po kole. Ma na to czas, dopóki piłka do niego wróci.
Dzieci siedzą w kole. Wybrane dziecko wykonuje jeden prosty ruch np. kiwa głową. Kolejne dziecko powtarza ruch kolegi i dodaje swój. Następne dziecko powtarza ruchy kolegów dodając swój ruch.
Dzieci siedzą w kole. Jedna osoba po dokładnym przyjrzeniu się uczestnikom, wychodzi za drzwi. W tym czasie zmieniamy coś w wyglądzie 2-4 osób, np. zdejmujemy sweter, zmieniamy fryzurę. Osoba powraca zza drzwi i próbuje odgadnąć zmiany. Ułatwienie – kiedy ustalimy, że zmiany dotyczą tylko w jednym miejscu, np. na głowie, stopach.
Mówię dziękuję za zabawę i podają rękę każdemu dziecku.
Opracowanie: Elżbieta Mucha
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…