Metody pracy

Opracowanie wzoru graficznego koła na podstawie wierszyka – scenariusz zajęć prowadzonych Metodą Dobrego Startu

Scenariusz zajęć prowadzonych Metodą Dobrego Startu. Program „Od wierszyka do rysunku”.

Zajęcia z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym

Szkoła Podstawowa, klasa

Temat: Opracowanie wzoru graficznego koła na podstawie wierszyka.

Cele:

  • ćwiczenia świadomości prawej i lewej strony schematu ciała,
  • rozpoznawanie i określanie podstawowych części ciała, ćwiczenia orientacji w przestrzeni,
  • poszerzanie kompetencji językowych,
  • ćwiczenie funkcji słuchowych, wzrokowych,
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej.

Formy:

indywidualna

Pomoce:

kartoniki obrazujące ćwiczenia utrwalające orientację w schemacie ciała, ilustracja do wierszyka, wierszyk „Koło kręci się wokoło, koło wkoło się obraca. Tak wirować dookoła to dla koła właśnie praca”, karty pracy, piłeczka sensoryczna, 2 misie, kolorowe krążki, kartoniki z zabawami na śniegu, taca z grysikiem, szablon wzoru, materiały do polisensorycznego wykonania wzoru, obrazki i figury geometryczne do uzupełnienia brakujących elementów obrazka, materiały potrzebne do wykonania pracy technicznej –  bałwanków.

Przebieg zajęć

Zajęcia wprowadzające:

– Ćwiczenia świadomości osoby:

  • Piosenka na powitanie „Witaj ……”

– Ćwiczenia świadomości schematu ciała:

  • Przywitanie się przez podanie prawej ręki, lewej ręki, prawej stopy, lewej stopy, kolan, łokci……
  • Nauczyciel masuje części ciała piłeczką sensoryczną, uczeń nazywa odpowiednie części ciała.
  • Uczeń losuje kartoniki z ćwiczeniami, wspólnie z nauczycielem wykonuje ćwiczenia.

– Ćwiczenia świadomości przestrzeni:

  • Ćwiczenia orientacji w przestrzeni, nad pod, obok, na ……..
  • Ćwiczenia z wykorzystaniem misiów i krążków.

– Nauka wierszyka, zapisanie go na tablicy, wyjaśnienie treści wierszyka.

Zajęcia właściwe:

– Ćwiczenia ruchowe:

  • Zabawa ruchowa, zabawa naśladowcza: lepienie kuli śniegowej, lepienie śnieżek i rzucanie nimi, robienie aniołka na śniegu.
  • Bieganie dookoła z kierownicą w dłoni, na znak nauczyciela zmiana kierunku.

– Ćwiczenia ruchowo-słuchowe:

  • Wystukiwanie rytmu na woreczkach, na kartonikach z watą.

– Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe:

  • Pokaz wzoru.
  • Uczenie się polisensoryczne – odtwarzanie wzoru ręką w powietrzu, odtwarzanie wzoru kredą po tablicy, próba odwzorowania koła na tacy z grysikiem.
  • Reprodukowanie wzoru – wykonanie szablonu koła z kolorowych pomponów.

Zajęcia relaksacyjne:

  • Masażyk, kreślenie kół na plecach.

Zadania dodatkowe:

  • Dopasowywanie brakujących kół do obrazków, wybieranie kół spośród figur geometrycznych.
  • Wykonanie obrazka z kół – bałwanków na śniegu. Przyklejanie kul śniegowych, doklejanie w odpowiednich miejscach poszczególnych elementów, wycinanie śnieżynek i przyklejanie ich na obrazku.

Bibliografia:

Metoda dobrego startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej, Marta Bogdanowicz

Metoda Dobrego Startu – Od wierszyka do cyferki, Marta Bogdanowicz, Małgorzata Barańska, Ewa Jakacka


Autor: Joanna Mleczko – Czytelniczka Portalu

Opracowanie wzoru graficznego koła na podstawie wierszyka – scenariusz zajęć prowadzonych Metodą Dobrego Startu was last modified: 27 kwietnia, 2023 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej – konspekt zajęć w oddziale rewalidacyjno-wychowawczym

Tematyka zajęć: Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczestników zajęć. Placówka:…

15 godzin temu

Depresja dzieci i młodzieży. Uwarunkowania, objawy, działania profilaktyczne i terapeutyczne

Depresja to stan patologicznego zaburzenia nastroju, trwający dłuższy czas, któremu najczęściej towarzyszy dezorganizacja aktywności człowieka,…

2 dni temu

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych – Czym jest konflikt i jak sobie z nim radzić?

Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (8-12 lat) Data…

2 dni temu

Związek dłoni z kompleksem ustno-twarzowym – zalecenia terapeutyczne

Już w życiu płodowym zaobserwować można przejawy związku dłoni z obszarem ustno-twarzowym. Około ósmego tygodnia…

5 dni temu

Konspekt zajęć edukacyjno-terapeutycznych w klasie IV – Moje śniadanie. Dbam o higienę po posiłku

Konspekt zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, autyzm - klasa IV Temat:…

5 dni temu

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

2 tygodnie temu