Program został opracowany na podstawie:
Diagnoza
Niewykształcone procesy intelektualne. Chłopiec komunikuje swe potrzeby gestem, mimiką oraz za pomocą mowy swoistej. Rozumie proste polecenia, którym podporządkowuje się z trudem i na chwilę. Uwaga mimowolna. Sprawność manualna bardzo słaba. Siedzi z podparciem, nie chodzi. Jest chłopcem spokojnym, wesołym, łatwo nawiązuje kontakt. Reaguje dużym ożywieniem na głos osób znanych. Rozumie polecenia: „daj, weź, koniec, rzuć”, wyciąga rękę na pożegnanie. Reaguje na swoje imię i osób bliskich. Chętnie wykonuje zabawy ze śpiewem. Interesują go czytane przez nauczyciela wiersze, bajki.
Zalecenia
Zajęcia należy realizować w domu. Indywidualny program powinien uwzględniać m. in.:
– stymulację polisensoryczną
– wybrane ćwiczenia metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Scherborne
– elementy metody Knilla „Dotyk i komunikacja” i „Programy Aktywności” M. Ch. Knillów
– elementy muzykoterapii i treningu słuchowego
– ćwiczenia usprawniające czynności rąk
– ćwiczenia usprawniające związane z karmieniem i samodzielnym jedzeniem
– kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem
– ćwiczenia koncentracji uwagi
Wszelkie zajęcia prowadzone z chłopcem powinny odbywać się w uzgodnieniu i współpracy z rodzicami.
I Metryczka ucznia
Imię i nazwisko:
Data urodzenia:
Miejsce urodzenia:
Szkoła:
Etap edukacyjny: drugi
Rok szkolny:
Podstawa objęcia ucznia kształceniem specjalnym: Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych indywidualnych wydane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, z dn. …
II Krótka charakterystyka zachowań
Chłopiec ma dziecięce porażenie mózgowe z częstymi napadami drgawek nóg, ataków padaczki, oczopląs, znaczną utratę wzroku, jest leczony farmakologicznie. Procesy intelektualne niewykształcone. Mowa bardzo słabo wykształcona, swoista. Rozumie proste polecenia i sytuacje. Za pomocą wokalizacji, gestów, mimiki i swoistej mowy komunikuje swe potrzeby i stany emocjonalne. Uwaga mimowolna. Potrafi siedzieć z podparciem, nie chodzi. Wymaga obsługi w zakresie ubierania, rozbierania i mycia oraz pomocy w jedzeniu. Dość często sygnalizuje potrzeby fizjologiczne. Jest spokojny, wesoły, łatwo nawiązuje kontakt. Reaguje dużym ożywieniem na głos osób znanych. Reaguje na swoje imię.
Mocne strony:
Słabe strony:
III Sytuacja rodzinna
Rodzina pełna: matka, ojciec, dwóch dorosłych braci. W domu z rodzicami mieszka tylko Mateusz (imię zmienione). Chłopiec jest w pełni akceptowany przez wszystkich. Rodzina jest zaangażowana w rozwój i edukację chłopca. Warunki mieszkaniowe są dobre, chłopiec ma wspólny pokój z matką. Ze względu na częste ataki padaczki, musi stale być pod opieką matki. Sytuacja materialna rodziców jest dobra. Mateusz ma własny komputer, urządzenie trójfunkcyjne, dostęp do Internetu, telewizji. Ma mnóstwo płyt z różną muzyką, bajkami a także dużą ilość książek.
Program zakłada nawiązywanie kontaktu poprzez dotyk, słowo mówione i śpiewane. Podstawą jest nawiązanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego z nauczycielem, akceptacja jego głosu, chętne słuchanie piosenek, pozwalanie się dotykać i masować, wzmacnianie kontaktu werbalnego mimiką lub gestem.
Cel główny:
Cele podstawowe:
Autor: Anna Dybska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…