Oligofrenopedagogika

Program pracy korekcyjno-kompensacyjnej dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym

 

Imię i nazwisko ucznia – ***

Wiek – 16 lat

TREŚCI PROGRAMOWE

  1. Ćwiczenia doskonalące percepcję słuchową:
  • ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacanie słownika
  • kształtowanie wrażliwości słuchowej
  • różnicowanie dźwięków
  • odtwarzanie rożnych rytmów
  • rozpoznawanie głosów z otoczenia
  • graficzne odtwarzanie słyszanego układu dźwiękowego
  • porównywanie dźwięków, melodii
  • rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek w sylabach i wyrazach
  • rozpoznawanie i wyodrębnianie poszczególnych liter w wyrazach i zdaniach
  • różnicowanie głosek
  • reagowanie na wyraz zaczynający się na daną głoskę
  • nazywanie głosek w nagłosie
  • nazywanie głosek w wygłosie
  • nazywanie głosek w śródgłosie
  • wyróżnianie sylab: zabawa w kończenie słów
  • układanie wyrazów z sylab
  • układanie nowych wyrazów ze wskazanych sylab lub głosek podanych słów
  • zagadki – dobieranie prawidłowej odpowiedzi do tekstu czytanego przez nauczyciela lub puszczanego na płycie CD
  • opowiadanie treści odpowiednio z użyciem jak największej ilości słów
  • podział ze słuchu wyrazów na sylaby
  • tworzenie sylab z określoną samogłoską
  • różnicowanie sylab podobnych
  • podkreślanie podanych liter ze słuchu w wyrazie
  • budowanie i wypisywanie zdań z podanym wyrazem
  • pisanie ze słuchu samogłosek, spółgłosek, sylab
  • nauka na pamięć krótkich rymowanek lub wierszyków
  • powtarzanie wyrazów i zdań o zróżnicowanym stopniu trudności odczytywanych przez nauczyciela
  • ćwiczenia słuchu fonetycznego (różnicowanie słów, sylab i głosek o podobnym brzmieniu).

2Ćwiczenia doskonalące percepcję wzrokową:

  • dobieranie obrazków o określonej czynności
  • wyszukiwanie określonych obrazków przedstawiających czynności/zdarzenia
  • składanie rożnych obrazków z części
  • demonstrowanie ruchem czynności przedstawionych na obrazkach
  • wyszukiwanie obrazków opisanych słownie
  • porządkowanie historyjek obrazkowych
  • dobieranie „dobrych” i „złych” obrazków do podanego opisu
  • praca z układankami typu mozaika
  • wypełnianie mandali terapeutycznych
  • wyszukiwanie różnic i sprzeczności pomiędzy obrazkami
  • wyszukiwanie ukrytych szczegółów na obrazku
  • uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach, niekompletnych obrazkach, w mozaikach geometrycznych według wzoru i bez wzoru
  • rysowanie rysunku za pomocą łączenia kropek w odpowiedniej kolejności
  • wypełnianie konturów obrysowanych przedmiotów
  • dobieranie parami kart ze znakami literopodobnymi według zasady identyczności
  • układanie w pary takich samych znaków w zbiorze liter
  • odtwarzanie w pamięci uprzednio widziane litery
  • różnicowanie samogłosek w szeregach liter poprzez ich wykreślanie
  • uzupełnianie brakujących samogłosek w wyrazach lub zdaniach
  • wyszukiwanie w zbiorze takich samych sylab i ich segregowanie
  • identyfikowanie takich samych wyrazów jednosylabowych w szeregach wyrazów podobnych
  • wykreślanie w ciągach wyrazów dwóch takich samych lub powtarzających się słów
  • poszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną sylabą danego słowa
  • układanie wg zasady podobieństwa
  • dobieranie obrazków po uprzednim rozcięciu: na wzorze, wg wzoru, bez wzoru.

3. Ćwiczenia doskonalące koordynację wzrokowo- ruchową:

  • uzupełnianie zdań prostych i złożonych brakującymi literami lub wyrazami
  • wskazywanie prawej i lewej strony ciała
  • wykonywanie ćwiczeń utrwalających schemat ciała w rytm muzyki
  • rysunek na podany temat
  • zamalowanie dużych i małych powierzchni z zachowaniem wskazanego kierunku
  • kreskowanie w określonym kierunku
  • wypełnianie wnętrza figur
  • rozplanowanie przestrzeni przy pisaniu, rysowaniu
  • układanie pociętych obrazków, widokówek
  • łączenie punktów
  • odwzorowanie graficzne szlaczków, ornamentów odwzorowanie figur, znaków literopodobnych, liter z gotowych elementów.

4. Ćwiczenia doskonalące orientacje przestrzenną:

  • wyrabianie i utrwalanie orientacji na schemacie własnego ciała
  • wyrabianie i utrwalanie orientacji na schemacie drugiej osoby stojącej naprzeciw
  • różnicowanie i określanie kierunków w przestrzeni
  • rysowanie postaci człowieka i poszczególnych części ciała
  • nazywanie rożnych części ciała człowieka
  • wskazywanie i nazywanie położenia przedmiotów:

– względem siebie

-w stosunku do drugiej osoby

-w stosunku do własnego ciała

  • porównywanie, grupowanie, wyodrębnianie i nazywanie przedmiotów
  • rysowanie konkretnego wzoru na polecenie nauczyciela
  • odrysowywanie szablonów o zróżnicowanych kształtach.

5. Ćwiczenia doskonalące sprawność manualną oraz grafomotoryczną:

  • układanie kompozycji według wzoru
  • przeplatanie sznurków przez różne rzeczy
  • nawlekanie koralików według określonego wzoru
  • lepienie i wałkowanie plasteliny
  • ćwiczenia sprawności ruchów palców rozluźniające napięcie mięśniowe
  • układanki płaskie i przestrzenne
  • kreślenie liter w powietrzu, na tablicy, na dużych arkuszach
  • pogrubianie konturów dużych form geometrycznych i dużych
  • malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania liter płynnym, ciągłym ruchem
  • pogrubianie konturów, czyli wodzenie po wzorze figur geometrycznych, literowych
  • rysowanie wzorów po śladzie kropkowanym lub kreskowym
  • rysowanie za pomocą szablonów figur geometrycznych i nieskomplikowanych przedmiotów ugniatanie kul z bibuły i papieru.

6. Ćwiczenia doskonalące umiejętność pisania:

  • pisanie z pamięci liter
  • pisanie z pamięci sylab
  • pisanie z pamięci wyrazów wielosylabowych
  • uzupełnianie wyrazów brakującymi literami uzupełnianie zdań brakującymi literami.

7. Ćwiczenia doskonalące naukę czytania:

  • odczytywanie trudnych wyrazów i bardziej złożonych zdań zdań
  • dzielenie wyrazów na sylaby
  • utrwalanie samogłosek i spółgłosek
  • wyszukiwanie samogłosek i spółgłosek w zdaniach i rozsypankach wyrazowych
  • czytanie trudnych i złożonych zdań w zakresie możliwym do osiągnięcia przez ucznia.

8. Ćwiczenia rozwijające mowę, myślenie oraz wzbogacające słownik:

  • kształcenie prawidłowej wymowy samogłosek i spółgłosek
  • ćwiczenia wzbogacające słownik
  • ćwiczenia dotyczące analogii i różnic (np. określanie właściwości przedmiotów duży- mały, ciężki- lekki, gorący- zimny, twardy- miękki itp.)
  • sortowanie i klasyfikacja wg koloru, wielkości, zastosowania ćwiczenia rozwijające rozumienie prostych zadań, czynności.

9. Ćwiczenia w zakresie operacji i rozumienia pojęć matematycznych:

  • utrwalanie w schemacie własnego ciała
  • utrwalanie stosunków przestrzennych przy pomocy przyimków
  • wyodrębnianie przedmiotów pod względem cech wielkościowych, jakościowych i ilościowych
  • utrwalanie znajomości w stosunkach czasowych : pory dnia, następstwa czasowe, nazwy miesięcy, pory roku, dni tygodnia
  • sortowanie elementów zbioru wg kształtujące uzupełnianie luk na rysunkach
  • utrwalanie znajomości kształtu i nazw figur geometrycznych. Różnicowania ich wg cech: duży- mały, cienki- gruby, krótki- długi
  • porównywanie zbiorów
  • rozumienie znaków matematycznych : „=”, „+”, „-”, „<”, „>”
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie możliwym do osiągnięcia przez ucznia
  • rozumienie zadań tekstowych
  • wykonywanie obliczeń do zadań tekstowych (w zakresie możliwym do osiągnięcia przez ucznia) dodawanie i odejmowanie w systemie słupkowym (1-1000).

Autor: Joanna Jankowska

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Program pracy korekcyjno-kompensacyjnej dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym was last modified: 26 października, 2022 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

4 dni temu

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…

5 dni temu

V Niebieski Bieg Świadomości Autyzmu – relacja

,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…

1 tydzień temu

Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus

Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…

2 tygodnie temu

Umysł ścisły u dziecka – jak wspierać pasje?

Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…

2 tygodnie temu

Realizacja podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…

3 tygodnie temu