Tematyka pór roku towarzyszy nam w codziennej pracy nad wszechstronnym wspieraniem rozwoju dziecka. Zima stwarza wiele okazji do organizowania zabaw rozwijających procesy poznawcze.
Umiejętność tworzenia zbiorów jest jedną z ważniejszych kompetencji w zakresie myślenia matematycznego. Wielokrotne ćwiczenia pozwolą dzieciom na sprawne dostrzeganie wspólnych cech przedmiotów, a przez to lepsze radzenie sobie z wykonywaniem zadań matematycznych i rozumienie relacji zachodzących w otoczeniu. Ćwiczenia staną się dla dzieci bardziej atrakcyjne, jeśli wykorzystamy materiał kojarzący się z zimą, np. gwiazdki, śnieżynki, pompony. Możemy zaproponować dziecku klasyfikowanie ze względu na wielkość, kolor. Powstałe zbiory możemy przeliczać, ustalać, gdzie jest więcej, gdzie mniej, czy układać proste zadania z treścią, np. Ola dekoruje pokój świecącymi gwiazdkami. Wzięła dwie zielone gwiazdki, jedną żółtą i trzy niebieskie. Ile gwiazdek jest w pokoju?
W tych ćwiczeniach również będziemy tworzyć grupy o wspólnych cechach, np.:
Zabawy klasyfikacyjne możemy przeprowadzać z wykorzystaniem rzeczywistych przedmiotów lub przedstawiających je obrazków.
Materiały z zaprezentowanych wyżej zabaw świetnie nadadzą się również do układania sekwencji – ćwiczenia, w którym dziecko zauważa powtarzalność w ułożeniu przedmiotów i je kontynuuje, np.:
Kolejnym ćwiczeniem jest uzupełnianie – w ułożonej sekwencji brakuje kilku elementów, dziecko dokłada je na podstawie rozpoznanej reguły.
W miejsce konkretnych przedmiotów możemy użyć obrazków o tematyce zimowej. Dziecko, zamiast układać przedmioty lub obrazki, może również rysować elementy sekwencji – kontynuować lub uzupełniać zaproponowany przez nas wzór. Taka zabawa może przybrać formę projektowania zimowego szalika, czapki lub skarpetki – przygotowujemy szablon elementu garderoby z rozpoczętą sekwencją narysowanych kolorowych pasków, dziecko ją kontynuuje.
To ćwiczenie, w którym układamy przedmioty lub obrazki w określonym porządku, np.:
W zależności od możliwości dziecka, to ćwiczenie możemy realizować na materiale konkretnym, obrazkowym lub językowym – dziecko układa w szeregu wypowiedziane przez nas lub zapisane na kartkach wyrazy.
Tematyka zimowa doskonale nadaje się do przeprowadzania zabaw z wykorzystaniem zapachów: goździków, cynamonu, czekolady, pomarańczy. Dziecko może rozpoznawać zapachy (olejki eteryczne, aromaty wykorzystywane do pieczenia ciast lub fragmenty przypraw i owoców) ukryte np. w pudełkach po zapałkach lub opakowaniach z kinder niespodzianek, może wskazywać źródło zapachu na ilustracjach lub szeregować zapachy od najbardziej do najmniej lubianego.
Zimą warto zaprosić dzieci do prostych zabaw z eksperymentowaniem, np. przygotowaniem sztucznego śniegu. Taka zabawa to dobra okazja do obserwowania zmian zachodzących na różnych etapach łączenia substancji, przeliczania miar i porównywania objętości. Zima to – podobnie jak pozostałe pory roku – dobry czas do prowadzenia obserwacji; wraz z dziećmi możemy analizować zmieniającą się pogodę, proces topnienia lodu, obserwować i omawiać życie zwierząt w parku lub w lesie.
Bibliografia:
Autor: Urszula Wesół – pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Temat lekcji: Rozwijanie uwagi i pamięci słuchowej oraz wzrokowej - „Zimowy świat”. Ćwiczenia logicznego myślenia. Klasa:…
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych, I etap edukacyjny, 60 minut Temat: W świecie kolorów. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.…
Wiosna wydaje się być doskonałym czasem, aby odetchnąć pełną piersią. Przyroda budzi się do życia,…
Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, które charakteryzuje się trudnościami w społecznej komunikacji, a jego podłoże sięga…
Uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół Nr 16 w Białymstoku uczestniczą w projekcie Erasmus+ pt. „I'm Private,…
Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym Data zajęć: Miejsce…