Warsztat pracy

Program współpracy z rodzicami w gimnazjum specjalnym „Razem Łatwiej”

Program współpracy z rodzicami w gimnazjum specjalnym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym „Razem Łatwiej”

 CELE WSPÓŁPRACY

  1. Zwiększenie zaangażowania rodziców w sprawy kształcenia, wychowania
    i sprawowania właściwej opieki nad młodzieżą gimnazjalną.
  2. Rozwijanie poczucia współodpowiedzialności rodziców za efekty kształcenia
    i wychowania, dążenie do usprawnienia oddziaływań wychowawczych wobec uczniów.
  3. Uświadamianie rodzicom, że wielostronny rozwój dziecka zależy od wspólnie realizowanych działań przez dom i szkołę.
  4. Uświadamianie rodzicom, że współdziałanie domu i szkoły podnosi efektywność działań wychowawczych.
  5. Wytworzenie i wzmocnienie pozytywnych więzi emocjonalnych między nauczycielami i rodzicami.

 

ZADANIA WSPÓŁPRACY

  1. Wzajemna wymiana informacji o uczniach:

– postępy ucznia w nauce,

– zachowanie w grupie,

– pasje i zainteresowania,

– problemy i trudności wychowawcze,

– problemy zdrowotne.

  1. Zapoznanie rodziców z prawem szkolnym.
  2. Pozyskiwanie pomocy rodziców w organizowaniu imprez i wycieczek szkolnych.
  3. Doskonalenie umiejętności wychowawczych rodziców.
  4. Zachęcanie rodziców do współdziałania ze szkołą w zakresie spraw opiekuńczo – wychowawczych.
  5. Stworzenie rodzicom dogodnych warunków kontaktowania się z nauczycielami.

 

FORMY WSPÓŁPRACY

  1. Zebrania ogólne.
  2. Zebrania klasowe.
  3. Konsultacje z wychowawcą, pedagogiem i psychologiem szkolnym lub dyrektorem szkoły.
  4. Wizyty domowe.
  5. Pedagogizacja rodziców.
  6. Spotkania z zaproszonymi gośćmi (prelekcje, wykłady).
  7. Kontakty telefoniczne, korespondencja.
  8. Uczestnictwo i współorganizowanie wycieczek, imprez klasowych i szkolnych.
  9. Świadczenie pomocy na rzecz klasy i szkoły.

 

ZASADY WSPÓŁPRACY

  1. Zasada pozytywnej motywacji.
  2. Zasada partnerstwa i wzajemnego szacunku.
  3. Zasada wielostronnego przepływu informacji.
  4. Zasada jedności oddziaływań.
  5. Zasada aktywnej i systematycznej współpracy.

 

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA

Rodzice

  1. Wzrost poczucia własnej wartości wśród rodziców. Rodzice czują się potrzebni
    w szkole, ich działalność jest integralnym elementem procesu dydaktyczno-wychowawczego.
  2. Lepsze rozumienie potrzeb dziecka przez rodziców i nauczyciela, wynikające ze

współpracy obu stron- nieustannego kontaktu owocującego głębszym poznaniem ucznia.

  1. Pedagogizacja rodziców, przekazanie im pomocnej w procesie wychowania wiedzy

z dziedziny metodyki i pedagogiki.

  1. Zintegrowanie grupy rodziców, stworzenie zespołu wspólnymi siłami angażującego się w działalność placówki.
  2. Poprawa relacji między nauczycielem a rodzicami, pogłębienie i zwiększenie
  3. Częstotliwości kontaktów, wytworzenie przyjaznej atmosfery.

Uczeń

  1. Jest świadomy obustronnego zainteresowania nim, jego nauką, rozwojem
    i problemami,
  2. Ma możliwość bieżącego rozwiązywania trudności,
  3. Jest przekonany o trosce i odpowiedzialność za jego los, czuje się bezpiecznie.
  4. Wie ,że szkoła jest miejscem odkrywania pasjonujących, nowych doświadczeń.

 

MONITORING PROGRAMU WSPÓŁPRACY

  1. Analiza dokumentacji.
  2. Ankietowanie rodziców.
  3. Obserwacja imprez.
  4. Zbieranie opinii rodziców.

 

EWALUACJA

  1. Ustalenie stopnia zgodności realizacji zaplanowanych zadań z harmonogramem.
  2. Doskonalenie realizowanego programu.
  3. Ocena stopnia zaangażowania rodziców w realizację programu.
  4. Zebranie informacji potrzebnych do dalszego planowania pracy szkoły.
  5. Ocena efektów działania programu.

 

Autor: Edyta Czarnecka

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Program współpracy z rodzicami w gimnazjum specjalnym „Razem Łatwiej” was last modified: 26 października, 2022 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

2 dni temu

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…

3 dni temu

V Niebieski Bieg Świadomości Autyzmu – relacja

,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…

6 dni temu

Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus

Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…

2 tygodnie temu

Umysł ścisły u dziecka – jak wspierać pasje?

Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…

2 tygodnie temu

Realizacja podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…

2 tygodnie temu