Aktywność plastyczna ma ogromne znaczenie dla wszechstronnego rozwoju każdego dziecka. W przypadku dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych szczególnie istotny jest jej walor terapeutyczny.
Podczas działań plastycznych dziecko manifestuje własne istnienie i zaspokaja naturalną potrzebę tworzenia. Mocno angażuje się w proces, który jest dla niego ważniejszy niż przyszły efekt. Zatapia się w nim całym sobą, koncentruje się na działaniu, uspokaja się i otwiera. Doznaje pozytywnych wrażeń zmysłowych, poczucia wolności i radości tworzenia, uwalnia ekspresję. Za pomocą środków plastycznych wyraża pozawerbalnie własne przeżycia i stany emocjonalne. Odreagowuje negatywne emocje, rozładowuje tłumione napięcia. Doznaje własnej mocy sprawczej i dowartościowuje się. Terapeutyczne znaczenie działań plastycznych jest więc nie do przecenienia.
Przygotujcie kolorowe pisaki i kawałki tapet z prostym, wyraźnym wzorem. Obrysowujcie pisakami wybrane kształty, dorysowujcie różne elementy i znaki wg własnych pomysłów.
Zbierzcie opadłe z drzew liście. Osuszcie je i wyprostujcie. Na swieżych lisciach rysujcie dowolne wzory błyszczącymi lub białymi markerami olejnymi.
Rysujcie kredą lub suchymi pastelami na drobnoziarnistym papierze ściernym.
Rysujcie ( lub bazgrajcie ) świecą na białym, twardym papierze. Następnie zamalujcie całą powierzchnię rozwodnioną farbą w jednym lub kilku kolorach.
Obłóżcie folią aluminiową kawałki kartonu ( np. okładki bloku formatu A4 lub większe ) lub przyklejcie je taśmą na twardej, płaskiej powierzchni. Malujcie akwarelami w kilku kolorach, obserwujcie. Pozostawcie do wyschnięcia.
Kawałek twardego papieru pokryjcie obficie płynnym klejem i posypcie kaszą. Poczekajcie aż wyschnie i pomalujcie farbami.
Szybko zmoczcie wodą kartkę papieru ( gąbką, spryskiwaczem, pędzlem, zanurzając w naczyniu z wodą ) i lekko zgniećcie papier w kulkę. Delikatnie rozprostujcie na stole. Malujcie farbami na mokrym, miętym papierze. Wysuszcie.
Pokryjcie klejem twardą kartkę papieru. Malujcie na świeżej warstwie kleju palcami maczanymi w farbie plakatowej. Pozostawcie do wyschnięcia.
Na twardą kartkę papieru wyciśnijcie lub nanieście kilka kleksów farby plakatowej lub akrylowej. Użyjcie jednego lub kilku kolorów. Rozprowadźcie farbę przykładając kartę do papieru, lekko dociskając i przesuwając w dowolnym kierunku. Wysuszcie.
Na twardym, białym papierze ułóżcie w dowolny sposób niewielkie, kolorowe kawałki lub paski marszczonej bibuły. Zmoczcie obficie spryskując je wodą. Pozostawcie na kilka minut. Usuńcie bibułę. Pozostawcie papier do wyschnięcia.
Przygotujcie twardy kawałek papieru lub tektury i różnego rodzaju papierowe ścinki. Pokryjcie nimi i powierzchnię tła wg własnego pomysłu i naklejcie. Potem możecie lekko zamalować papier.
Przygotujcie twardy kawałek papieru lub tektury i ścinki tkanin. Ułóżcie z nich własną kompozycję i naklejcie. Możecie mieszać papier i tkaniny.
Zbierzcie opadłe z drzew liście, osuszcie i wyprostujcie. Wybierzcie kilka i ułóżcie na stole spodem do góry. Fragmenty liści mogą na siebie zachodzić. Nakryjcie kompozycję miękką kartką papieru, przymocujcie taśmą do stołu. Zamalujcie powierzchnię kartki różnokolorowymi kredkami woskowymi. Całość możecie zamalować akwarelą.
Przygotujcie połówki/kawałki różnych warzyw np. ziemniak, seler, cebula, kalafior, rzepa, pieczarka, brokuł, brukselka itp, maczajcie je w dość gęstej farbie i odbijajcie na papierze lub na płótnie.
Przygotujcie różne, drobne przedmioty ( np. klocki, tekturowe rolki, zatyczki od pisaków, korki, mięty papier, itp. ), maczajcie je w dość gęstej farbie, odbijajcie na papierze.
Do płaskiego naczynia z wodą wlejcie odrobinę barwnika ( odrobinę nieco rozwodnionej farby, barwnika spożywczego lub tuszu ) i płynu do mycia naczyń, zamieszajcie. Rozdmuchajcie miksturę przez rurkę do uzyskania obfitej piany. Przyłóżcie kawałek twardego, białego, gładkiego papieru. Odłóżcie do wyschnięcia. *Uwaga! Należy dmuchać „od siebie”, dbać o głębokie oddechy i robić przerwy w dmuchaniu!
Kawałek folii bąbelkowej ułóżcie na gładkiej powierzchni ( płaskim do spodu ) i pokryjcie dość gęstą farbą w jednym lub kilku kolorach. Nakryjcie folię kartką papieru, lekko dociśnijcie przeciągając kilkukrotnie dłonią. Zdejmijcie papier, odłóżcie do wysuszenia.
Dno tacy lub płaskiego naczynia pokryjcie pianką do golenia. Dodajcie odrobinę barwnika ( lekko rozwodniona farba lub barwnik spożywczy ), lekko zamieszajcie, obserwujcie. Możecie użyć jednego lub kilku kolorów. Przyłóżcie kawałek twardego, gładkiego papieru do pianki. Zdejmijcie papier, zbierzcie piankę linijką ( lub kawałkiem tekturki ) i wysuszcie.
Zróbcie masę solną ( *przepis na blogu ) i pobawcie się nią. Lepcie kulki, wężyki, wałeczki, placuszki itp. Ułóżcie je w dowolną kompozycję w wyłożonej folią pokrywce od pudełka na buty. Możecie pokryć masą całe dno lub zostawić nieco pustej przestrzeni. Pozostawcie do wyschnięcia. Pomalujcie kolorowymi farbami.
Przygotuj kilka kolorowych kartek ze starego magazynu. Kartkę trzymana w kuchennych szczypcach zatop na moment w wodzie, wyjmij, ułóż na ceracie. Nie rozciągaj, pozostaw w przypadkowym kształcie, jaki przyjął mokry papier. Rozwałkuj go wałkiem kuchennym. Sprasowany, odsączony z wody kawałek papieru odłóż na kawałek kartonu do wyschnięcia. Zbierz wodę z ceraty i powtórz proces. Suchy papier wykorzystaj jako tworzywo artystyczne.
*Dokładne opisy technik, prac plastycznych i zabaw dla dzieci oraz artykuły tematyczne dla nauczycieli znajdują się na blogu.
autorka: Beata En – ekspert w dziedzinie edukacji plastycznej dziecka, autorka popularnego bloga http://kreatywnepraceplastyczne.blogspot.co.uk/. Propaguje twórczą edukację plastyczną dzieci oraz kreatywność przez sztukę. Prowadzi wykłady i nowatorskie warsztaty plastyczno-kreatywne dla nauczycielek przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej, pedagogów, rodziców.
Więcej o autorce:
http://kreatywnepraceplastyczne.blogspot.co.uk/p/o-mnie.html
https://www.facebook.com/kreatywnepraceplastyczne/
Tematyka zajęć: Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczestników zajęć. Placówka:…
Depresja to stan patologicznego zaburzenia nastroju, trwający dłuższy czas, któremu najczęściej towarzyszy dezorganizacja aktywności człowieka,…
Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (8-12 lat) Data…
Już w życiu płodowym zaobserwować można przejawy związku dłoni z obszarem ustno-twarzowym. Około ósmego tygodnia…
Konspekt zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, autyzm - klasa IV Temat:…
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…