„Cały sens robienia zdjęć jest taki, że nie musisz wyjaśniać rzeczy słowami”
Elliott Erwitt
Efektywna praca edukacyjno-wychowawcza opiera się na ścisłej współpracy między nauczycielami a rodzicami uczniów. Każdy rodzic ma prawo decydowania o sposobie wychowywania swojego dziecka i wyborze placówki oświatowej, do której chce je posłać. Szkoła natomiast, w planowaniu pracy z dzieckiem, musi uwzględniać specyfikę funkcjonowania jego rodziny. Zarówno po jednej, jak i po drugiej stronie, leży wypracowanie takiego modelu współdziałania, aby przynosił jak najszersze i najlepsze efekty.
Odpowiednio zorganizowane i celowe współdziałanie szkoły i rodziny przynosi wymierne korzyści. Może ono sprzyjać lepszemu poznaniu i rozumieniu uczniów przez nauczycieli, i rodziców, uzgodnieniu właściwego podejścia wychowawczego, udzieleniu sobie wzajemnej pomocy oraz stwarzaniu właściwej atmosfery wychowawczej w szkole, i w domu.
Pozyskiwanie rodziców do współpracy ze szkołą nie od razu jest efektywne i wymaga cierpliwości. Nauczyciele pracujący z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi spotykają się na ogół z rodzicami, którzy mają już za sobą doświadczenie w „byciu rodziną z dzieckiem niepełnosprawnym”. Rodzice – na skutek różnych doświadczeń z instytucjami, z którymi mieli do czynienia, zanim dziecko skierowano do szkoły – są z reguły nastawieni na to, że znowu usłyszą o jego niepowodzeniach. Rzadko więc robią pierwszy krok, by nawiązać kontakt z nauczycielem. Doświadczenie to wiąże się zazwyczaj z trudnymi emocjami, jak również czujnymi mechanizmami obronnymi rodziców.
Współpracy nauczycieli z rodzicami ucznia sprzyjają kontakty bezpośrednie (osobista styczność nadawcy z odbiorcą), bądź pośrednie (wymiana informacji za pośrednictwem nośników informacji, takich jak telefon czy komputer). W komfortowej sytuacji są rodzice, którym dzieci same relacjonują, co wydarzyło się w szkole, o czym rozmawiały na lekcjach, z kim spędziły przyjemnie czas, a który z kolegów sprawił im przykrość. Wśród uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych istnieje jednak duża grupa dzieci, które nie są w stanie wyrazić werbalnie tego, co robiły przez większą część dnia poza domem.
Pomocna może okazać się tu fotografia. Ten ustalony wcześniej z rodzicem przekaz informacji również wpisuje się w formę pośrednich, ale jakże ważnych dla obu stron kontaktów. Nie da się bowiem ukryć, że nowoczesne środki w postaci komputera czy telefonu, znacznie skracają czas niezbędnego przepływu informacji między rodzicami i nauczycielem, stając się ich sojusznikiem w procesie edukacyjno-wychowawczym.
Dzieci z niepełnosprawnościami chętnie przeglądają fotografie, na których mogą zobaczyć siebie i swoich kolegów, często do tych zdjęć wracają przypominając sobie miejsca, zdarzenia, uroczystości – ciekawie spędzony czas. Rodzic dbający o dobrą współpracę z nauczycielem swojego dziecka również pamięta o fotografowaniu istotnych wydarzeń z jego życia i przesyłaniu zdjęć wychowawcy, który staje się tym samym partnerem w niewerbalnej rozmowie ze swoim wychowankiem.
Wzajemnej współpracy i współdziałaniu rodzic – nauczyciel – rodzic, zawsze powinien przyświecać nadrzędny cel:
Pracujemy dla dobra tego samego dziecka.
Zjednoczmy więc siły i ujednolićmy wymagania i metody wychowawcze, aby osiągnąć lepszy efekt.
Trudno jest być uczniem. Uczniowi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przybywa w plecaku niejeden dodatkowy ciężar związany z własną niepełnosprawnością. Na osobach dorosłych spoczywa więc obowiązek, aby pomóc dziecku w jego rozwoju oraz czerpaniu z tego procesu radości i satysfakcji.
Autor: Dorota Majcher – pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…