Scenariusz zajęć w klasach 4-5 z okazji Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych
grupowa, indywidualna, z całą klasą.
film o integracji osób z niepełnosprawnością wzrokową, karta pracy z alfabetem Braille’a, multimedialny test o integracji, materiały do wykonania pracy plastycznej: białe kartki, kredki, mazaki.
1. Wprowadzenie do zajęć – burza mózgów na temat: Niepełnosprawność (z czym nam się kojarzy?).
2. Nawiązanie do Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych – wyjaśnienie, jakie święto dziś obchodzimy.
Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych – święto obchodzone corocznie 3 grudnia od 1992 r. Jego celem jest przybliżenie problemów osób niepełnosprawnych oraz pomoc we włączeniu osób niepełnosprawnych w życie społeczne.
3. Obejrzenie filmu pt. „Integracja – osoby z niepełnosprawnością wzrokową” – omówienie filmu. Nawiązanie do alfabetu Braille’a – przedstawienie ciekawostek przez nauczyciela.
4. Rozdanie kart pracy z zapisem w alfabecie Braille’a – uczniowie dostają klucz do alfabetu Braille’a i zaszyfrowane hasło, które muszą odczytać.
5. Rozwiązanie testu o integracji na tablicy interaktywnej wspólnie z uczniami i omówienie go – jak należy zachowywać się wobec osób niepełnosprawnych.
6. Podział uczniów na grupy i omówienie haseł związanych z integracją.
Zadanie dla grup:
Przygotujcie wspólnie plakat, do którego podpisem mogłoby być hasło:
KAŻDY CZŁOWIEK MA PRAWO: ŻYĆ, UCZYĆ SIĘ, BAWIĆ SIĘ,
KOCHAĆ, REALIZOWAĆ SWOJE MARZENIA I CELE ŻYCIOWE.
KAŻDY JEST INNY, ALE WSZYSCY MAJĄ RÓWNE PRAWA.
7. Prezentacja plakatów i podsumowanie zajęć.
Autor: Beata Kocur – Czytelniczka Portalu
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…