Autorką artykułu jest pani Joanna Guzik-Iwińska, doktor nauk społecznych, pedagog specjalny, długoletni nauczyciel, obecnie kształci studentów i nauczycieli. Poza zagadnieniami związanym z resocjalizacją, zajmuje się procesem nabywania umiejętności czytania i pisania – jest autorką Metody Strukturalnej, polecanej szczególnie dla uczniów z deficytami rozwojowymi.
W artykule zwracam uwagę na problem, z jakim coraz częściej spotykam się w placówkach szkolnych i opiekuńczych dla uczniów z zaburzeniami psychicznymi i niedostosowaniem społecznym. Problemem tym jest brak obowiązujących procedur postępowania w sytuacjach naruszenia nietykalności osobistej nauczycieli i wychowawców. Propozycje dla podniesienia bezpieczeństwa są wynikiem przeprowadzenia analizy trudnych przypadków, doświadczenia zawodowego oraz potrzeb zgłaszanych przez rodziców, nauczycieli i opiekunów pracujących w placówkach.
Joanna Guzik-Iwińska
Źródło: Czasopismo Ministerstwa Sprawiedliwości Probacja, za zgodą autorki artykułu.
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…